Dette er nye Think City.
Dette er nye Think City.Vis mer

Nå selger de så det suser

Og de blir bare større og bedre.

«- Vi opererer med ventelister, og har ikke annonsert en eneste gang på seks år.Sigmund Eriksen, Enviro Elbilsalg AS»


Allerede innen slutten av november, hadde salget av elbiler fordoblet seg i forhold til fjoråret. Nå forbereder elbildistributørene seg på enda lysere tider.

- Vi har troen på at vi kan øke salget med opptil det dobbelte, sier markedssjef for Reva i Norge, Bjørnar Teig.

I påvente på at den nye batteriteknologien blir billigere, og produksjonen av større og raskere elbiler med lengre kjørekapasitet, stråler elbilbransjen av positiv energi når DinSide spør dem om fremtiden. I motsetning til resten av bilbransjen som opplever sterk nedgang og varsler om permitteringer.

- Vi ser lyst på fremtiden. Vi hadde jo en liten rekord nå i november. Mens andre bilprodusenter jo sliter, sier Teig.

- Vi er ganske glade for at vi selger elbiler nå.

Se prislisten og spesifikasjonene nederst i artikkelen

Store planer for fremtiden

Det er fire elbiltyper som selges i Norge, og av disse har de fleste planer om å øke både størrelse, seter og rekkevidde på de populære elbilene.

Den nye Think City kommer første kvartal neste år med en fireseters-løsning, uten at verken størrelsen eller tekniske detaljer ved bilen forandrer seg.

- Kundene sier den er større enn det de trodde. Folk synes ikke den ser ut som en vanlig bil, men blir overrasket, sier Liv Nordby, markedssjef i Think Norge.

Think-bilen med plass til enda flere mennesker, vil koste 16.400 kroner mer enn den ordinære Think City.

Se prislisten og spesifikasjonene nederst i artikkelen

Også bybilprodusenten Reva planlegger nye biler som er kraftigere, større, bedre og sikrere, og også med plass til flere personer.

- Det er planer om det og det jobbes med dette. Det kommer nyheter også fra Reva om ikke så alt for lang tid. Vi må henge litt med i utviklingen, sier markedssjef Teig.

- Vi venter også på å få en ny type batterier (lithium-batterier, journ. anm.) som vil gjøre at man i stedet for å kunne kjøre 5 mil med fulladet bil, kan kjøre 10-12 mil. Det gjør rekkevidden større i byene, og de som bor litt i utkanten kan også kjøpe elbil. Men før dette skjer så må prisen på lithium-batterier ned, noe vi sitter og venter på. Bare vi får det inn, så har vi troen på å øke salget med opptil det dobbelte, sier han.

Andre elbiler som selges i Norge er Buddy og Maranello. Buddy er den elbilen i Norge som selger best. Og på nyåret kommer også Zero, som er litt raskere enn de andre elbilene til salgs i Norge for øyeblikket. Også Zero forventes å komme med større og bedre modeller i nær fremtid.

Les også: Suveren elbil på vei... men den har en stor bakside

Citröen Saxo, Citroen Berlingo, Peugeot 106, Peugeot Partner, og Renault Kangoo finnes alle i elbilutgaver. Disse ble produsert mellom 2000 og 2002. Foto: Elbil.no Vis mer


Elbiler for familien i vinden

Import og salg av elbilene til Renault, Peugeot og Citröen har også vist seg å være god butikk i det norske markedet. Dette er vanlige biler med fem seter, som er identiske med bensin- og dieselutgavene. De ble produsert mellom 2000 og 2002.

Selskapet Enviro Elbilsalg importerer nettopp disse bilene, og kan skilte med lange ventelister og lite behov for markedsføring.

- Vi har full pågang. Vi opererer med ventelister, og har ikke annonsert en eneste gang på seks år, forteller eieren av Enviro Elbilsalg AS, Sigmund Eriksen.

- Mange er også opptatt av sikkerhet, og det vi selger er jo helt ordinære biler, sier Eriksen.

Elbiler som Buddy, Reva og Maranello er registrert som firehjuls motorsykler, og har derfor ikke krav til kollisjonstester. Mens bilene av Renault, Pegueot og Citröen må gjennom de samme kollisjons- og sikkerhetstestene som andre ordinære biler fra samme fabrikanter.

De elektriske familiebilene fra de franske produsentene har en topphastighet på 90 kilometer i timen, og en rekkevidde på omtrent 90 kilometer (selvfølgelig avhengig av kjørestil og veiføre). Prisene varierer mellom 120 og 160.000 kroner.

Ny el-sportsbil - en sensasjon på hjul. Vi prøvekjørte.

KOMMER: Mitsubishi og Mini på banen

Utviklingen slutter nemlig ikke med familiebilene fra 2002 eller de små bybilene. I nær fremtid kommer nemlig også bilmerkene Mitsubishi og Mini med hver sin elbil som både er større og raskere enn de som produseres i dag.

Da DinSide Motor testet fireseteren MiEV fra Mitsubishi, ble vi gledelig overrasket over både komforten og hastigheten den bar preg av. Vår prøvekjørende journalist på 188 cm på strømpelesten rapporterte om god plass og høy komfort.

Den nye elbilen som kommer i salg i Europa i 2010, har en topphastighet på 130 kilometer i timen, og rekker hele 160 kilometer på full tank. Dette representerer en sterk forbedring fra de elbilene som er i salg i dag, og gjør at bilen ikke skal ha noen problemer med å kjøre på europeiske motorveier med høye fartsgrenser. Prisen er ikke fastsatt.

BMW-eide Mini har også hengt seg på trenden, og tester for tiden en Mini-utgave der forbrenningsmotoren er erstattet med batterier, på markedet i USA. Det er uvisst når bilen kommer til Europa.

Potensiell toppfart på denne el-utgaven er 152 kilometer i timen, mens rekkevidden for en fulladet bil er 240 kilometer med nye de lithium-batteriene. Til tross for at bilen enn så lenge bare har plass til to personer, presenterer Mini med dette en god oppgradering av miljøbilene.

Les også: Elbil fra Porsche - helt elektrisk

Takker miljøtiltak og økt bevissthet

Eriksen mener det er det økte fokuset på miljø, og ikke nødvendigvis de økonomiske eller praktiske fordelene, som er bakgrunnen til at så mange nå ønsker å kjøre elbiler.

- Flere er interessert i miljøet. Det er klart at de økonomiske fordelene også spiller inn, men vi har til og med solgt biler til Bodø der det ikke finnes noe kollektivfelt å kjøre i. Vi har også solgt til Vestlandet, sier Eriksen.

Markedssjefen i Reva, Bjørnar Teig, mener derimot at også de andre fordelene med å kjøre elbil har bidratt til den økte populariteten.

- De økonomiske fordelene har lagt veldig godt til rette for å hjelpe elbilene frem, sier han.

Kjører du elbil får du nemlig gratis parkering på statlige og kommunale parkeringsplasser, samt at du slipper å betale i bomringene. I tillegg får du svært gunstig forsikringspremie, og du betaler ingen årsavgift, bare personskadeavgiften på 370 kroner.

"Full tank" koster under 10 kroner, og vedlikeholdet av bilen er billigere ettersom elbilteknologien er billigere enn annen bilteknologi. Bruker du elbil får du også kjøre i kollektivfelt, og fra og med 2009 får du kjøre gratis med alle riksveiferger.

Elbiler i produksjon nå
Bilmerke/ modellAnt. seterPris u/ tilleggsutstyrPris m/ tilleggsutstyr TopphastighetRekkevidde fulladet
Think City 3062199.000 kr*fra 200.000100 km/t180 km**
Buddy3138.000fra 142.000 kr80 km/t40 - 80 km**
Reva3107.000 kr126.000 kr75 km/t40 - 80 km**
Maranello2122.000 kr138.000 kr80 km/tIkke oppgitt
Tazzari Zero (kommer 2009)2150/160.000 krUkjent90 km/tUkjent
*Pluss 975 kr/mnd for batteriavtale. Inkluderer vedlikeholdsfrie batterier og all fremtidig service på batteriene, inkludert bytte av batterier dersom behov. **Rekkevidde er alltid avhengig av kjørestil, vei- og føreforhold.