<b>SPORTSLIG:</b> Interiøret i nye i30 Turbo fra Hyundai lover sportslige ytelser. GTI-alternativet er bare en av fire fornyelser fra det koreanske merket. Og flere står på trappene. Foto: HYUNDAI
SPORTSLIG: Interiøret i nye i30 Turbo fra Hyundai lover sportslige ytelser. GTI-alternativet er bare en av fire fornyelser fra det koreanske merket. Og flere står på trappene. Foto: HYUNDAIVis mer

Nå satser Hyundai tungt igjen

Etter at Kia har blitt storebror øker Hyundai satsingen.

Koreanske Hyundai ruster nå kraftig opp, og spesielt i Europa, der merket har hatt en stor suksess de senere årene. Dette takket være en attraktiv modellpalett, med teknologi og design som har gjort enorme fremskritt over kort tid.

Et godt eksempel er den smarte familiestasjonsvognen vi nettopp testet, en bil som etter vår oppfatning er temmelig undervurdert.

Andpusten koreaner

Også i Norge var veksten formidabel inntil for et par år siden.

Men i 2013 gikk luften ut av Hyundai-ballongen: Markedsandelen, som hadde vært fire prosent i 2011 og i 2012 falt til 2,9 prosent i 2013 og har hatt en brattere utforbakke i 2014. Etter årets elleve første måneder er det koreanske merkets andel av det norske markedet bare 1,6 prosent og i november var til og med lille Renault foran Hyundai på statistikken (godt hjulpet av sin elbil Zoe).

22 nyheter

Derfor er det nok med glede den norske importøren idag annonserer 22 nyheter fram til 2017, og her er de fire første:

  • Fornyet, oppgradert i30: Nye motorer, girkasser og designelementer
  • Nye i30 Turbo: 1,6 liters T-GDI-motor med 186 hk.
  • Nye i20 i i coupeversjon, altså en ny variant av den nye i20-designen
  • Fornyet i40 med forbedringer både utvendig og innvendig

Senere kommer kanskje den nye SUV-en ix25.

Hyundai i30 oppgradert

OPPGRADERT: Ser du forskjellene? Det er nå en markant familielikhet mellom Hyundais ulike modeller. Foto: HYUNDAI Vis mer


Dette er Golf-konkurrenten og viktigste modell for Hyundai i Europa. Vi kjørte den da den ble introdusert for mindre enn tre år siden. Den oppgraderes nå med designmessige tilpasninger, og utstyr som ventilerte seter og en ny automatgirkasse. Det dreier seg om en 7-trinns dobbeltkløtsjsak, som DSG hos Volkswagen.

Sikkerhetsutstyr er Hyundai fortsatt litt fattige på i forhold til europeiske konkurrenter, men nå har de da innført blindsonevarsling. Motorer: 1.4 diesel på 90 hester og 1.6 diesel på 110 eller 136 hester. På bensinsiden: 1.4 på 100 hester og 1.6 på 120, 130 eller 135 hestekrefter.

Introduksjon av i30 «GTI-type»

GTI-WANNABE: Med direkteinnsprøytet bensinmotor på 186 hestekrefter er ikke nye Hyundai i30 Turbo helt der oppe i Golf GTI-ligaen. Foto: HYUNDAI Vis mer


Hyundai i30 Turbo er et forsøk på å nærme seg GTI-verdenen og utseendemessig klarer den det utvilsomt. På papiret mangler det litt for å nå opp til biler som Golf GTI, 308 GTI, og ikke minst Ford Focus ST.

Men 0-100 på åtte sekunder er uansett kvikt nok for de fleste, og bilen har moderne motorteknologi: 1,6-liters turbomotor med direkte innsprøytning og 186 hestekrefter fra et dreiemoment som ligger på 265 newtonmeter fra 1.500 til 4.500 omdreininger. Toppfarten er 219 kilometer i timen, noe som hovedsaklig interesserer bilkort-samlere.

GTI-WANNABE: Med direkteinnsprøytet bensinmotor på 186 hestekrefter er ikke nye Hyundai i30 Turbo helt der oppe i Golf GTI-ligaen. Foto: HYUNDAI
POTTENE SLADRER: To store enderør på hver sin side av en diskret diffuser gir det riktige dynamiske preget. Foto: HYUNDAI
KRAFTPAKKE: 1,6 liter, direkte innsprøytning og 186 hester gjør at i30 Turbo kan sprinte til 100 på åtte sekunder blank. Foto: HYUNDAI
SPORTSLIG: Interiøret i nye i30 Turbo fra Hyundai lover sportslige ytelser. GTI-alternativet er bare en av fire fornyelser fra det koreanske merket. Og flere står på trappene. Foto: HYUNDAI
TØFFE DETALJER: Ventilerte aluminiumspedaler gir et mer gjennomført sportslig inntrykk. Foto: HYUNDAI
PEKER SEG UT: Turbo-versjonen av fornyede i30, til høyre, er klart tøffere i trynet. Foto: HYUNDAI


Snerten kupé

DIVERSIFISERER:Hyundai fjerner bakdørene på nye i20 og lager en mer spenstig designet bakre del. Vips! så har vi en sporty liten kupé. Foto: HYUNDAI Vis mer


PENT INNTRYKK: Man skulle tro interiøret i i20 Coupe tilhørte en større bil - og det har vært designernes hensikt. Foto: HYUNDAI Vis mer


Hyundai i20 kom i helt ny tapning for ikke lenge siden og vi har selvsagt kjørt den. Nå kommer den i en sporty kupéversjon, men tro ikke at det er noen sportsbil; den kommer med vanlige motorer - 1.25 og 1.4 bensinmotorer på henholdsvis 84 og 100 hester og 1.1 og 1.4 dieselmotorer - 75 og 90 hester. Kupéen er 2,5 centimeter lavere enn 5-dørsversjonen, men den har et romslig bagasjerom på 335 liter - det er bra for en småbil.

Oppgradert familiebil

DISKRET FORNYELSE: Hyundai har ikke tuklet voldsomt mye med i40-linjene, men noen endringer kan spores - særlig den nye grillen. Foto: HYUNDAI Vis mer
MODERNE LINJER:Nye baklykter - ellers ikke så mye nytt ved i40-hekken. Foto: HYUNDAI Vis mer




Så var det den litt bortglemte familiebilen i40, som vi kalte en vinner i vår test. Det var i merkets kronår 2011. Nå skal den komme med en ny sekskantet grill og redesign av front- og baklykter.

For høyere kvalitetsfølelse har den fått oppgraderte materialer i interiøret, inkludert en bagasjeluke som kan åpne seg automatisk bare man nærmer seg bilen med nøkkelen i lomma. i40 får også dobbeltkløtsjkassen med syv trinn, og dieselmotoren på 1,7 liter oppgraderes fra 136 til 141 hester i sin sterkeste versjon.

Kommer til våren

De oppgradert versjonene av i30 og i40 kommer til Norge våren 2015, men prisene er ennå ikke bestemt. Hyundai vurderer ifølge importøren også å ta inn i20 Coupe og i30 Turbo til Norge avhengig av tilbakemeldinger fra forhandlere og markedet.