<b>FØRST I VESTFOLD:</b> Regjeringen vil innfri valgløfter og innfører 110 kilometer i timen på en strekning i Vestfold, til å begynne med som et forsøksprosjekt. Foto: COLOURBOX.COM
FØRST I VESTFOLD: Regjeringen vil innfri valgløfter og innfører 110 kilometer i timen på en strekning i Vestfold, til å begynne med som et forsøksprosjekt. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Nå skal du få kjøre i 110 km/t

Regjeringen vil prøve ut 110 km/t på E18 i Vestfold.

Regjeringen presenterte tidlig et ønske om å øke farten på norske veier. Ifølge den politiske plattformen til Høyre og Fremskrittspartiet, vil de øke fartsgrensene på de tryggeste motorveistrekningene til 110 kilometer i timen, og i tillegg vil de at alle nye norske motorveier dimensjoneres til en fartsgrense på 130 kilometer i timen.

Nå er det tid for å sette planene ut i live.

– I regjeringsplattformen erklærte vi at regjeringen vil øke fartsgrensene på de tryggeste motorveistrekningene til 110 km/t basert på faglige råd. Vegdirektoratet har anbefalt å prøve dette ut på E18 i Vestfold. Bilistene skal etter planen kunne kjøre i 110 km/t på den første strekningen i mai/juni neste år, skriver statssekretær Bård Hoksrud i en pressemelding.

Strekningen på 14 kilometer mellom Kopstad og Gulli er den mest aktuelle å åpne først for å prøve ut fartsgrensen, melder Samferdselsdepartementet.

Tidligere forsøk på det samme

Det er tidligere gjort forsøk på å heve fartsgrensen til 110 kilometer i timen på de beste vegstrekningene i Norge. På bakgrunn av en utredning fra Statens Vegvesen, anbefalte Vegdirektoratet å heve fartsgrensen til 110 kilometer i timen på utvalgte strekninger som et prøveprosjekt, etter positive erfaringer med innføringen av 100-sonene.

Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) satte imidlertid foten ned og bestemte at 100 km/t var nok. I vurderingen den gang la man vekt på trafikksikkerhet og miljø.

Flere mulige strekninger med økte fartsgrenser

Statens vegvesen vil nå gjennomføre tiltak og inspeksjoner som er nødvendige for å øke fartsgrensen på E18 i Vestfold, og det kan bli aktuelt å utvide med flere 110-strekninger.

Samferdselsdepartementet melder at de øvrige delstrekningene på E18 vil bli åpnet utover i 2014.

Etter at ny E18 mellom Gulli (Tønsberg) og Langåker (Sandefjord) åpner for trafikk høsten 2014, vil det være mulig med 110 km/t for en sammenhengende strekning på 80 kilometer, fra Eik i Buskerud sørover til Bommestad i Vestfold.

Etter hvert som flere prosjekter med firefelts motorveg på E18 fullføres, vil strekningen med 110 km kunne bli enda lengre, og inkludere deler av E18 i Buskerud og Telemark - i tillegg til hele E18 i Vestfold. I tillegg vurderes strekninger på E6 i Østfold som aktuelle.

Mange kjører uten å vite fartsgrensen

Sikkerhetsnivået skal være det samme

Guro Ranes, avdelingsdirektør for avdeling for trafikksikkerhet i Statens vegvesen Vegdirektoratet, har tidligere sagt til DinSide at det stilles en rekke krav til veiene, blant annet for å oppnå ønsket sikkerhetsnivå.

– Dersom man øker fartsgrensene, må man kompensere for den risikoøkningen dette gir dersom man ønsker å opprettholde det samme sikkerhetsnivået, har Ranes sagt i forbindelse med en sak om nettopp den nye regjeringens ønske om å øke fartsgrensene.

– Vi har til nå forholdt oss til at høyeste tillatte hastighet har vært 100 kilometer i timen. Hvis vi får en annen bestilling, må vi sette oss ned og se på hva det vil bety når vi ønsker å opprettholde sikkerhetsnivået på veiene våre, sier Ranes til DinSide.

Øker man farten på en strekning, kan det smitte over til andre veger, advarer trafikksikkerhetsekspert