Audi har nå vist flere konsepter med laserlys. LeMans-raceren R18 blir den første til å ta det i bruk.  Foto: Audi
Audi har nå vist flere konsepter med laserlys. LeMans-raceren R18 blir den første til å ta det i bruk. Foto: AudiVis mer

Nå kommer laserlyset

Både Audi og BMW har tatt løsningen i bruk, og flere følger etter.

Motorsport har alltid fungert som en teknologivugge for produksjonsbiler. En rekke tekniske løsninger vi har på bilene i dag er en spinn-off fra nettopp motorsporten. Nå har vi nok et eksempe, ettersom Audi nylig lanserte sin Audi R18 Le Mans Protoype.

Denne har fått en type lys som enda ikke er på markedet, men som flere nå jobber med å gjøre lovlige for gatebruk.

Besparende

Laserlys har i utgangspunktet en klar fordel i at det er energieffektivt. Dette blir det blant annet som en følge av at lyset er svært konsentrert, som igjen gjør det enkelt å kontrollere hvor det skal lyse opp, og ikke. En mer fagorientert forklaring på dette er at lyset er monokromatisk, med lysbølger som alle er like lange.

Alternativ til LED

I dag bruker de nye LED-lysene, som mange biler er utstyrt med, flere forskjellige mekanismer for å styre lyskjeglene fra nye biler. Det foregår med alt fra motoriserte krybber på selve LED-innretningen, til gardiner som trekkes for selve lyskilden, og på den måten blender igjen deler av lysstrålen slik at lyset ikke slippes igjennom til uønskede steder.

Lett å styre

Takket være konsentrasjonen og intensiteten, som kan være tusen ganger en vanlig LED, har laserlys også fordelen med at det har det en svimlende rekkevidde. Nye lyssystemer regulerer seg selv med automatisk nedblending for motgående trafikk, noe som også enkelt lar seg gjøre med laser, men fordi strålen er såpass konsentrert, så er den enkel å blende ned inn mot midten av veien, samtidig som man har langlysene på for å lyse opp veikanten.

Audi R18 blir den første bilen å se med laserlys i bruk, annet enn til testformål. Foto: Produsenten Vis mer


Ikke første gang

Audi viste første gang laserlys som en funksjon på deres A2-konsept som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 2011, da i tåkebaklysene. Den gang sa de at dette ville være på markedet i 2013, men så har foreløpig ikke skjedd.

Derimot viser de Audi Sport quattro laserlight concept på CES-messen i Las Vegas i disse dager. Dette er en videreutvikling av Sport Quattro Concept som ble vist i Frankfurt tidligere i høst, men nå har den altså fått laserlys.

Kombinerer

Her har Audi blandet laser med LED Matrix, og kombinasjonen av disse to teknologiene åpner for mange muligheter for bilens lysdesign. På denne er det laserlysene som tar jobben med langlysene, og gir en rekkevidde på nær 500 meter, med andre ord dobbelt så langt som fjernlys av LED gjør i dag. I tillegg er den omtrent tre ganger så kraftig. På denne bilen tar LED-lysene seg av jobben med nærlysene.

Er du blant dem som blir blendet av ettermontert Xenon-lys? Nå skal EU-kontrollen luke ut synderne med ulovlig ettermontert Xenon-lys.

Første bane, så gata

BMW i8 er annonsert med laserlys som ekstrautstyr. Foto: BMW Vis mer


Selv om vi ikke fikk se laserlysene i en serieprodusert bil i 2013, så får vi i det minste se det på en bane i 2014. At dette snart blir å finne i en serieprodusert bil som er for salg er det derimot liten tvil.

BMW har på sin side annonsert at de skal ta i bruk laser for sin 2015-modell av i8, vel og merke som tilleggsutstyr. Audi blir dermed de første som tar det i bruk, om enn på lukket bane i første omgang.

Så gjenstår det å se hvem som blir den første ut i massemarkedet.