Nå kan du gjøre bruktbilkupp

Bruktbilene hoper seg opp hos norske bilforhandlere. Det betyr at du - hvis du spiller kortene dine riktig - nå kan gjøre et meget godt bruktbilkjøp. Eller kanskje du bør vente til den norske kronen har styrket seg?

Den 18. desember skrev vi om prisras på brukte luksus-SUVer. Men du trenger ikke nødvendigvis å kjøpe luksus-SUV for å gjøre et godt bruktbilkjøp i dagens marked. Skumle økonomiske tider har nemlig ført til at stadig flere utsetter innkjøp av dyre kapitalvarer, deriblant bil. Dette har i sin tur resultert i redusert omsetning av bruktbiler, noe som nødvendigvis fører til at merkeforhandlere og bruktbilforhandlere blir sittende med stadig fullere bruktbilhaller.

6.000 flere bilannonser

Glenn Stenholm, salgs- og markedsdirektør i Finn Motor, kan fortelle at det i uke fem 2008 lå 44.728 bilannonser ute på finn.no. I dag, ett år etter, er tilsvarende tall 50.885, noe som innebærer en økning på nesten 14 prosent.

Carweb, en bilsalgskanal for merkeforhandlere, kan rapportere om enda større vekst i antall annonser. I løpet av ett år har annonsetallet ifølge Bilnytt.no steget fra 18.485 (januar 2008) til 22.908 (januar 2009) - en økning på nesten 24 prosent. Spesifisert på Oslo er økningen på formidable 62,9 prosent.

Ukomfortabel situasjon

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer
«Dette er selvsagt ikke hyggelig for bilforhandlerne og de som jobber der. Men det er hyggelig for deg som vurderer å kjøpe deg en bruktbil, spesielt hvis du oppfyller to kriterier.»


Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at disse tallene innebærer at mange norske bilforhandlere allerede sitter inne med flere bruktbiler enn de er komfortable med. Samtidig spår de fleste eksperter at de dårlige tidene vil vedvare, noe som kan øke påkjenningen for de samme bilforhandlernes likviditet.

Dette er selvsagt ikke hyggelig for bilforhandlerne og de som jobber der. Men det er hyggelig for deg som vurderer å kjøpe deg en bruktbil, spesielt hvis du oppfyller to kriterier.

1. Relativt ny og/eller dyr bil

For det første er sjansene for å gjøre et spesielt godt kjøp best for deg som vurderer en relativt ny og/eller relativt dyr bruktbil. Jo mer død kapital bilforhandleren blir kvitt når du kjøper bruktbil, jo bedre blir forhandlerens likviditet. Derfor vil prutningsmonnet være bedre jo høyere prisklasse du opererer i.

2. Ikke ta med innbyttebil

Vis mer


For det andre styrker du dine forhandlingsmuligheter om du stiller opp hos bilforhandleren uten en innbyttebil du ønsker å bli kvitt. En bilforhandler med full bruktbilhall ønsker i første rekke å redusere beholdningen. Forhandleren er derfor ikke uten videre glad for å ta i mot en innbyttebil.

Riktignok er det stor sannsynlighet for at forhandleren gir deg en innbyttepris. Men det du kan være temmelig sikker på, er at denne prisen vil være lav. Det du kan være enda sikrere på, er at du ikke vil bli tilbudt en god innbyttepris (pose) samtidig som du tilbys en god pris på bilen du har tenkt å kjøpe (sekk).

Selg bilen privat

Er du blant dem som planlegger å anskaffe bil for første gang, har du altså et godt utgangspunkt for harde prisforhandlinger. Det samme gjelder deg som går svanger med planer å kjøpe deg en nummer-to-bil.

Hvis du planlegger å bytte bilen du eier i dag med en ny og bedre bruktbil, bør du imidlertid selge bilen på privatmarkedet. Dette er forøvrig et tips som gjelder i både oppgangs- og nedgangstider. Hvis bilen er relativt velholdt - og du legger litt arbeid i en god finn-annonse - vil du som hovedregel alltid få bedre pris for bilen din i privatmarkedet enn du vil få hos en bilforhandler.

Kan bli enda billigere?

«Hvis du planlegger å bytte bilen du eier i dag med en ny og bedre bruktbil, bør du imidlertid selge bilen på privatmarkedet. Dette er forøvrig et tips som gjelder i både oppgangs- og nedgangstider.»


Spørsmålet er imidlertid om bruktbilprisene kan bli enda lavere i månedene som kommer. Også bilforhandlerne i andre europeiske land sliter nemlig med fulle bruktbilhaller. Og flere av disse kan under gitte forutsetninger finne veien til Norge.

Nå har riktignok bruktimporten stagnert de siste ukene. I november og desember 2008 var bruktimporten ned henholdsvis 61 og 49 prosent sammenlignet med samme måneder i 2007.

- Kraftig prisreduksjon

Stagnasjonen har helt sikkert mange og sammensatte årsaker, men en svak norsk krone er åpenbart én viktig faktor. Om den norske kronen skulle styrke seg mot euroen, kan vi ikke se bort i fra at bruktimporten raskt tar seg opp igjen.

John Fiskvik, daglig leder i Oslo og Omegn Bilbransjeforening, er blant dem som frykter en slik utvikling.

- Dette vil redusere prisene på "norske" bruktbiler kraftig og dermed påføre bransjen store tap, sier Fiskvik til bransjemagasinet Bilnytt.

Verdt å merke seg

Da DinSide Motor tok kontakt med Fiskvik ønsket han å tone ned denne uttalelsen. Utsagnet er imidlertid verdt å merke seg, fordi Fiskvik er blant dem som kjenner norsk bilbransje aller best.

Hvis den norske kronen styrker seg i en situasjon der tyske og andre europeiske bilforhandlere fortsatt sliter med fulle bruktbilhaller, kan resultatet altså bli enda lavere bruktbilpriser her i landet - og mulighet for å gjøre et enda bedre kjøp enn i dag.

Kilde: Bilnytt.no, Finn.no, John Fiskvik - daglig leder i Oslo og Omegn Bilbransjeforening

Les også Prisras på brukte luksus-SUVer

Her finner du flere brukbil-saker