<p>OPPDATERT: Teslaeiere som kjøpte bilen etter oktober 2014 vil snart få enda en ny oppdatering og sikrere hverdag. FOTO: TESLA/SPLASH</p>

OPPDATERT: Teslaeiere som kjøpte bilen etter oktober 2014 vil snart få enda en ny oppdatering og sikrere hverdag. FOTO: TESLA/SPLASH

Vis mer

Tesla oppgraderer til versjon 8

Nå skal Teslas autopilot kjenne igjen objekter i luften

Radaren skal oppdage hindringer selv om de ligger foran bilen du følger.

Etter å ha kjørt Teslas autopilot flere ganger og etter flere oppdateringer, er det åpenbart for oss at det er Tesla som har kommet lengst når det kommer til selvkjørende biler i trafikken.

Allikevel kan en ikke hvile på laurbærene, så lenge man har konkurrenter og et ønske om å komme videre. Det medfører at Tesla-eiere i løpet av de nærmeste dagene kan se frem til versjon 8 av programvaren i bilen. Opppgraderingen skal gjøre autopiloten og sikkerheten enda bedre.

Større behov for radaren

Siden alle Teslaer i 2014 fikk radar montert som et supplement til kamerasensorene, har den bare fungert som et hjelpemiddel til kameraene.

Nå skal radaren ta en enda større rolle langs veien. For i motsetning til kameraene, kan radaren se gjennom tåke, støv, regn og snø.

Utfordringen er bare at verden ser noe annerledes ut for radaren enn for et kamera.

Når radaren kan se gjennom for eksempel tåke, vil metall fungere som et speil. Radaren kan se mennesker, men de vil også kunne oppfattes som gjennomsiktige.

Her trekker Tesla frem at for eksempel en brusboks for radaren kan virke som et stort og livsfarlig objektiv som står i veien for deg. Det ville vært slitsomt om bilen skulle bremset og svingt unna hver gang du passerte en boks langs veien. Derfor vil kameraene arbeide sammen med radaren, for å «hvitvaske» slike objektiver.

For hvert tiendelssekund skaper radaren et nytt bilde av veien, og dermed en form for en verden i 3D.

SKAL BLI SIKKER: Ved hjelp av både radar og kamera skal bilene nå se og hindre kollisjon med flere objekter.  FOTO: REUTERS Vis mer

Utelukker hengende objekter

Radaren skal også kunne oppdage objekter i lufta. I Florida tidligere i sommer kolliderte en Tesla med en trailer som var midt i en sving. Trolig så eller leste ikke Teslaen den svingende hengeren som et objekt på kollisjonskurs, ettersom det var åpent under hengeren.

Navigasjonsdata og GPS -informasjon forteller ikke nok om veiens hindringer til at bilen kan utelukke overhengende skilter, eller trailere som er i en sving, som i dette tilfellet førte til ulykken.

Det er her det Tesla kaller «Fleet learning» kommer inn i bildet. Ved å notere seg hvor skilter og broer er, for så å dele det med resten av bilflåten, vil bilene kunne utelukke disse ved seinere anledninger, og dermed tillate bilen å bremse om noe nytt skulle dukke opp som en hindring.

RADAR: Radaren sitter foran bilen, og skal nå kunne se under bilen foran, selv hvo FOTO: REUTERS Vis mer

Når systemet videre kan oppdage at det blir færre og færre av falske nedbremsinger vil det i følge Tesla øke sikkerheten for sjåføren ved å starte nedbremsingen når radaren merker at noe nytt er i veien, selv om kameraene ikke kan bekrefte det. Nedbremsingen vil øke gradvis til full styrke når bilen er 99,99 prosent sikker på kollisjon.

Det vil ikke alltid avverge kollisjonen, men i stor grad minske skadeomfanget, skriver Tesla i en pressemelding.

Ser gjennom bilen foran

Radaren skal også kunne fange opp eventuelle elementer foran bilen du kjører bak. På den måten er Tesla godt forberedt, hvis for eksempel bilen foran tar en plutselig unnamanøver.

I tillegg kommer oppdateringer som gjør at den adaptive cruisekontrollen bremser raskere, samt at filskift-varsleren blir enda mer punktlig. I tillegg vil du ikke kunne aktivere autopiloten før du har parkert en stund om du overser flere advarsler. Bilen vil også aktivere autopilot om du er tilnærmet 100 prosent garantert å kollidere.