<b>RÅSKINNET:</b> Audi RS 3 akselererer som en Porsche 911 Carrera S! Foto: AUDI
RÅSKINNET: Audi RS 3 akselererer som en Porsche 911 Carrera S! Foto: AUDIVis mer

Nå kommer Audi A3 som RS!

Så kom RS3 Sportback på banen. Den kjører fletta av alt annet i kompaktklassen.

0-100 km/t på 4,3 sekunder - det forteller ikke alt om nye A3 Sportback RS, men det forteller en del. Blant annet at den er like rask på sprinten som en Porsche 911 Carrera S med dens 400 hestekrefter. Carrera S gjør 0-100 på 4,5 sekunder med manuell girkasse, 4,3 med PDK dobbelkløtsj-automat. (I tillegg kan den utstyres med Sport+ pakke, og da greier den 4,1).

Fra TT RS

Men her er det altså Audi vi snakker om, og den hittil sportsligste A3-versjonen. Den femsylindrede turbomotoren som ligger under panseret på nye Audi RS 3 Sportback har utviklet seg til å bli nærmest en legende i Audi-historien.

Vi kjørte den senest i Audi TT RS, merkets versting på denne siden av R8.

LAVERE: RS 3 Sportback gjør ikke så mye av seg, men den ligger lavt i terrenget. Understellet er senket med 2,5 centimeter. Foto: AUDI Vis mer

Audi har lang tradisjon med 5-sylindrede motorer. På 1980-tallet dannet de grunnlaget for Audis sportslige satsing - både i motorsport og i produksjonsmodellene. Dette hadde ikke bare med ytelsene å gjøre, men også det særegne lydbildet som en femsylindret motor produserer.


Rå sprinter

Ifølge produsenten er det siste generasjon av 2.5 TFSI-motoren som nå har funnet veien til kompaktsegmentet. Den yter nå friske 367 hestekrefter og har et dreiemoment på 465 newtonmeter. Dette gjør den til den kraftigste motoren i kompaktsegmentet. Nærmest kommer Mercedes med A 45 AMG.

Nye Audi RS 3 Sportback gjør som nevnt unna sprinten fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder, hvilket er 0,3 sekunder raskere enn forrige generasjon. Nye Audi RS 3 Sportback er med det også raskest i klassen i denne sprintøvelsen. Dette er også kjappere enn tiden til TT RS - 4,6 sekunder bruker den på øvelsen (men med 340 hester). Om ønskelig nås toppfarten ved 280 km/t.

Til tross for de svært sportslige ytelsene har Audi klart å begrense forbruket til 0,81 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 189 gram per kilometer.

Quattro og S tronic

Den raske akselerasjonen kan nok delvis tilskrives firehjulsdriften - RS 3 er selvsagt utstyrt med quattro-systemet. Mellom 50 og 100 prosent av kreftene kan sendes til bakakselen. Audi lover at nye Audi RS 3 Sportback styrer direkte inn i svingene, og at føreren selv kan gjennomføre kontrollert drift på veidekke med lav friksjon om ønskelig.

RS 3 er utstyrt med dobbelkløtsj-automaten S tronic med 7 trinn. Den skifter ifølge Audi enda raskere enn den forrige modellen. En egen såkalt launch-control skal sørge for at automatgirkassen og ESP (antiskrens)-systemet bidrar til raskest mulig akselerasjon når det ønskes. ESP-systemet har også egen sportsmodus, og kan deaktiveres helt dersom føreren ønsker det.

Keramiske bremser

Det spesifikke RS-sportsunderstellet senker bilen med 2,5 centimeter sammenlignet med en ordinær Audi A3 Sportback. Om ønskelig kan også Audi magnetic ride med adaptiv demperkontroll leveres.

Sporvidden er også økt sammenlignet med de andre Audi A3-modellene.

Uten fører veier nye Audi RS 3 Sportback 1.520 kilo, det er 55 kilo mindre enn forrige generasjon. Nye Audi RS 3 Sportback leveres på 19-tommers aluminiumsfelger og kan som første bil i det kompakte premium-segmentet leveres med keramiske bremser på forakslen.

Designen til nye Audi RS 3 Sportback står utvilsomt i stil til ytelsene. Med «single frame»-grill i sort høyglans og ramme i matt aluminium, store luftinntak og en kraftig støtfanger med tydelige horisontale og vertikale linjer i fronten, har bilen et mer aggressivt oppsyn enn sine søsken i A3-familen.

Sporty detaljer

RS I DETALJENE: Man skal være kjenner for å se at dette er en bil med nærmest supersportsbil-ytelser. Foto: AUDI Vis mer

En typisk RS-detalj er de to ovale enderørene som bilen kjennetegnes ved bakfra. Bilen kan også leveres med quattro styling-pakke med ulike aluminium- og stylingdetaljer, og for de som ønsker et enda fyldigere lydbilde kan bilen leveres med RS-sportseksos.


Interiøret i nye Audi RS 3 Sportback er holdt i sort med særegne RS-detaljer. Sportssetene i skinn har tydelige kontrastsømmer og multifunksjonsrattet er kledd i skinn og alcantara. En rekke særegne nye RS-detaljer og løsninger er også tilgjengelige, deriblant sportsseter i karbon med integrerte sidekollisjonsputer.

Nye Audi RS 3 Sportback produseres ikke direkte av Audi, men slik som de andre RS-modellene, av Audis datterselskap quattro GmbH.

Det siste tilskuddet i RS-familien lanseres i Norge neste sommer. Prisen er ikke klar i skrivende stund.

Visste du at dette styrer bilvalget ditt?