ÅRETS BIL 2018: Én av disse 32 bilene går av med seieren. Du kan bidra med din stemme til Folkets Favoritt.
ÅRETS BIL 2018: Én av disse 32 bilene går av med seieren. Du kan bidra med din stemme til Folkets Favoritt.Vis mer

Årets Bil 2018

Nå kan du stemme på din favorittbil

Her kan du bli med å stemme fram folkets favorittbil.

Norge elsker SUV-er, ladbare hybrider og elbiler. Vi ser at flere bilmerker har endret fokus fra MPV til SUV.

Både Opel, Peugeot og Renault kommer med flere modeller. Alfa Romeo er også en av nykommerne innenfor høyreiste biler.

Fjorårets vinner ble Hyundai Ioniq, fordi den leveres med tre drivlinjer for en svært gunstig pris. Året før vant Volvo XC90, som tok stafettpinnen Kia Soul Electric og Tesla Model S året før det igjen.

Det er bare én elektrisk nyhet i år, men den er til gjengjeld viktig. Opel Ampera-e har skapt køer av interesserte på grunn av lang rekkevidde.

32 kandidater

Vi ser noen nye hybrider i år, men de fleste av dem er dessverre ikke ladbare. De mister dermed fradragene, om det foreslåtte statsbudsjettet går gjennom, og blir med det noe mindre attraktive å kjøpe.

De 32 kandidatene skal først evalueres for så å begrenses til ti finalister. Disse finalistene kjøres så gjennom en testrunde, og i slutten av november kåres den endelige vinneren. Her kan du stemme på din favoritt, noe som blir en viktig brikke når den endelige avgjørelsen skal falle.

Stemmeboksen ser du her. Deretter kan du lese om alle årets 32 kandidater - i alfabetisk rekkefølge.

Alfa Romeo Stelvio

PRIS: Fra 579.900,-

Dette er intet mindre enn en liten sensasjon fra den italienske produsenten. Dette er deres første forsøk på SUV og det på en ganske spennende plattform.

Alfa Romeo har bestemt seg for å være et sportslig bilmerke og satser nå på en plattform med motor i lengderetning og bakhjulstrukket layout, på linje med BMW og Mercedes.

Den er verken plassbesparende eller billig i produksjon, men fokuserer på kjøreglede. Den samme plattformen brukes for øvrig i den spennende Alfa Romeo Giulia som var med i Årets bil-kåringen i fjor.

Stelvio fås med kraftige diesel- og bensinmotorer, den gir god plass og fine løsninger.

Dette er Alfa Romeo Stelvio.

Audi A5 Sportback

PRIS: Fra 450.000,-

En helt ny modell I år. Som vanlig er det snakk om evolusjon, ikke revolusjon.

Du må nesten sette splitter ny ved siden av den gamle for å skille de, men linjene er skarpere, fronten sintere og dypere og interiøret renere. Men det som skiller aller mest er mulighetene som finnes innenfor direktekommunikasjon på navigasjon og infotainment, samt integrering av sikkerhetssystemene.

For første gang fås A4/A5 med en bitte liten 1,4 liter med 150 hester og automatgir, noe som gir mulighet til å føle luksus for så lite som 450.000 kroner. Audien er romslig for fire, veldig komfortabel og tilgjengelig med motorer opp til 252 hester.

Er ikke dette nok, går du for S og RS utgavene, som også er nye i år.

Les vår test av Audi A5 Sportback her.

Audi A8

PRIS: 1.031.600,-

Audis flaggskip er ny i år. Fjerde generasjon har et veldig lite modig design, men et særpreg er LED-lysstripen til baklyktene som går over hele bilens bredde.

Interiøret er Audi en av trendsetterne når de nå innfører tre digitale skjermer. To i midtkonsollen, samt en for digital visning av hva du måtte ønske rett foran deg, en løsning man også ser i Range Rover Velar.

A8 er en teknikk-bombe og det mest avanserte kjøretøyet på markedet i dag.

Den 517 cm lange bilen (Den lange versjonen er hele 530 cm lang) er selvparkerende og selvkjørende opp til 60 km/t og har selvtenkende fjæring som jobber ut fra en rekke sensorer og kameraer.

Les testen av Audis nye flaggskip her.

BMW 5-serie

PRIS: Fra 529.000,- (hybridsedan)

I korte trekk er den blitt større både innvendig og utvendig: 5-serie er også blitt lettere, gjerrigere, stillere, sterkere, raskere - og fullastet av sikkerhetssystemer.

Forandringene er gjennomgripelige og nesten usynlig. Det er store sjanser for at naboen ikke ser at du har byttet ut forrige generasjon.

Det samme gjelder innvendig. Digitalt instrumentpanel og ny oppdeling av infotainment, men BMW er tro mot tradisjonene. Den største forskjellen er kraftig bedret støynivå og komfort.

Det er tydelig at man nærmer seg Mercedes. 520d stasjonsvogn med automat og Xdrive koster fra 603.

Les testen av BMW 5-serie. Og her kan du lese testen av BMW 5-serie Touring.

BMW X3

PRIS: Fra 635.000,-

Etterfølgeren til det som har vært en av BMWs bestselgere i Norge kommer til landet helt på tampen av året.

Den kommer med fem motorer, tre bensindrevne og to som går på diesel. Den kommer fra start med M40i - en entusiastmodell med herlig power og lydbilde.

De mest spennende alternativene må vi vente på, nemlig en ladbar hybrid og helelektrisk versjon.

X3 er splitter ny, tvers igjennom, men forskjellene er få. De mest tydelige forskjellene er de kantede hjulbuene. Den er hårfint større enn forgjengeren, men vekten hårfint redusert. Interiørmessig ser i samme endringene som på 5-serie.

Fiat Tipo

PRIS: Fra 219.900,-

Etter noen års fravær er Fiat Tipo tilbake på markedet. Fiat har hatt suksess med Doblo og 500, men ellers er de lite synlige.

Tipo er også en forholdsvis anonym sak i Golf-klassen, men et rimelig familiebilalternativ.

Du får den som kombi, sedan og stasjonsvogn, og spesielt sistnevnte har attraktiv plass i baksetet og bagasjerommet, selv om den ikke helt når opp til VW Golf og Skoda Octavia.

Den leveres med tre bensinalternativ og to diesler. Fra 1,3 liter på 95 hester til 1,6 liter på 120 hester.

Slik så det ut da bilen ble lansert.

Ford Fiesta

PRIS: Fra 187.000,-

Små biler kan oppføre seg som store. Nye Fiesta er et godt bevis på det.

Ford har ryddet skikkelig opp innvendig og gir deg den obligatoriske 8-tommeren.

Fiesta er blitt stor og selv fire voksne får faktisk plass. De tre aktuelle motoralternativene er alle på én liter – med 100, 125 og 140 hester.

I tillegg kommer en hysterisk morsom ST-utgave på 200 hester og en crossover-variant med plastkanter, rundt skjermer og kanaler, samt takrails.

Utstyrsnivået er høyt: To kameraer, tre radarer og tolv sensorer gir deg adaptiv fartsholder samt alle mulige hjelpesystemer. Prisene varierer fra 187.000 (85 hester) til 338.000 kroner.

Les vår test av Ford Fiesta her.

Honda Civic

PRIS: Fra 250.000,-

Tiende generasjon Civic er ny fra bunnen av og større enn forgjengeren, men designen er radikalt endret mot det aggressive med sin lavere og sportsligere profil.

Noen liten bil er den ikke lenger. Med sine 452 cm i lengden og 180 i bredden er den blitt stor.

Motorene derimot er mindre. En tresylindret enliters turbo og en 1,5 firer med turbo. Etter hvert får vi diesel.

Plassutnyttelsen kunne vært bedre, men med sine 478 liters bagasjerom, er den fortsatt blant de større i Golf-klassen. Prisene slutter på 600.000 for den hysteriske R-Type.

Les testen av Honda Civic her.

Hyundai i30

PRIS: Fra 235.000,-

Hyundai kutter diesel, men innfrir med nye bensinmotorer.

Vi har mest tro på den splitter nye 1,4 liters turbomotoren som yter 140 hestekrefter. Den får følge av en tresylindret 1-liter på 120 hester.

I30 skilter med masse utstyr, som for eksempel kjøling i setene, varme i rattet og 8-tommers skjerm, automatisk lysblending, filskiftevarsler, adaptiv fartsholder til 0 km/t, varsling om kryssende trafikk i revers, blindsone varsler, søvnvarsling.

I baksetene sitter voksne godt. Den er fortsatt ikke blant de mest spennende, men med du får mye bil for 235 000 kroner.

Les vår test av i30 her.

Kia Stonic

PRIS: Fra 234 900,-

En SUV-infisert småbil som ikke lenger er så liten. Det er definisjonen på Stonic, som kommer på slutten av året.

Bilen er mer høyreist enn sine slektninger Rio og Soul, og skal friste de som heller vil ha en høyere bil.

Bilen har god bakkeklaring, mye utstyr, og har faktisk innvendig plass som måler den opp mot biler som normalt ligger i klassen over.

Kia satser også på å fri til den yngre kundegruppen, og gjør det med fargekombinasjoner som gjør den mer synlig enn normalt.

Med en 3-sylindret motor under panseret på 120 hk blir bilen akkurat så passe livlig at den ikke blir svak.

Les testen av Kia Stonic her.

Land Rover Discovery

PRIS: Fra 833.950,- (ikke sport)

Discovery har vært arbeidshesten hos Land Rover i en årrekke. Selv om den nå er mer luksuriøs enn noensinne, er dette fortsatt arbeidshesten som også fås på grønne skilter.

Den plasserer seg prismessig et godt stykke under Range Rovers modeller, samtidig som den er både større og mer praktisk.

Nykommeren er blitt vesentlig lettere og dermed har også motoriseringen blitt slanket.

Discovery ble lansert i Paris i fjor.

Lexus LC 500

PRIS: Fra 1.079.400,-

Lexus har laget nok en luksus-kupé, i to utgaver faktisk, og begge kalles 500. Men den ene har en «h» bakerst i navnet.

Den har en 3,5 liters V6 og en elmotor på til sammen 359 hester, som sammen drar bakhjulene.

Skal du få en bil som lever opp til sitt fantastiske utseende, må du glemme miljøet og kjøpe V8-versjonen på 477 hester.

Tallene på arket er ikke så veldig forskjellig, men opplevelsen av bilene er markant forskjellige.

Det er for øvrig prisen også. Hybriden koster drøyt millionen. Storebror 1,3 millioner kroner. LC 500 kjører fantastisk og ser minst like bra ut.

Les vår test av LC500 her.

Mazda CX-5

PRIS: Fra 354.000,-

Den nye generasjonen CX-5 er først og fremst tøffere og stillere. Den har heller ikke en eneste karosseriplate som er lik forgjengeren.

Dette til tross for at bilen nærmest ser ut som en CX-5 alltid har gjort. Også innvendig er det gjort endringer til det klart bedre, men heller ikke her vil den ukjente se veldig forskjell.

Noen ønsker sågar å kalle bilen for en såkalt facelift, for plattformen og deler av understellet er det samme som på forgjengeren.

Men hva gjør vel det? Noen ganger er evolusjon like greit som revolusjon.

Til gjengjeld har den fått et smartere system for firehjulsdrift, en løsning den utgående modellen hadde en del trøbbel med. Nå blir det sikkert bedre.

Les testen vår her.

Mercedes-Benz E-cab og coupe

PRIS: Fra 515.000,-

Det er få bilmerker som lager så mange karosserivarianter av bilene sine som det Mercedes gjør med sin E-klasse. Sedan, stasjonsvogn, cabriolet, coupe og faktisk CLS-utgaver med to karosserivarianter.

I år er det kabriolet og coupe som er nykommerne. Spesielt hekken skiller seg ut med design som deles med de andre cab og coupevariantene hos C, GT og S.

Bilene har samme utstyrsnivå som ordinær 5-serie og er «state of the art», hva kommer til luksusfølelse og komfort.

Nissan Micra

PRIS: Fra 180.000,-

Nissan Micra har kommet i helt ny drakt. Endelig deler den samme friske design som de andre i modellprogrammet, inkludert nye Leaf som også kommer i samme designspråk.

Micra er blitt sportsligere, mer luksuriøs og leken, og hele 125 ulike kombinasjoner for å skape individuell stil.

Større akselavstand og lavere sittestilling gir bedre kjøreegenskaper, men viktigere er at den har moderne sikkerhetssystemer og 7-tommers skjerm med alt som forventes i dag.

Prisene strekker seg til 233.000 kroner.

Dette er Nissan Micra.

Opel Ampera-e

PRIS: 304.900,-

Hele Norge har ventet på en elbil med lang rekkevidde. Ampera-e tilfredsstiller og kurerer rekkeviddeangsten for de fleste.

Det viser det enorme antallet som har bestilt bilen.

Bilen i seg selv er ikke så veldig oppsiktsvekkende. Amerikansk byggekvalitet inni og infotainmentsystem som har mangler, blant annet så forteller den ikke hvorde nærmeste ladestasjonene er.

Men den kjører bra, er kvikk og har god plass. For enkelhetsskyld kommer den bare med full utstyrspakke. Prisen er dermed oppnåelig for veldig mange.

Les vår test av Ampera-e her.

Opel Crossland X

PRIS: Fra 239.900,-

Segmentet for små og høyreiste SUV-er er ventet å vokse fra 1,1 millioner biler i året i 2017 til over to millioner biler årlig salg i 2020.

Dette er naturligvis produsentene klar over, og Opels bidrag er Crossland X.

Bilen er høyreist, men uten firehjulsdrift. Bilen vil i god Opel-ånd være veldig godt utstyrt for prisen.

Under panseret vil det sitte en 3-sylindret 1,2-liter på 110 hestekrefter i de fleste bilene som triller inn i landet.

Vi råder alle som en til å velge bilen med automatgir. Den gir deg alltid en utveksling som byr på godt dreiemoment.

Les Dinsides test av Crossland X her.

Opel Grandland X

PRIS: Fra 318.900,-

Det er lenge siden Opel hadde en fullverdig SUV i relativt stor størrelse. Nå kommer den omsider.

Bilen er basert på samme arkitektur som Peugeot 3008, en svært godt mottatt bil (Årets Bil 2017, Europa).

Designen er likevel unik for Opel, og også her har Opel valgt å gjøre utstyr til en av de store salgspoengene.

Under panseret vil det sitte en 1,2-liter på 130 hestekrefter, eller en 1,6-liters diesel som yter 120 gamper. Dessverre vil den ikke bli å få med firehjulsdrift på en stund.

I mellomtiden får vi nøye oss med «Intelligrip», et elektronisk hjelpesystem som utnytter grepet bedre

Les testen av Grandland X her.

Opel Insignia

PRIS: Fra 334.900,-

Insignia har alltid vært en staselig bil, og den nye generasjonen bare forsterker dette. Opel kommer med hele regla av motoriseringer, helt opp til en versjon med 4x4 og 260 hestekrefter som et flaggskip.

Også her er det lagt opp til mye utstyr for pengene, foruten at Insignia er en stor og særdeles praktisk bil. Når prisen i tillegg starter på 335.000 kroner, så blir det vanskelig å finne mer og større bil for pengene.

En riktig motor kan være 1,5-literen, i kombinasjon med automatgiret. Da har du 165 hestekrefter fra et dreiemoment på 250 Nm.

Les Dinsides test av Opel Insignia Grand Sport her.

Peugeot 3008

PRIS: Fra 292.000,-

Dette er Årets Bil i Europa for 2017. Verken mer eller mindre.

Den var derimot for sent ute til vår kåring i fjor, og er derfor med i år.

Bilen har kanskje markedets aller beste interiør, uansett merke i denne klassen.

I den høyreiste bilen kommer Peugeot sitt i-Cockpit virkelig til sin fulle rett.

Bilen leveres som en 5-seter, og uten mulighet til firehjulsdrift. Det kommer først en gang ut i 2019, og da sammen med en ladbar hybrid-pakke.

Likevel har Peugeot valgt å gjøre den mer høyreist enn biler flest. Det er jo slik kundene vil ha det nå om dagen.

Dette er Peugeot 3008.

Peugeot 5008

PRIS: Fra 322.000,-

Når fem seter ikke er nok, bør man se på en Peugeot 5008.

Bilen er i det store og hele den samme som lillebror 3008, men er lengre. Det betyr at den drar fordel av de samme godene som 3008 sitt fantastisk flotte interiør, og dens smarte løsninger.

På grunn av plassen til den bakerste seteraden vil ikke 5008 komme med firehjulsdrift, og dermed heller ikke noen ladbar løsning.

Til gjengjeld leverer den smarte brukerfunksjoner i stort monn. Bilen er også høyreist, på samme måte som 3008.

Vi kan ikke komme på noen annen bil i dette segmentet som virker så premium, uten å selv definere seg som premium.

Les testen av Peugeot 5008 her.

Porsche Panamera

PRIS: Fra 1.199.000,- (hybrid)

En ny Panamera skaper forventninger, og den innfrir.

Bilen er på mange måter laget for å være en familiebil, en langtraver, og samtidig en 911 med fem dører på en og samme gang.

Etter lanseringen ga vi bilen terningkast seks, for når Porsche viser hva de er gode for gir det resultater.

Fra start ble den lansert som 4S, Turbo og 4S Diesel. I Norge vil det på grunn av avgifter være Turbo S e-hybrid som vil være den mest gjeldende, og etter hvert kommer også Porsche med sin egen definisjon på en slags stasjonsvogn.

Sjekk Dinsides test av Porsche Panamera her.

Range Rover Velar

PRIS: Fra 837.950,-

Land Rovers luksusmerke Range Rover har for en tid siden uttalt at de an leve svært godt på å levere SUV-er bare til luksussegmentet.

Det ser det også ut til at de jobber iherdig med, for det begynner å bli tett i modellrekken. Spesielt med tanke på at Land Rover også begynner å bli både luksuriøse og eksklusive.

Velar legger seg et godt stykke under storebror, men samtidig et stykke over Evoque. Men hva med Land Rover Discovery? Aner vi en viss kannibalisme?

Heldigvis for Velar vil det alltid være forbundet med ekstra stas å kjøre rundt i en Range Rover.

Les vår test av Range Rover Velar.

Renault Koleos

PRIS: Fra 365.000,-

Er du på jakt etter en stor SUV innenfor fornuftens grenser, så er Koleos noe å se på. Den går rett inn i samme segment som Skoda Kodiaq, VW Tiguan og Toyota RAV4.

Bilen er relativt lang til denne klassen å være, med sine 4,67 meter i lengde. Den får motoriseringer fra 130 hestekrefter, og opp til 174 hk, med to diesel og to bensinalternativer på programmet.

Innvendig merker man først og fremst at det er god plass. Deretter ser vi også at Koleos har arvet mange av de samme detaljene, som den stående skjermen, brukergrensesnittet den har, og øvrige detaljer.

Dette er Koleos.

Skoda Karoq

PRIS: Ikke bekreftet

Med en lengde på 4,4 meter, lengde på 1,84 meter og en høyde på 1,6 meter vil nye Skoda Karoq finne mer enn nok av biler å konkurrere med i det norske markedet.

Den er likevel 10 centimeter kortere enn slektningen VW Tiguan. Det gjør at Skoda har kunnet sette inn et par mindre motoralternativer på de tohjulsdrevne utgavene.

Karoq vil ha et fortrinn ved at den kan fås med firehjulstrekk i versjonene med sterkere motorer. Da snakker vi om en 2-liters diesel, som også kan pares med DSG automatgir – også i 4wd-utgaven.

Les vår test av Skoda Karoq her.

Subaru XV

PRIS: Fra 319.900,-

Andre generasjon Subaru XV kommer på norske veier i løpet av året. Første generasjon kom i 2011, og var da en innertier i det norske markedet.

Om den nye generasjonen treffer like bra er tvilsomt, mye takket være langt hardere konkurranse.

Bilen vil likevel følge en standard Subaru-oppskrift med firehjulsdrift og et tradisjonelt og noe konservativt japansk interiør og eksteriør.

Det oser ikke nyvinning og banebrytende løsninger på noe som helst, men det er antakelig heller ikke det kundene vil ha.

Under panseret finner vi en boxermotor der over 80 prosent av delene er nye, så skinnet kan bedre.

Dette er Subaru XV.

Suzuki Ignis Hybrid

PRIS: Fra 224.900,-

For 220.000 kroner får du en bitte liten bil, med veldig mye sjarm. I tillegg har den hybrid drivlinje, riktig nok veldig mild, og du har firehjulsdrift.

Også Suzuki velger å kalle bilen en SUV, men det handler ene og alene om at den står på litt høyere stylter enn den ellers ville gjort.

Tross all teknologien veier den lille krabaten bare 885 kilo i tørrvekt. Selv med alt utstyr krabber vekta bare opp på behagelige 920 kg.

Takket være en rett taklinje vil det også være mulig for godt voksne å sitte i baksetet. Maskinen er en 3-sylindret sak på 1,25 liter som yter 90 hestekrefter.

Les vår test av Ignis her.

Suzuki Swift Hybrid

PRIS: Fra 244.900,-

I likhet med lillebror Ignis Hybrid, vil også Swift bli å få med firehjulsdrift og hybrid drivlinje. Filosofien er den samme her, og Swift er derfor ment å være en liten bil med mye utstyr for pengene.

Bilen skal koste fra 245.000 kroner, og om vi ser på forskjellen fra lillebror Ignis vil du definitivt få valuta for mellomlegget. Da får du også adaptiv fartsholder og navigasjon med på kjøpet.

Om vi skal få trekke ned for noe, så må det være at kvalitetsinntrykket ikke er blant de beste, og støydempingen virker nesten til tider å være fraværende.

Les vår test av bilen her.

Toyota C-HR

PRIS: Fra 304.400,-

Vi skal aldri mer lage kjedelige biler, fortalte den nye toppsjefen i Toyota. Deretter gikk de på verkstedet og lagde C-HR.

Designen var svært frisk (og japansk) til Toyota å være, og de sikter etter alt å dømme på et yngre publikum enn det Toyota har gjort til nå.

Bilen er en crossover, og har til nå blitt solgt med en hybrid drivlinje. Ønsker du firehjulsdrift er du henvist til en 1,2-liters turbomotor, men ingen hybrid.

I motsetning til de øvrige bilene fra konsernet den senere tiden, så er C-HR absolutt et skritt i riktig retning.

Les vår test av Toyota C-HR her.

Volvo XC60

PRIS: Fra 640.000,-

Først XC90, så XC60, og det er faktisk fristende å spørre; Hvorfor XC90 når XC60?

Bilen er i våre øyne enda mer gjennomført enn sin storebror. Vi må i tillegg innse at det er den ladbare T8-utgaven som kommer til å selge også her.

XC60 åpner lengre elektrisk rekkevidde enn storebror, og den går også billigere når den elektriske rekkevidden er brukt opp.

Det eksklusive og Skandinavia-inspirerte interiøret henger heller ikke noe tilbake, og når til og med plassen er nær like god, så spør vi igjen:

Hvorfor XC90 når XC60? Nei da, XC60 er ikke billig, men den er fortsatt en god del billigere enn XC90.

Les testen her.

VW Arteon

PRIS: Fra 510.800,-

Tidligere hadde vi VW Passat CC. Benevnelsen er nå endret til Arteon, men konseptet er mer eller mindre det samme.

I bunn og grunn har vi fortsatt med en Passat å gjøre, men den er forlenget kraftig mellom akslingene, og gitt en slags kupé-form. Resultatet er en bil med et særdeles vellykket design.

Den ser ut som en million, men koster nesten bare halvparten.

Dessverre finner du ut at den heller ikke er verdt mer enn halvparten av millionen når du setter deg inn og kjører. Bilen er fortsatt en Passat, selv om den ser bedre ut enn en Passat.

Her kan du lese Dinsides test av Arteon.

VW Polo

PRIS: Fra 193.600,-

Polo er på mange måter småbilkongen gjennom de siste tiår. Etter hvert som Golf har vokst seg stor har Polo fått større spillerom.

Den har sammen med Ford Fiesta og Peugeot 208 tatt det største jafset av dette markedet, og nå blir også Polo ny. Vi har prøvekjørt bilen, og dommen er klar.

Under panseret vil det komme motoralternativer med en effekt på 65 hestekrefter og oppover, helt opp til en GTI-modell på 200 hestekrefter.

Bilen kommer med tre alternative utstyrsgrader, og alle har godt med utstyr på lista. Prisene starter under 200.000 kroner.

Les testen her.