<b>OVERSIKT:</b> Her ser vi skjematisk hvilke soner kameraene "ser" og som deretter blir "sydd sammen" til et fullstendig overblikk av bilens datamaskin. Foto: CONTINENTAL AG
OVERSIKT: Her ser vi skjematisk hvilke soner kameraene "ser" og som deretter blir "sydd sammen" til et fullstendig overblikk av bilens datamaskin. Foto: CONTINENTAL AGVis mer

Nå skal bilen se «alt»

Med kamerateknologi og datakraft vil Continental gi føreren et fullstendig overblikk - hele tiden.

Vi vet at biler allerede i dag kan kjøre av seg selv. Dette er imidlertid på et tidlig teststadium, som må modnes både teknologisk og juridisk.

Og ikke minst: Infrastrukturen (les: Veier og alt som hører til), må tilpasses. Dette kommer til å ta tid.

Når det er sagt: Vi har allerede hatt vår første prøvetur i en selvkjørende bil. Og for øvrig er det andre bilprodusenter som jobber for å gjøre føreren overflødig - vi har for eksempel sett nærmere på systemene til Subaru.

Oversiktsbildet

Men minst like nyttig tror vi det er at vi førere kan se alt som foregår rundt bilen - samlet på ett sted, og til enhver tid. Det er dette den tyske leverandøren Continental nå presenterer sin løsning på - døpt ASL360. 360 som i 360 grader, selvfølgelig.

Disse bilene er lettest å hacke

Den tyske kjempen kjøpte rundt årsskiftet 2012/2013 det britiske selskapet ASL Vision, som var spesialisert i denne typen systemer, og presenterer her resultatet av videreutviklingen av dem.

Video:


Kollisjonssikkerhet

Kamerabaserte teknologier i bil er blitt ganske utbredt. Det begynte med ryggekameraer - som nå er blitt vanlige. Men nå skal kameraene brukes til å "lese" trafikkbildet og gi informasjon til sikkerhetssystemer som skal hindre kollisjoner. Ja, de mest avanserte endog med "natt-syn". De anvendes også som en utvidelse av ryggekamera-funksjonen til å bli en mer komplett parkeringsassistent.

Angående kollisjonssikkerhet kan du for øvrig her se vår fullstendige oversikt over de sikreste bilene.

Finnes i dag

I dag tilbys såkalte 360-graders- eller "Round View"-kameraløsninger selv i de mer "folkelige" bilklassene. Nissan har for eksempel en slik løsning integrert i sitt "Aktivt skjold"-sikkerhetssystem - det finnes allerede i første generasjon både i den kompakte Note og i de nylig introduserte folke-SUV-ene Qashqai og X-Trail. Helt 360 grader er de imidlertid ikke - de viser oversikten stykkevis.

NISSANS LØSNING: Her ser vi et eksempel på et eksisterende 360-graders oversiktsbilde, kombinert med ryggekamera, i en Nissan Note. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Og det er altså her Continental, en kjempe blant underleverandørene til bilindustrien skiller seg ut. Deres versjon skal gi deg en fullstendig oversikt rundt bilen i fugleperspektiv - og uten blindsoner.

Les også: Vi har testet BMWs utgave av det selektive fjernlyset.

Ser alt rundt bilen

Dette er muliggjort takket være "fisheye"- kameraer, altså med stor vidvinkel, ett foran, ett bak og ett på hvert sidespeil. Disse gir tilsammen et komplett overblikk rundt hele bilen. Bildene behandles så av en spesiell elektronisk enhet som "syr" det hele sammen til et fullstendig 360-graders bilde.

Kan parkere seg selv

Den mest avanserte versjonen vil kunne kjenne igjen fotgjengere og gjenstander, advare føreren når noe uforutsett dukker opp, og i kritiske tilfeller gripe inn og stoppe bilen. Den vil også gjøre det mulig å la bilen parkere seg selv - selv uten fører i bilen. Og da er vi tilbake til utgangspunktet i denne artikkelen med den selvkjørende Volvoen. Den kan nemlig allerede i dag parkere helt på egen hånd.

Continental regner med å markedsføre den nye generasjonen av oversiktssystemet i nær fremtid.