Nå kutter de farten

Svenskene kutter fartsgrensene, Norge kutter jojo-strekningene.

Følger alle bilister fartsgrensene, kan 150 liv spares hvert år, mener det svenske Vägverket. Lavere fart vil på mange veier gi økt sikkerhet, og svenskene kutter med denne begrunnelsen farten på nær 275 mil med vei i år. Norske myndigheter vil imidlertid ikke kutte mer i norske fartsgrenser.

- Farten på norske veier er allerede senket. Svenskene innfører nå samme fartsgrensesystem som vi har hatt i Norge i flere år. Norge ligger dessuten lavere på generelt fartsnivå enn Sverige, sier leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen, Finn Harald Amundsen til DinSide.

Endringer fra september

«- Det vi imidlertid jobber med å endre i Norge nå, er hyppige fartsgrenseskift på veiene våre. Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen»


Det er spesielt i svenske tettsteder farten senkes. På 110 mil med høysikkerhetsveier vil imidlertid hastigheten økes, blant annet til 120 km/t på 30 mil med svensk motorvei. Svenske veimyndigheter starter omskilting av veiene 15. september.

Prosessen med endrede fartsgrenser vil fortsette på større deler av det svenske veinettet i 2009.

Norsk fokus på jojo-kjøringen

I fjor høst kom det forslag om å øke toppfarten på de beste veiene i Norge til 110 km/t. Dette forslaget ble stoppet av Samferdselsdepartementet.

Dropper 110-soner

- Det vi jobber med å endre i Norge nå, er hyppige fartsgrenseskift på veiene våre, sier Amundsen.

En gruppe arbeider i disse dager med forslag om hvordan antall veistrekninger med hyppige skift i fartssonene kan reduseres, og sannsynlig gjennomføring av disse endringene kan komme neste år.

Vi kjører for fort

Din mening:

Bør fartsgrensene kuttes også i Norge? (Avsluttet)
Nei, de er lave nok(85%) 1799
Nei, vi bør heller ha flere kontroller(10%) 207
Ja, det øker tryggheten for de som ferdes på veiene(5%) 109
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Fartsmålere registrerte i 2004 at 85 prosent av bilførerne kjørte 55 km/t i 50-sonen, og 88 i 80-sonen. Det er satt som et mål at minst 85 prosent av kjøretøyene på norske veier skal overholde fartsgrensene innen 2016.

10 prosent av riksveinettet i Norge er ekstra ulykkesutsatt, og samferdselsdepartementet fremhever at nedsatt fartsgrense er et av sikkerhetstiltakene som kan benyttes på disse strekningene.

Den farlige farten


Tall som bygger på forskning omkring fart og ulykker hentet fra TØIs Trafikksikkerhetshåndbok, viser at en 20 prosents reduksjon i fart gir 63 prosent færre drepte, mens en 10 prosents reduksjon gir 38 prosent færre drepte. Settes fartsgrensen ned med 10 kilometer i timen, kuttes gjennomsnittsfarten blant de kjørende med cirka 2,5 km/t.

I en test utført av NAF i samarbeid med tyske ADAC, viser det seg at skadeomfanget selv i såkalt sikre biler blir svært stort om farten er høy. En testbil som har skåret høyt i Euro NCAP klarte seg bra ved kollisjon i 64 km/t. Men med en fart på 80 km/t ble skadeomfanget stort for føreren.

De sikreste bilene (Euro NCAP-tester)

Norske tiltak mot ulykker


I forslaget til Nasjonal transportplan for en tiårsperiode fra 2010, ønsker Statens vegvesen å satse på midtrekkverk og gang- og sykkelveger som noen av tiltakene for å øke trafikksikkerheten. I Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet på veg 2006-2009 nevnes tiltak som utbygging av motorveier, atferdskontroll, bedre merking, midtrekkverk og tiltak i sideterrenget.

I sommer endret Samferdselsdepartementet en forskrift for å gi hjemmel til å merke veier med parallelle sperrelinjer delt av rumlefelt som et tiltak for økt trafikksikkerhet.

- Erfaringen fra et prøveprosjekt ved Lillehammer viser at et slikt sperrefelt fører til større avstand mellom kjøretøyene og lavere fart, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding.

Advarer bilbelte-hatere