<b>HØY KULHETSFAKTOR:</b> Nå kommer Kia Soul til Norge som annen generasjon av en bil som er blitt populær i mange land som en praktisk og "annerledes" bil. 230.000 kroner blir innstegsprisen. Foto: KIA
HØY KULHETSFAKTOR: Nå kommer Kia Soul til Norge som annen generasjon av en bil som er blitt populær i mange land som en praktisk og "annerledes" bil. 230.000 kroner blir innstegsprisen. Foto: KIAVis mer

Nå kommer Kia Soul endelig

Det synes kanskje ikke, men kule Kia Soul er blitt helt ny - og denne skal selges i Norge!

Med sin særpregede design ble Kia Soul etterhvert en populær modell over hele verden, og første generasjon er siden lansering i 2008 solgt mer enn 760.000 eksemplarer.

Men ikke i Norge, og man kan jo lure på hvorfor. Vel, Kia-importøren her i landet, Bertel O. Steen, anså at den rett og slett ikke ville vært lønnsom å importere.

Det har endret seg med presentasjonen nylig av annen generasjon.

Omsider til Norge

– Kia Soul er en kul og litt annerledes bil, sier Jan Pettersen, som er ansvarlig for importen av det koreanske merket her i landet. Det har vært etterspørsel etter den lenge, og
når den nå kommer i helt ny versjon har vi valgt å lansere den i Norge.

Startprisen på nye Soul blir 230.000 kroner for innstegsversjonen.

Mot slutten av året kommer elbilversjonen av Kia Soul, som vi nylig deltok på vintertestingen av i Nord-Sverige.

IKKE KANTETE: Interiøret i Kia Soul ser moderne og "voksent" ut, med mye avrundede former. Foto: KIA
Foto: KIA
HØY KULHETSFAKTOR: Nå kommer Kia Soul til Norge som annen generasjon av en bil som er blitt populær i mange land som en praktisk og "annerledes" bil. 230.000 kroner blir innstegsprisen. Foto: KIA


Sterk identitet

Sant å si må vi innrømme at vi ikke helt fikk med oss at bilen var ny, så mye synes vi den ligner på den gamle. (Som du kan lese mer om her).

Og det har sin forklaring: For selv om det er hentet inspirasjon fra konseptbilen Kia Track’ster, er mye av identiteten til første generasjon Soul videreført. – Vår utfordring var å bevare Souls sterke identitet, samtidig som vi ville gi nye bilen helt nye impulser, sier sjefsdesigner Peter Schreyer.

LES OGSÅ: Kia Pro_cee'd testkjørt

Helt ny

Til tross likheten med forrige generasjon er nye Kia Soul altså en helt ny bil. Ingen av karosseridelene er videreført, og det romslige interiøret er redesignet slikt at det skal gi mer plass for passasjerene, ha høyere materialkvalitet, og flere nye funksjoner for økt komfort.

Nye Soul utmerker seg også ifølge produsenten med sitt lave støynivå. Vi kan skrive under på at det i det minste stemmer hva angår den elektriske versjonen...

Basert på cee'd

En av faktorene bak bilens mange forbedringer skal være den nye plattformen, som er
tilsvarende den på Kia cee’d, og som burde gi bedre kjøreegenskaper. (Den forrige var basert på Kia Rio).

Soul kommer også med to moderne 1.6-liters motorer: En bensinmotor med direkte innsprøytning på 132 hestekrefter og en turbodiesel med 128 hester. Våre erfaringer med dieselmotoren i cee'd kan du lese om her.

Vi kjørte begge motorene i Pro_cee'd.

Du får også en rekke kombinasjonsmuligheter hvor kunden kan velge ulike farger på
interiøret, kontrastfarge på taket, og spesialpakker som SUV Styling Pack med
støtfangere, sideskjørt og hjulbuer i sort pianolakk og sort tak.

Nye Kia Soul kommer til Norge i månedsskiftet mai/juni.