<b>Shooting Brake:</b> Stasjonsvogn eller Coupé? Den er hva den er, kall den det du ønsker.   Foto: MERCEDES-BENZ
Shooting Brake: Stasjonsvogn eller Coupé? Den er hva den er, kall den det du ønsker. Foto: MERCEDES-BENZVis mer

Nå kommer CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz med en mindre versjon av kanskje verdens peneste stasjonsvogn.

Nye CLA Shooting Brake er altså lillebroren til CLS Shooting Brake, en bil som ofte kalles verdens peneste stasjonsvogn. Problemet med CLS-versjonen er prisen, som har gjort den til en bil for de få.

Lillebror CLA Shooting Brake kan imidlertid snu dette.

Nå må vi imidlertid presisere at nøyaktig pris ikke er klar, men siden denne modellen er bygget samme plattform som CLA, så vil det også sette en standard på prisnivået. Vi antar at den vil starte på godt under 400.000 kroner, mens rimeligste CLS Shooting Brake starter på 769.000.

I praksis vil det si at du til neste år kan få en Shooting Brake til nesten halv pris.

Felles plattform gir stordriftsfordeler

Nykommeren føyer seg inn i den lange rekken av nye mindre biler fra Mercedes-Benz, og fellestrekket er at de alle er bygget på samme MFA-plattform.

I praksis vil det si kompaktbilen A-klasse, den lille flerbruksbilen B-klasse, kompakt-SUV'en GLA, og den ordinære coupé-sedanen CLA.

Ja, nær sagt det eneste som skiller disse fra hverandre er karosseriformen.

CLA Shooting Brake blir en stasjonsvogn av CLA igjen, men da med den samme formen som sin storebror, CLS Shooting Brake.

Med dette kan de som fortviler over et lite bagasjerom i CLA heller velge seg en CLA Shooting Brake. Selve navnet Shooting Brake er på ingen måte en oppfinnelse fra Mercedes-Benz.
Selv om navnet henviser til en karosseriform, så har denne formen endret seg over tid, helt siden navnet Shooting Brake oppstod på det tidlige 1900-tallet.

Se flere bilder:

Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Shooting Brake: Stasjonsvogn eller Coupé? Den er hva den er, kall den det du ønsker. Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ


Spennende drivverk

Motoriseringer og øvrig drivverk kjenner vi igjen fra de andre modellene på samme plattform, men det er ingen dårlig nyhet:

Det betyr nemlig at du kan få bilen med firehjulsdrift og 7-trinns automatgir, og når dette samtidig kan pakkes inn i en stasjonsvogn, så er det en klar vinnerkombinasjon.

Av motorer blir det fem alternativer å velge mellom, fra 136 hk til 211 hk, fordelt på to diesel og tre bensinversjoner.

Dessverre er det bare største bensinutgave som kommer med firehjulsdrift fra starten av, men venter du til andre halvår neste år, så blir også bilene med mindre motor tilgjengelig med drift på alle fire.

Les mer om at Mercedes-Benz gir de minste drift på alle fire

Bedre plass

EN BEDRING: Shooting Brake byr på større bagasjeplass enn Coupéen, men har fortsatt en smal lasteåpning. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer

Selv om Shooting Brake er basert på CLA, så byr den på langt mer plass. Taket kan strekke seg lenger bakover før det heller ned, noe som gir 4,5 centimeter bedre takhøyde i baksetet.


Bagasjerommet er riktignok ikke i nærheten av klassens største, men med en kapasitet på 495 er det likevel mer enn akseptabelt for mange.

I tillegg kan seteryggen justeres fremover, og volumet strekker seg med dette 100 liter til. Legg seteryggene ned, og du har 1.354 liter til rådighet, noe som holder for de fleste.

Ellers er det meste som før, både med tanke på interiør, førerplass, utstyrsgrader og tilbehør. Bilen er tross alt en CLA.

Les test av Mercedes-Benz CLA

Mindre biler gir suksess

De mindre modellene har gitt Mercedes-divisjonen hos importør Bertel O. Steen gode dager, og det gir forhåpninger om at også denne modellen vil gjøre det godt.

Et estimat er at så mange som 70 prosent av CLA-kundene neste år kommer til å velge en Shooting Brake.

De aller første bilene kommer til landet i mars. Selv om ingen priser foreløpig er klare, så setter den ordinære CLA standarden.