FEM DELER: Hvis vi ser bort fra de forsvinnende små andelene biler som drives av naturgass eller hydrogen, fordeler bilsalget i oktober seg mellom fire ganske jevnstore og en noe mindre del, mellom bensinbiler, ladbare hybridbiler, elbiler, dieselbiler og vanlige hybridbiler. Totalt 57 prosent har elmotor. Kilde: OFV AS, Grafikk: Knut Moberg
FEM DELER: Hvis vi ser bort fra de forsvinnende små andelene biler som drives av naturgass eller hydrogen, fordeler bilsalget i oktober seg mellom fire ganske jevnstore og en noe mindre del, mellom bensinbiler, ladbare hybridbiler, elbiler, dieselbiler og vanlige hybridbiler. Totalt 57 prosent har elmotor. Kilde: OFV AS, Grafikk: Knut MobergVis mer

Bilsalget i oktober 2017

Nå selges det flere med elektrisk motor enn uten

I oktober lå antall registrerte biler på samme nivå som de tidligere månedene i år. Både ladbare hybrider, bensinbiler og elbiler passerte dieselbilene i antall.

Måned etter måned fortsetter bilsalget å ligge på samme høye trend, og de ferskeste tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken bekrefter at oktober i så måte ikke var noe unntak fra det vi så i september eller første halvår 2017.

Med 12.472 registrerte nye biler i oktober lå markedet 4,5 prosent over oktober i fjor - riktignok med en registreringsdag mer, hvilket betyr at det i praksis er stabilt. Med 128.830 biler så langt i år er veksten fra i fjor på 0,8 prosent.

I tillegg kommer en økning på 26 prosent på førstegangsregistrerte, bruktimporterte biler.

VW og Toyota knuser alle

DOMINERER: VW e-Golf (bildet) er mest solgte elbil og alene mest solgte bilmodell totalt i oktober. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nybilmarkedet var i oktober fullstendig dominert av Volkswagen og Toyota som tilsammen hadde 32,4 prosent av markedet eller nesten en tredjedel. Samtidig taper de tyske premium-produsentene, som lenge har økt kraftig, noe terreng.

Volkswagen kan se ut til å være på vei opp fra bølgedalen de har opplevd tidligere i år med en markedsandel i oktober på 19,4 prosent, hvilket er 1,3 prosentpoeng høyere enn i oktober i fjor.

Etter ti måneder ligger de likevel to prosentpoeng lavere enn etter ti måneder i fjor, så det skal godt gjøres å ta igjen hele tapet i markedsandeler, som for en stor del kom av problemer med å levere de mest etterspurte modellene - de ladbare Passat og Golf og selve stjernen - e-Golf med forlenget rekkevidde.

Toyota på sin side fortsetter å dominere hybridmarkedePt, tross en rekke ankomne konkurrenter som Kia Niro og Hyundai Ioniq hybrid. I oktober var dermed hybridsuven RAV4 nest mest solgte bilmodell etter Golf.

Merketoppen i oktober

Merke Registrert Andel i % Endring
Totalt12472100(fra okt. -16)
1Volkswagen242019,4+12 %
2Toyota162313+22,3 %
3BMW10828,7-1,3 %
4Volvo9978+36,2 %
5Skoda7175,7+14,2 %
6Mercedes-Benz6455,2-11,9 %
7Audi5804,7-3,8 %
8Ford5634,5+5,4 %
9Nissan5014-22,4 %
10Mitsubishi4883,9+14,6 %
11Peugeot4133,3-0,5 %
12Opel3062,5+22,9 %
13Tesla2922,3+137,4 %
14Hyundai2822,3+27,6 %
15Kia2622,1-16,8 %
16Mazda2311,9-55,9 %
17Suzuki2071,7-8,4 %
18Subaru1411,1-35 %
19Citroen1401,1-18,1 %
20Mini1261+125 %

E-Golf leder an

I oktober ble det registrert 2.665 nye elbiler. Det er en oppgang på 43,2 prosent i forhold til oktober 2016. Elbil-andelen var dermed 21,3 prosent, opp fra 15,6 prosent i oktober 2016. Volkswagen er igjen leveringsdyktige, og VW e-Golf dominerte totalt denne måneden, med hele 1168 biler bare i oktober – 44 prosent av totalen.

UNIKUM: Kia Soul Electric er en av Norges mest solgte elbiler - men det synes ikke på nybilstatistikken. Det registreres nemlig overveiende parallellimporterte biler av denne modellen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Hittil i år er det registrert 25 934 nye elbiler, 34,0 prosent flere enn i samme periode i 2016. Interessant, men mer anekdotisk er at salget av nye hydrogenbiler hittil i år er mer enn det dobbelte av samme periode i fjor – 38 eksemplarer, opp fra 17 på samme tid i fjor.

Det ble i tillegg bruktimportert 1002 elbiler i oktober, mer enn dobbelt så mange som i oktober 2016. Hittil i år har økningen vært på over 50,7 prosent. Dermed er det totalt blitt førstegangsregistrert rekordartede 32.556 elbiler så langt i år.

Elbiltoppen i oktober (nye)

1. Volkswagen Golf1168
2. BMW i3417
3. Nissan Leaf269
4. Tesla Model S162
5. Hyundai IONIQ160
6. Volkswagen up!137
7. Tesla Model X130
8. Kia Soul56
9. Mitsubishi I-MiEV37
10. Opel Ampera-e35

Når vi ser på fordelingen av drivkilder, er oktober en ganske spesiell måned, som grafikken øverst i saken viser. Drivlinjene er nemlig relativt jevnt fordelt mellom de dieseldrevne, de bensindrevne og de tre ulikt elektrifiserte.

Uansett bekrefter dette at dieselbilenes glanstid definitivt er over - mindre enn én av fem nybilkunder valgte også i oktober en oljebrenner. Sett på som versting hva angår lokal forurensning, er fordelen med relativt lavt CO2-utslipp kommet i skyggen.