Volvo har vært den kanskje aller fremste produsenten i utviklingen og utbredelsen av aktive sikkerhetssystemer Foto: Volvo
Volvo har vært den kanskje aller fremste produsenten i utviklingen og utbredelsen av aktive sikkerhetssystemer Foto: VolvoVis mer

Nå skal de bremse selv

Stadig flere bilprodusenter lanserer systemer som skal bremse bilen automatisk om en ulykke er i ferd med å skje. Nå vil Euro NCAP gjøre dette til en del av grunnlaget for antall stjerner en bil får i deres kollisjonstest.

Euro NCAP er standarden når det kommer til kollisjonstester av bil. Nye biler må oppnå fem av fem mulige stjerner her om det ikke skal bli en stor sak, som jo skjer i blant. Fra og med 2014 vil Euro NCAP også inkludere hvorvidt bilmodeller har automatiske bremsesystem som en del av sitt grunnlag for å dele ut stjerner.

Automatiske nødbremssystemer forkortes AEB, hvilket står for Autonomous Emergency Braking. Dette er systemer som ved hjelp av radar, kameraer eller tilsvarende teknologier oppfatter trusler foran bilen og varsler føreren om man er i ferd med å kjøre inn i en hindring. Dersom føreren ikke reagerer, aktiverer systemet automatisk bremsene for å unngå et sammentreff, eller minimere skadene fra det.

Tre typer

Disse systemene har grovt sett tre ulike virkeområder. For det første kan de beskytte fotgjengere og andre myke trafikanter. For det andre kan det være snakk om systemer som jobber i byhastigheter for å unngå påkjørsler bakfra. Og for det tredje snakker vi om systemer som fungerer helt opp i høye hastigheter, til bruk på landevei og motorvei, også her for å unngå påkjørsler bakfra. Dette er i utgangspunktet ulike systemer, men Euro NCAP sammenfatter de alle under forkortelsen AEB.

Her kan du lese om alle tre typene i nye Volvo V40.

Kan spare 8.000 liv årlig

Fotgjengerbeskyttelse Foto: Volvo Vis mer


I følge Euro NCAP kan AEB-systemer redusere antall ulykker med opptil 27 prosent, og antall dødsfall kan reduseres med inntil 8.000 tilfeller i Europa i året. Dessverre er det slik at 79 prosent av de bilmodellene som selges i Europa ikke er tilgjengelig med AEB-systemer. 66 prosent av bilprodusentene har ikke engang teknologien tilgjengelig på noen av sine modeller.

Premium er best

De beste merkene når det kommer til AEB-systemer som standard, er i følge Euro NCAP Volvo, Mercedes og Infiniti. Disse følges av Jaguar, Land Rover, Audi og Lexus om man tar med systemer som tilbys som ekstrautstyr. Selv om dette er premiumprodusenter, begynner også andre produsenter å komme etter. Euro NCAP nevner biler som Mazda CX-5, Ford Focus, Honda Civic og VW up! Som eksempler på dette.

Nedenfor kan du se Euro NCAPs egen video som forklarer systemene. Artikkelen fortsetter under videoen.

Hvordan skal det skje?

Euro NCAP opplyser i pressemeldingen ikke nøyaktig hvordan bedømmingen av systemene skal implementeres i den totale karakteren de får i form av stjerner i 2014. Det er imidlertid nærliggende å tro at nye biler som skal få fem av fem stjerner må ha dette på plass, slik eksempelvis Auto Express slår fast. Hvorvidt systemet må være standard eller om det bare må være tilgjengelig som ekstrautstyr, sies det følgelig ikke noe om, men vi tipper Euro NCAP setter som et krav at det må være standard, slik det fungerer med ESP i dag. Det opplyses heller ikke om en bil må ha alle tre formene for AEB, eller om det holder med en av typene, for eksempel et system som beskytter mot fotgjengerpåkjørsler.

Disse bilene fikk nylig full pott hos Euro NCAP

Stort potensial

Euro NCAP anmoder for øvrig de nasjonale myndighetene om snart å sette krav om at alle nye biler må ha slike systemer for å komme inn på markedet. AEB-systemer antas å ville være svært viktig for at EU skal klare å nå sin målsetning om å redusere antall drepte i trafikken med 50 prosent innen 2020. Slik det er nå omkommer om lag 30.000 mennesker på europeiske veier årlig. Euro NCAPs inkludering av AEB-systemer vil trolig øke utbredelsen på det europeiske markedet betydelig.