<B>SKARPERE BAK:</B> Eksoshalene er nye, og det samme er baklysene, støtfangeren og noe strammere linjer.</B> Foto: Audi
SKARPERE BAK: Eksoshalene er nye, og det samme er baklysene, støtfangeren og noe strammere linjer. Foto: AudiVis mer

Nå kommer Audi A6 i "ny" versjon

Facelift - nye motorer - nytt utstyr - mer teknikk.

Siste generasjon av Audi A6 ble lansert i 2011, og overrasket oss stort da vi testet den. Nå blir alle modellene oppgradert.

Det mest synlige er den nye singelframe-grillen, nye støtfangerne foran og bak, nye eksoshalene, samt frontlykter og baklykter. Alle disse elementene får nå skarpere linjer.

LES OGSÅ: Nå kommer laserlyset!

LED-lys

Xenon plus med LED-kjørelys blir standard på alle Audi A6 modeller. Audi tilbyr også full-LED og Matrix LED lysteknologi til de nye Audi A6-modellene.

Matrix LED lysteknologi, som først ble lansert på den oppgraderte versjonen av Audi A8 i fjor, består av en rekke individuelle LED-dioder som automatisk tennes, slås av eller dimmes avhengig av situasjonen.

Dermed reagerer frontlysene ekstremt presist mot møtende trafikk samtidig som veien alltid belyses optimalt.

LES TESTEN: Nye Audi A8

4G I BILEN: Innvendig er Infotainment-systemet oppgradert med Audi connect og online-tjenester i 4G-hastighet. DAB+ (digital radio) blir nå standardutstyr. Foto: Audi Vis mer


Flere nye motorer

Lavere forbruk og bedre effekter stikkordene på den nye motorserien. C02-utslippet er redusert med opp til 22 prosent.

A6 leveres først med tre bensinmotorer fra 190 hk til 333 hk og fem dieselmotorer fra 150 hk til 320 hk. Flere motoralternativer og kombinasjoner vil følge senere.

Med 2.0 TDI 150 hk under panseret er forbruket 0,42 l/mil, med et C02-utslipp på 109 g/km.
V6-motoren 3.0 TDI kommer i flere versjoner, hvor minste alternativ blir 211 hk i kombinasjon med quattro firehjulsdrift og automatgirkassen S tronic.

Motoren leveres også i samme konfigurasjon med en effekt på 272 hk. Den kraftigste utgaven av 3.0 TDI-motoren har en biturbo og yter 320 hk, da i kombinasjon med quattro og tiptronic automatgirkasse.

Slankekur

Vekten er også redusert på flere av de nye A6-modellene. Med en 1.8 TFSI 190 hk veier nå Audi A6 Limousine fra 1.535 kg. Modellene med 2.0 TDI 190 hk leveres med støtdemperfjærer i komposittmaterialet GFRP fremfor stål. Det gir en vektbesparelse på 4,4 kg.

FREKKERE OG GJERRIGERE: Ny grill og LED-lys som standard er det første du ser. Under panseret er den blitt gjerrigere: Med 2.0 TDI 150 hk er forbruket 0,42 l/mil og C02-utslippet på 109 g/km. Foto: AUDI Vis mer

Spydspissene Audi S6 Limousine/Avant og Audi RS 6 Avant leveres med en V8 4.0 TFSI på henholdsvis 450 hk og 560 hk. Quattro og luftfjæring er standard på disse modellene.


LES TESTEN: RS6 Avant - familiebil og sportsbil i ett

NY ALLROAD: I den oppgraderte versjonen av A6 Allroad kan du velge mellom fire ulike V6-motorer, en bensinmotor og tre diesel-alternativer. Foto: Audi Vis mer


Den nye versjonen av Audi A6 allroad quattro får fire ulike V6-motorer, en bensinmotor og tre diesel-alternativer, og vil som før ha Quattro og luftfjæring som standard.

- I høst starter vi en massiv modelloffensiv med Audi, sier Audi-direktør Vidar Eriksen.

– Vi har nettopp lansert oppgraderte Audi A7 Sportback, i oktober kommer nye Audi TT Coupé, i november kommer plug-in hybriden Audi A3 Sportback e-tron. De nye Audi A6-modellene kommer i desember. I tillegg vil ytterligere tre nye Audi modeller bli offentlige før jul, avslutter Eriksen.