<b>VIKEPLIKT:</b> Om kvinnen på bildet nå møter et kryss, har hun uansett vikeplikt for trafikken om ikke annet er oppgitt. Brudd på vikeplikten er årsaken i 3 av 5 tilfeller hvor det blir større personskader.  Foto: NTB SCANPIX / JANN LIPKA
VIKEPLIKT: Om kvinnen på bildet nå møter et kryss, har hun uansett vikeplikt for trafikken om ikke annet er oppgitt. Brudd på vikeplikten er årsaken i 3 av 5 tilfeller hvor det blir større personskader. Foto: NTB SCANPIX / JANN LIPKAVis mer

Nå må du være obs på syklistene

Flere syklister langs veien gjør veien tryggere for hverandre.

Med flere syklister langs veiene skjer det også flere ulykker. Allikevel blir det tryggere å sykle jo flere det er. Dette fordi en også blir vant til å møte på syklister i forskjellige situasjoner, og dermed blir mer oppmerksom på dem i fremtiden.

I 2014 ble det registrert 2148 skader som var relatert til sykling ved Oslo skadelegevakt, skriver helsedirektoratet.no.

LES OGSÅ: Prøveprosjekt skal gi syklister i Kristiansand forkjørsrett

I regi av Helsedirektoratet og Vegdirektoratet har Oslo Skadelegevakt kartlagt alle sykkelskader i 2014. Aldri har det vært en grundigere kartlegging av skadested, årsak, tid, måte og kjønn, blant annet.

Flest menn blir skadd

Av de skadde pasientene var hele 65,2 prosent menn viser tall fra helsedirektoratet. Medianalderen var 34 år, med en aldersspredning 2 til 88 år. For kvinner var det 32 år med tilsvarende aldersspredning. Det var også færrest sykkelskader i aldersgruppen 15 til 20 år, både for kvinner og menn.

Allikevel er økningen i antall syklister med på å senke prosentandelen skadede. Økningen er tilsvarende befolkningsveksten, hvilket tilsier at andelen skadede har sunket.

TELLER: Etter at bymiljøetaten begynte å telle syklister, har det vært en god økning. Dette gjør det også lettere å tilrettelegge strekninger hvor det er størst behov. Foto: BYMILJØETATEN Vis mer


Vikepliktsregelen skaper ulykker

Marit Espeland er nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen. Hun forteller at de er glade flere velger sykkel som transportmiddel.

- Samtidig vet vi at det og ferdes på sykkel kan bidra til misforståelser i trafikken, og vi ønsker bedre samspill mellom syklister og bilister, forteller Espeland til vegnett.no

LES OGSÅ: Kjøpe elsykkel? Her er kjøpsguiden vår!

En temaanalyse av dødsulykker på sykkel i perioden 2005-2012 forteller at brudd på vikepliktsregelen var medvirkende årsak i halvparten av ulykkene. I hele tre av fem situasjoner var det her syklisten som brøt vikeplikten.

- Vi vet at mange ulykker skjer i ulike kryss med vikeplikt. Vi vet også at både syklister og bilister har varierende kunnskap om vikepliktsreglene. I tillegg skaper uoppmerksomhet og regelbrudd mange farlige situasjoner. Riktig utforming av kryss og sammenhengende sykkelanlegg vil også bidra til å redusere situasjoner, sier Espeland til vegnett.no.

LES OGSÅ: Lag din egen elsykkel

Klare regler

Det er utviklet klare og gode regler for hvordan samspillet mellom syklist og andre trafikanter. Vegvesenet har laget en brosjyre som tydelig og enkelt forklarer hvordan samspillet best mulig kan fungere.

Det mange syklister kanskje ikke tenker på, er at du som syklist har vikeplikt om du sykler på sykkelvei, gang- og sykkelvei eller fortau. Sykler du i kjørebanen eller i sykkelfeltet skal du følge vikepliktsregelen for kjørende.