<b>DIESELDYR:</b> Slik ser dieseldyr ut i mikroskop. I virkeligheten er de så små at du ikke kan se kun ett med det blotte øye. Men etterlatenskapene etter større kolonier kan sees godt - dette kan du se eksempel på lenger ned i artikkelen. Foto: Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library (Wikimed
DIESELDYR: Slik ser dieseldyr ut i mikroskop. I virkeligheten er de så små at du ikke kan se kun ett med det blotte øye. Men etterlatenskapene etter større kolonier kan sees godt - dette kan du se eksempel på lenger ned i artikkelen. Foto: Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library (WikimedVis mer

Nå kommer dieseldyrene

Dieseldyr, eller Pseudomonas aeruginosa, lever i tanken din. Problemet oppstår når de blir mange nok. Da kan motoren din stoppe.

Dieseldyrene er en risiko og en fare både for bil- og båtmotorer, men de er et større problem for båtmotorer enn for bilmotorer. Dieseldyrene lever nemlig av vann, som er en større utfordring for båt enn for bil.

Hvorfor disse små mikrobene er så skumle? Fordi når de blir mange, etterlater de seg slam som kan tette igjen filtre og dyser, og til slutt hindre tilførsel av drivstoff: Det betyr ganske enkelt motorstopp.

Bensinmotorer slipper heldigvis unna problemet.

Les også: 50 nordmenn fyller feil drivstoff hver dag!

De lever av vann

Dieseldyrene lever blant annet av hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje, men er avhengige av vann for å overleve.

Kommer det vann i dieseltanken blir det altså fest for dieseldyrene. Der kan de kose seg i vannet som samler seg i bunnen av tanken (vann er tyngre enn diesel og vil samle seg i bunnen av tanken) - og meske seg med mat fra dieselen over.

Dieseldyr i storskala. Foto: Maritim Consultants AS Vis mer


Fra en celle til 10 kilo i løpet av 12 timer

– Dieseldyrene har en veldig evne til å formere seg når forholdene er optimale. Da kan de gjennomføre celledeling en gang i timen eller enda raskere. En enkelt celle kan bli til en biomasse på ti kilo i løpet av bare tolv timer, noe som resulterer i en biomasse flere centimeter tykk, sier overingeniør Øyvind Andersen, som jobber ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim (NTNU) i en pressemelding.

Bakteriene er mer glad i biodiesel enn i vanlig diesel siden den plantebaserte dieselen er lettere å bryte ned.

Nettopp derfor overvåker drivstoffbransjen denne typen drivstoff særlig nøye.

Slik unngår du problemet

Kjernen til å unngå dette problemet, er altså å unngå vann på tanken. I biler er det som sagt ikke et stort problem, men det forekommer. Det kan være en risiko for å få med vann på tanken når du fyller diesel, og så kan det være en risiko ved utette drivstofflokk. Her råder bransjen deg til å velge seriøse bensinstasjoner (marinaer for båter), og å kontrollere at lokket er tett.

Den vanligste årsaken til vann på tanken, er imidlertid at det dannes kondens ved store temperatursvingninger. Et godt tips for å unngå dette, er å holde tanken så full som mulig - spesielt gjelder dette når båten settes på opplag for vinteren.

Før du setter båten bort for vinteren, bør du derfor sørge for at tanken er full. Bytt dieselfilter, tøm vannutskilleren og fyll opp tanken er rådene fra bransjen.

Nå raser diesel-salget

Hva om du har fått dieseldyr på tanken?

Dersom du mistenker at du har dieseldyr på tanken, kan dette sjekkes ved inspeksjon av drivstoffiltrene eller ved kjemiske tester.

Dersom testene er positive, og du altså beviselig har dyr på tanken, må tanken tømmes og renses. Det finnes ulike giftstoffer som kan fylles på tanken og som da skal ta knekken på dieseldyrene, men dette er ikke noe som bransjen anbefaler.

- Disse midlene inneholder biocider, altså giftige stoffer. Hvis man fyller gift på tanken, vil vannet og dieselen som dreneres ut i etterkant inneholde gift - noe som ikke er bra. Dessuten vil dieseldyrene på sikt uansett utvikle resistans mot giftstoffer som brukes for å bekjempe dem, sa Ann-Cathrin Vaage, avdelingsleder ved produktteknisk kompetanse- og servicesenter i Statoil, til DinSide i forbindelse med denne artikkelen om dieseldyr.

Mer om båtnytt og vedlikehold: Hos DinSide får du saker fra Båtmagasinet.