<b>BLOMSTRENDE VEKST:</b> Løvetann er kjent for å spre seg fort. Ugresset kan nå redusere forurensingen fra dekkproduksjon.  Foto: Science Photo Library
BLOMSTRENDE VEKST: Løvetann er kjent for å spre seg fort. Ugresset kan nå redusere forurensingen fra dekkproduksjon. Foto: Science Photo LibraryVis mer

Nå lager de vinterdekk av løvetann

Endelig kommer ugresset til nytte.

Vi har tidligere fortalt at Continental ønsker å lage dekk av løvetann. Etter flere års forskning er nå de første vinterdekkene klare og testes denne vinteren ut i Sverige.

Dekkprodusentene forsøker på mange måter å finne opp hjulet på nytt. Blant annet har Michelin nå klart å lage selvreparerende dekk, som kommer nå kommer på markedet på VW Passat. Andre produsenter lager dekk som strider mot det norske regelverket.

Les også: Er dette den nye vinterkongen?

Testes i Sverige

Continental offentliggjorde nylig at de nå tester sitt første dekk laget av materialet Taraxagum, som kommer av det botaniske navnet for løvetann.

GODT GREP: Vi håper løvetann gir godt grep, for det er vinterdekk det først skal benyttes til. Foto: CONTINENTAL Vis mer


Dekket, med det klingende navnet Continental WinterContact TS 850 P, testes i disse dager på isbane i svenske Arvidsjaur.

Fem ting du bør vite om dekk!

Ifølge Continental er målet å gjøre dekkproduksjonen mer bærekraftig og mindre avhengig av tradisjonelle råvarer. Det vil kunne lette presset på gummiplantasjer i tropiske strøk.

En forretningsidé

Løvetann kan dyrkes på ubrukt land over hele Europa, også nærmere dekkprodusentenes fabrikker, noe som reduserer logistikkbehovet som igjen reduserer utslipp. Dette burde være grobunn for bønder som ikke har bestemt seg for hva de skal så og høste.

Les også: Slik fjerner du issvuller!

Den løvetannbaserte gummien som Continental kaller Taraxagum er hentet fra roten av russisk løvetann og utviklingsprosjektet er støttet av den tyske stat.

I fjor ble prosjektet hedret med den prestisjetunge prisen ”European Greentec Award”.

KOMMER TIL NYTTE: Løvetann er kjent som ugress du aldri blir kvitt. Nå kommer det til nytte hos dekkbransjen. Foto: Continental Vis mer