Slik ser det nye varslingsskiltet ut. Blinkende lys skal advare når nærgående vilt er registrert av laserdetektorer. Foto: KNUT ERIK JETLUND/STATENS VEGVESEN
Slik ser det nye varslingsskiltet ut. Blinkende lys skal advare når nærgående vilt er registrert av laserdetektorer. Foto: KNUT ERIK JETLUND/STATENS VEGVESENVis mer

Nå skal laser avsløre elgen

Nytt system som varsler med blinkende lys når vilt nærmer seg, prøves ut på riksveg 7.

Når bil møter elg er det fare for både liv og helse. Dessuten blir det ved hver påkjørsel i snitt materielle skader for 150.000 kroner, viser tall fra forsikringsselskapet If.

Mye er prøvd for å hindre viltpåkjørsler, men tiltakene har vist seg å ha blandet resultat. Og selv om det er varselskilt som advarer bilister mot stor elgfare mange steder, fortsetter påkjørslene.

Kanskje kan det nye systemet som nå prøves ut i Hallingdal vise seg å være effektivt på utsatte steder. To til tre kilometer nord for Flå sentrum, på riksveg 7 gjennom Hallingdal, monteres nå strømgjerder, varselsskilt og lasermålere. Ikke for å måle bilenes fart, men for å detektere og varsle om vilt.

Og dette er noe nytt i Norge.

Knut Erik Jetlund under montering av sikringsutstyr i Hallingdal. Foto: Statens vegvesen Vis mer


– Strømgjerder på om lag 500 meters lengde på hver side av vegen sluser elgen inn mot et krysningspunkt på riksveg 7. Når laseren registrerer elg, rådyr og annet vilt som nærmer seg vegpassasjen settes et varslingskilt med lys i virksomhet. Bilistene blir dermed obs på at dyr nærmer seg vegen og kan sette ned farten, forteller prosjektleder Knut Erik Jetlund ved regionrådet i Hallingdal.

– Vi har nettopp startet opp, og er veldig spent på resultatene, forteller Jetlund, som håper varslingen vil føre til at bilistene demper farten på dette utsatte området.

Les også: Fem ting som forhindrer bilulykker

Flere virkemidler

Strømgjerder er også en del av tiltakene mot viltpåkjørsler, både langs vei og langs jernbane. Foto: Knut Erik Jetlund Vis mer


Lasersystemet er ikke det eneste tiltaket som nå tas i bruk mot viltpåkjørsler i Hallingdal. Dette er større prosjekter der flere tiltak skal virke sammen, som skogrydding, strømgjerder, vanlige gjerder og foringsplasser.

– Vi startet i fjor vinter med strømgjerder på områder det man kan hindre ulykker på både jernbane og vei, og forsøkene har gitt svært gode resultater så langt, forteller Jetlund til DinSide.

Det er Regionrådet i Hallingdal, Statens vegvesen, Jernbaneverket, Buskerud fylkeskommune, Hallingdal Kraftnett, lokale viltnemnder, skogeiere, NAF og politiet som nå samarbeider om tiltak mot viltpåkjørsler langs veg og jernbane i Hallingdal. Både gjennom tilføring av midler, og ved frivillig arbeid.

Også bilene blir sikrere: Bilen tar over der føreren svikter

Her er faren størst

Faren for nærkontakt med skogens konge er størst i nærheten av skog og vassdrag, altså utenfor tettbygd strøk hvor farten ofte er høy. Det sies også at risikoen er størst de to-tre timene rundt soloppgang og solnedgang. Dessuten viser forskning at faren er ekstra stor ved fullmåne.

Gjerde som skal skjerme for vilt inn på både jernbane og vei. Foto: Statens vegvesen Vis mer


Forsikringsbransjen melder at januar er den verste måneden for elgpåkjørsler, og flest påkjørsler skjer i Hedmark, fulgt av Nordland og Nord-Trøndelag.

Kan for lite

Både forsikringsbransjen og bilsikkerhetsorganisasjoner er bekymret over det store antallet viltpåkjørsler. Noen mener at temaet bør inn i føreropplæringen.

– På samme måte som både glattkjøring og mørkekjøring er en naturlig del av kjøreopplæringen for nye sjåfører, bør de også få opplæring i hvordan elg, hjort og rådyr oppfører seg i møte med trafikken, og hvordan denne faren best kan forebygges, sa Tryg-sjef Kjerstin Fyllingen i vår.