Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Nå kommer den

Det har vært snakket lenge om nye Ford Focus, men først nå begynner produksjonen. Til Norge kommer den imidlertid trolig ikke før en gang på vårparten.

Den kommende generasjonen av Ford Focus ble vist for snart et år siden på bilmessen i Detroit i januar 2010. I Europa fikk den sin debut i mars i forbindelse med Genève-utstillingen. Vanligvis tar det ikke mange månedene før en fiks ferdig og presentert bil er klar for markedet, men denne gangen har vi måttet vente en god stund.

Global

Men nå er altså produksjonen i gang på Fords fabrikk i Sørvest-Tyskland. Ford gjør et poeng ut av at dette er en ”global” bil som skal produseres på tre kontinenter og selges på mer enn 120 ulike markeder. Hva slags konsekvenser det har for produktet, er det ennå vanskelig å si, men den nye utgaven virker i alle fall å videreføre arven fra dagens versjon på de viktigste områdene.

Fortsatt er det snakk om en 5-dørs kombikupé, med stasjonsvogn som et alternativ. Og den viktigste konkurrenten heter fremdeles Volkswagen Golf.

Spenstigere interiør

Det er kanskje spesielt interiøret som fremstår friskere sammenlignet med dagens utgave. Kvalitetsfølelsen i dagens Focus har ikke bare fått gode skussmål, så her blir det spennende å se nærmere på hva man har fått til.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford



Motorer

Det blir et bredt motorutvalg tilgjengelig allerede fra starten av. På bensinsiden finner man hele 4 forskjellige 1,6-litere med effekttallene 105, 125, 150 og 180 hestekrefter. De to sistnevnte har turbo. Den sterkeste utgaven skal klare 0-100 på 7,9 sekunder, mens forbruk og CO2-utslipp ligger på 0,60 liter per mil og 139 gram per kilometer.

Det er nok likevel dieselmotorene som blir mest aktuelle her i landet. Her kan du velge mellom en 1,6 liter på 95 eller 115 hestekrefter, og en 2,0-liter på henholdsvis 115, 140 og 163 hester. De tre sistnevnte utgavene blir tilgjengelig med en automatisk girkasse med dobbelkløtsj. 1,6-literen skal klare seg med 0,42 liter og 109 gram CO2.

Vi tar forbehold om at den norske importøren kanskje ikke velger å markedsføre alle de ulike motorversjonene.

Toppmodellen Focus ST med 250 hestekrefter skal komme på markedet i 2012.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford



En gang på våren

Det har ikke lykkes oss å få bekreftet fra den norske Ford-importøren nøyaktig når bilen kommer i salg på det norske markedet, men vi har grunn til å tro at dette vil skje en gang på vårparten. Mars måned er vårt tips. Stasjonsvogna kommer noe senere enn 5-dørsutgaven. Det er uvisst om sedan-utgaven tas inn til Norge.

Priser

Priser sies det heller ikke noe om, men med tanke på at de mest aktuelle motorene ligger på omtrent det samme effektnivået, men med litt lavere CO2-tall, regner vi med at det bare blir mindre prisendringer. Ford ønsker neppe å prise seg ut av konkurransen i den tøffe kompaktklassen. Dersom prisen blir god, burde denne bilen ha alle muligheter til å bli blant Norges mest solgte biler.