<b>SKAL SIKRE:</b> Patenten til Google skal sikre fotgjengere mot å bli kastet videre. Om det blir en realitet, vil tiden vise.  Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
SKAL SIKRE: Patenten til Google skal sikre fotgjengere mot å bli kastet videre. Om det blir en realitet, vil tiden vise. Foto: AXEL GRIESCH/ADACVis mer

Nå vil Google lime deg til panseret om du blir påkjørt

Det er riktignok en idé som foreløpig bare er på tegnebrettet, men en veit jo aldri. Google har uansett skaffet seg patent.

Det er nettstedet Gizmag som skriver om ideen de håper Google velger å kalle «Gloogle» om tegningene blir flyttet til verkstedet.

Fluepapir

Selv om fremtidens autonome kjøretøy i stor grad skal forhindre antallet ulykker er det vanskelig å tro at det ikke kommer til å skje.

Det Google nå har tatt patent på er et prinsipp som enklest kan sammenlignes med fluepapiret.

Når kollisjonen inntreffer skal fotgjengeren eller syklisten limes til panseret for å unngå at personen flyr videre over eller til siden av bilen der en kan bli påkjørt på nytt.

LES OGSÅ: Kunne du latt Google kjøre bilen for deg?

Tidligere leder av Norsk trafikkmedisinsk forening, doktor og professor Inggard Lereim, er skeptisk til ideen og syntes det høres ytterst risikofylt ut.

- Skal en benytte seg av en slik løsning, må det gjøres mange tester, og skulle det bli en realitet er det nok veldig langt fremme, sier Lereim til Dinside.

Har mer tro på airbager

Lereim forteller videre at en kollisjon kan deles inn i tre faser, avhengig av størrelsen på personen som blir truffet. Løsningen Google presenterer er i hovedsak mest aktuell for personer over 140 centimeter.

SKEPTISK: Tidligere leder av Norsk trafikkmedisinsk forening, doktor og professor Inggard Lereim, har liten tro på patenten Google nå har sikret seg. Foto: NTB scanpix Vis mer


- Barn som blir truffet, vil få det største støtet i bilens front, for så å bli kastet fremover av bilen og eventuelt bli overkjørt igjen om ikke bilen stanser. For høyere personer vil primærstøtet treffe knærne før personen treffer panseret, sier Lereim.

- Det vi ser nå er at mange arbeider med å lage utvendige airbager. Når en person blir truffet av en bil forfra, vil en enten kastes til siden eller opp på panseret, forteller han.

- Det er da personen treffer langs vindusbjelkene eller ytterst på panseret en tar mest skade.
Det er altså i de områdene det nå arbeides med å lage utvendige airbager og fleksible panser.

Så får vi se hva fremtiden bringer, og om Google realiserer planene om «fluepapirpanseret».

LES OGSÅ: Ulykker med selvkjørende biler

Uansett blir det også spennende å se hvordan de skal få deg av panseret etter at du er blitt klistret fast i det, og hva som eventuelt skulle skje om du blir truffet av en bil som også reiser videre utenfor en bro, for eksempel.