Splitter ny versjon av DeLorean, men denne gang har den en EL-motor som tilsvarer rundt 260 hestekrefter. Foto: Produktbilde
Splitter ny versjon av DeLorean, men denne gang har den en EL-motor som tilsvarer rundt 260 hestekrefter. Foto: ProduktbildeVis mer

Nå kan du kjøpe DeLorean DMCev

Drømmebilen for alle som vokste opp på åttitallet kommer tilbake, og nå går den på strøm.

Filmen Tilbake til fremtiden satte for alvor den da unge skuespilleren Michael J. Fox på kartet da den kom i 1985, og det fantes vel knapt en ungdom på den tiden som ikke drømte om å få kloa i den ombygde DeLorean-bilen som ble brukt i alle filmene: Måkevinge-dørene og det spesielle utseendet var rett og slett en innertier.

I det virkelige liv var imidlertid ikke bilmodellen spesielt vellykket, til tross for et karosseri av rustfritt stål og fancy dører.

Store kvalitetsproblemer, høy pris og en for svak motor, gjorde nemlig at verken biljournalister eller kunder ble overbevist, og i følge Wikipedia hadde selskapet gått konkurs allerede tre år før filmen gjorde bilmodellen DMC12 verdenskjent.

Spørsmålet er selvsagt om overgangen fra bensin til el-motor gjør saken bedre.

Elektrisk DeLorean

Den britiske nettbutikken Firebox har i vært fall tilsynelatende troen, og har like godt lagt ut bilen for salg - og det selv om den ikke er ventet å bli lansert før i 2013.

De klassiske måkevingedørene er på plass, motorrommet er utstyrt med lys, og ladingen skjer ved å vippe ut front-grillen. Foto: Produktbilder Vis mer

Heldigvis har de tatt sine forholdsregler, og advarer alle kundene om bilen ikke er utstyrt med en flux capacitor, og at du derfor ikke vil bli tatt tilbake til fremtiden når bilen når 88 mph...

Så hva får du?

Prisen starter på 70.000 pund, noe som med dagens kronekurs tilsvarer rundt 640.000 norske kroner, før norske avgifter slår inn. Oppdatert 22/11: I følge leser Caspar Hille er det ingen avgifter på Elbil i Norge. Det som eventuelt kan komme i tillegg er vrakpant, og avgift for gass i klimaanlegg og lignende. Men da er det uansett snakk om små beløp.

Se DinSides importkalkulator her.

  • Den midtplasserte el-motoren skal være på rundt 260 hestekrefter, et klart løft fra originalen som ikke hadde mer enn 170 hestekrefter i Europa. I USA var det faktisk enda verre. Der gjorde amerikanske utslippskrav at motoreffekten ble redusert til ynkelige 130 hk...
  • Toppfarten er oppgitt til 125 mph eller 201 km/t. 0 til 60 mph (= cirka 97 km/t) skal gå på rundt 4,9 sekunder
  • Lithium-basert batteripakke på rundt 32 kWh skal kunne gi rundt 16 mils kjøring, avhengig av kjørestil og terreng. Oppgitt ladetid er rundt 3,5 time fra tomt til fullt batteri.
  • Bilen leveres forøvrig med innebygget GPS og iPhone-dokk, heller ikke det standard i 1985. Der sto det nemlig en klassisk AM/FM-radio med kassetspiller.
Fristet?

Du kan lese hele annonsen hos Firebox , eller du kan gå direkte til gjenoppståtte DeLoreans nettsider.

Husk også at det er mange andre el-sportsbiler å vurdere. Her er et knippe:
Fisker Karma med 0,21 liter per mil!
Tesla modell S, versjon Alpha
Opel Ampera
Nissan Leaf, som vi ga terningkast-seks