Vis mer

Nå purrer de også

- En tulletjeneste, sier Forbrukerombudet.

Tidligere i høst advarte vi mot Bilpris.net, og deres takseringssystem for biler. Mange har følt seg lurt av denne nettjenesten, som sier å kunne verdisette bilen din ved at du gjør noen enkle tastetrykk. Nå rykker også Forbrukerombudet ut og advarer offentlig mot Bilpris.net.

- Føler du deg lurt bør du protestere mot kravet, oppfordrer Gry Nergård. Hun får støtte av Frode Elton Haug fra samme organ, som sier at dette er en tulletjeneste som er helt verdiløs.

Les hele meldingen fra Forbrukerombudet.

Noen hjemme?

DinSide har forsøkt å komme i kontakt med Bilpris.net flere ganger uten å lykkes. En misfornøyd kunde har derimot fått svar. Etter å ha gjentatt sine innsigelser på fakturaen, og lagt ved utdrag fra Forbrukerrådets uttalelser, så fikk han svar. Han kunne se bort fra kravet, og ville ikke høre fra dem igjen.

Dette viser at det faktisk nytter, og at det finnes noen hjemme bak nettsiden og e-postadressen [email protected]

DinSide har i årevis hatt en lignende tjenest - den kan du bruke helt gratis.

I Norge gjelder angrerettsloven på handel over internett i Norge. Denne gjør at du har en angrefrist, selv etter at handelen er gjennomført. Har du betalt penger til et utenlandsk selskap, så kan det være vanskelig å få pengene tilbake. Har du ikke betalt, så bør du heller ikke gjøre det. Mer om dette lenger ned.

Ikke gå i netthandelfellene

Ny utsteder

I de senere dagene har Bilpris.net sendt ut purringer på de tidligere fakturaene DinSide advarte mot. I vår forrige artikkel kunne vi fortelle at faktureringsselskapet Skankred AS hadde valgt å avslutte samarbeidet med nettstedet, men Bilpris har nå skaffet seg et nytt selskap som forestår innkrevingen. Vi har forsøkt å komme i kontakt med det nye selskapet som Bilpris oppgir, Polar Factoring Ltd., men finner ikke snurten av dem. Ikke engang på Google.

Misvisende opplysninger

På Bilpris.net oppgis en adresse i Nydalsveien 33, samt en postboksadresse. Sannheten er at dette var leid av Regus Business Center, som er et forretningshotell. Allerede i begynnelsen av oktober var denne avtalen sagt opp av Regus, men fortsatt oppgir Bilpris.net den samme adressen på sine nettsider.

Vis mer


Heller ikke de ansatte hos Bilpris.net er som fremstilt. Et kjapt bildesøk viser at dette er bilder hentet fra bildebyråer, og som selges til mange forskjellige formål over hele verden. Den ene av personene som fremstilles som ansatt, er faktisk journalist, og bor på New Zealand.

Slik unngår du svindel

Gode råd:

Også Forbrukerrådet har sagt et og annet i forhold til Bilpris.net og deres forretningsdrift. Følgende råd kommer fra Forbrukerrådet:

Har du ikke betalt:
Forbrukerrådet anbefaler forbrukerne å ikke betale regningen. Skriv et brev eller en e-post der du angrer på kjøpet. Husk å ta vare på en kopi av brevet for en eventuell senere tvist.
Velger selskapet å forfølge kravet sitt, er det selskapet som må ta rettslige skritt for å inndrive kravet. Et omstridt krav kan ikke sendes til inkasso, derfor må de i tilfelle gå til forliksrådet.

Har du betalt:
Det er ikke lett å finne ut hvor selskapet hører hjemme. Hvis man har betalt og vil forfølge saken videre vil Forbruker Europa være riktig sted, som kan sende saken videre om man kjenner til opprinnelseslandet. Det vil uansett være vanskelig å forfølge en slik sak, og pengene må nok dessverre anses som tapt, med mindre man har betalt med kredittkort. Har man brukt kredittkort, kan man rette et krav til kredittyter.

Her kan du lese hvordan du gjør det.

Spørsmål om markedsføringen:
Spørsmål som knyttes til markedsføringen faller utenfor Forbrukerrådets område.

Her vil vi anbefale at du tar kontakt med Forbrukerombudet. Mer informasjon om
hva Forbrukerombudet kan gjøre og hvordan du kan henvende deg, finner du her.