<b>AUTOMATISK: </b>Volkswagen arbeider nå med å automatisere parkeringen for deg.  Foto: VOLKSWAGEN
AUTOMATISK: Volkswagen arbeider nå med å automatisere parkeringen for deg. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Nå slipper du snart å parkere selv

Volkswagen skal redde deg fra seine møter og parkeringsstress.

I fjor testet vi ut Volvos selvkjørende bil, nå arbeides det med å tilrettelegge parkeringshusene for fremtidens elbiler.

Slipp stresset

Se for deg et tenkt scenario; Du er allerede for seint ute til et møte, og innser du må bruke ekstra tid på å kjøre rundt og lete etter parkeringsplass.

Dette ønsker Volkswagen å forenkle for deg, ved et selvgående parkeringshus, med en løsning de kaller V-Charge.

Bruken er enkel

Frem til disse parkeringshusene er klare, har flere av oss selvkjørende biler allerede. Men det er verdt å vente på, skal vi tro Volkswagens nettsider. Er du da i besittelse av en bil med selvkjørende egenskaper, skal du i praksis kunne hoppe av rett utenfor kontoret, angi hvor du ønsker bilen parkert og løpe til møtet.

Så da er det bare å la bilen gjøre jobben. Det spiller da ingen rolle om den må gjennom trafikk, da den klarer å forholde seg til fotgjengere, andre biler og kartruter. Dette når nok testing er gjort - og de holder seg unna ulykker, selvsagt.

Denne lastebilen skal kjøre helt av seg selv!

Effektiv ladetid

GLEM LUKEPARKERINGEN: Skal vi tro V-Charge-planene til Volkswagen skal du snart slippe å parkere selv! Foto: PER ERVLAND Vis mer



Det geniale med denne løsningen, er at en sparer utrolig mye plass på å ikke være avhengig av å komme ut og inn av bilen. Bilen manøvrerer seg frem til parkeringshuset, finner en ledig ladestasjon, samt frigir plassen så snart den er ladet ferdig.

Når du ønsker bilen tilbake, bestiller du bare bilen ved bruk av en V-Charge app som kommuniserer med bilen og din destinasjon.

Manøvrerer via nedlastede kart

Bilen kjører derimot ikke etter GPS-signaler inne på parkeringsplassen, men et 3D-kart du laster opp til bilen, som angir parkeringsplassens eksakte infrastruktur. I tillegg til kartet arbeider også bilen konstant med sine sensorer og kamera.

Les også: Instrumentpanelet på nye Audi kan redde liv