<b>RØFFERE:</b> Dette er hytte-Golfen: Med nyeste generasjon haldex firehjulsdrift og bedre bakkeklaring er dette Norges-Golfen. Foto: VW
RØFFERE: Dette er hytte-Golfen: Med nyeste generasjon haldex firehjulsdrift og bedre bakkeklaring er dette Norges-Golfen. Foto: VWVis mer

Nå kommer Golf Alltrack

VW har gjort om Golf til en bil for hyttefolket.

Det er ikke rart C-segmentet eller kompaktklassen blir kalt «Golf-klassen». Det dreier seg om Europas mest solgte og en av verdens mest solgte bilmodeller, og den kommer i utallige varianter.

Nå er også Golf Alltrack rett rundt hjørnet.

Alltrack nummer to

Den er basert på den meget romslige Golf stasjonsvogn, men er noe mer enn det. VW kaller den «en krysning mellom SUV og stasjonsvogn». Det fører naturligvis tankene til storebror Passat og dens Alltrack-versjon. Det dreier seg i dette tilfellet om den utgående Passat-generasjonen, så vi holder en knapp på at den nye Golfen er en bedre bil totalt sett.

For svært mange vil vi fortsatt si at den mest anbefalelsesverdige Golf-varianten er Golf Sportvan, som vi har testkjørt.

Mest diesel

Alltrack-versjonen vil bli produsert i bare én bensinvariant. Det er 1.6 TSI med 180 hestekrefter - og den kommer med DSG-girkasse som standard.

Men den kommer også i tre diesel-utgaver. Det er en 1.6 TDI på 110 hester, en 2.0 TDI på 150 og en 2.0 TDI på 184 hestekrefter - som i GTD. Sistnevnte kommer, i likhet med TSI-utgaven, med DSG som standard.

Vi har kjørt E-Golf Og vi har kjørt enda en ladbar Golf: GTE.

Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VW
Autodesk VRED Professional 2014 SR1-SP7
Autodesk VRED Professional 2014 SR1-SP7
RØFFERE: Dette er hytte-Golfen: Med nyeste generasjon haldex firehjulsdrift og bedre bakkeklaring er det Norges-Golfen. Foto: VOLKSWAGEN


Hevet

Per idag utgjør stasjonsvognen nesten en tredjedel av Golf-salget - og man må ta hensyn til at E-Golf ikke kommer i stasjonsvogn-utgave - noe Alltrack introduksjonen vil veie opp for. Dette er klart Norges-versjonen av Golf, med høy bakkeklaring (den er hevet to centimeter i forhold til standard), og - fremfor alt, firehjulsdrift.

Haldex

Og firehjulsdriften (4Motion) har Volkswagen hentet fra svenske Haldex, og det er nå Haldex 5 som gjelder, altså en mer avansert utgave enn tidligere. Bilen har også differensialsperre og siste generasjon antiskrens med aktiv understyringshemmer, noe som burde gi enda bedre kjøreeganskaper.

Mindre blir større

Om Golf - som stasjonsvogn - for mange kan erstatte Passat, utelukket ikke vi, da vi kjørte fornyede Volkswagen Polo at den på sin side kan erstatte Golf for en del mennesker. Da snakker vi selvsagt ikke lenger om stasjonsvognen.

Les også: Duell mellom VW Golf GTI og GTD