FÅR EGEN ELBILFORSIKRING: I samarbeid med Norsk elbilforening tilbyr Storebrand fra august egen forsikring til Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq (elektrisk) og andre elbiler. Foto: Jamieson Pothecary
FÅR EGEN ELBILFORSIKRING: I samarbeid med Norsk elbilforening tilbyr Storebrand fra august egen forsikring til Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq (elektrisk) og andre elbiler. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Elbilforsikring

Nå kan du få egen forsikring til elbilen

Norsk elbilforening og Storebrand har gått sammen for å lage Norges første forsikring tilpasset elbil. Konkurrenten klør seg i hodet.

- Forsikringen er utviklet med elbilen i fokus. Både frastjålet ladekabel og veihjelp som følge av strøm-tomt er ting som tradisjonelt trigger egenandel i dag. Dette gjør vi noe med i elbilforsikringen.

Det forteller en stolt kommunikasjonssjef for bærekraft i Storebrand, Harald Martens Holm, til Dinside.

- Andre ting som måtte gå galt, som ikke har med strøm eller el-motoren kommer nok til å trigge egenandel, som på fossile biler, forklarer Harald Martens Holm i Storebrand.

Tilgjengelig fra august

Det kan ofte være mye penger å spare, om du sjekker alternative bilforsikringer. Fra og med neste år blir årsavgiften på bil en del av forsikringen - uansett om du kjører elbil eller ei.

Sammen med Norsk elbilforening har forsikringsselskapet nå, som det første i Norge - og trolig i verden - blitt enige om å utvikle en egen forsikring for elbiler.

Alle vilkårene for elbilforsikringen er ikke helt ferdigspikret. Derfor blir den ikke tilgjengelig for norske elbilister før i august.

Heller ikke prisen er klar. Kommunikasjonssjef bedyrer imidlertid at den skal være konkurransedyktig.

Kan ikke garantere elbil-lån ved skade

En ordinær bilforsikring har beregningsgrunnlag som ikke nødvendigvis passer for elbiler og deres eiere. En elbilist vil typisk være opptatt av å få hjelp når han går tom for nettopp strøm eller om ladekabelen blir stjålet.

Samtidig er forsikret girkasse og forbrenningsmotor desto mindre interessant for de som kjører på strøm.

Som en del av samarbeidet med Elbilforeningen har det også kommet fram hvor viktig medlemmene synes det er å få tilbake en elbil, når behovet for leiebil melder seg.

Dette kan forsikringsselskapet fortsatt ikke garantere, selv om intensjonen er tilstede.

KAN IKKE LOVE EL-LEIEBIL: Kommunikasjonssjef for bærekraft i Storebrand, Harald Martens Holm. Foto: Storebrand Vis mer

- Vi skulle virkelig ønske at vi kunne gi kundene våre en 100 prosent-garanti. Det kan vi dessverre ikke, fordi utleieselskapene henger etter elbil-bølgen. Vi kommer imidlertid til å gjøre alt vi kan for at kundene likevel våre får en elbil, sier Martens Holm.

Samtidig sender han et stikk til bilutleierne.

- Vår tydelige beskjed er at de må våkne opp. Vi tar nå kontakt med alle de store utleieselskapene, med klar beskjed om at de må øke andelen elbiler de har tilgjengelig. Vi ønsker det beste for kundene våre, og de vil ha elbil som leiebil når uhellet er ute.

Konkurrenten: - Helt unødvendig forsikring

Hittil er det bare Tryg Forsikring, i tillegg til Storebrand, som vurderer en egen forsikring for elbiler. I Gjensidige mener de at en elbilforsikring er helt unødvendig.

– Vi ser ikke noe behov for dette. Elbilistene er allerede godt ivaretatt gjennom de forsikringene vi tilbyr. I vår beste forsikring får man blant annet dekning for ødelagt batteri ved maskinskade, sier kommunikasjons-sjef Bjarne Aani Rysstad til Dinside.

SKEPTISK: Kommunikasjonssjef for skadeforsikring i Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad, mener egen elbilforsikring ikke er nødvendig. Foto: Gjensidige Vis mer

Han sier elbiler ikke er forbundet med noen annen type risiko enn andre og at en egen elbilforsikring langt fra vil gjøre ting enklere.

- Det er mange elbilister som også har bensin- eller dieselbil. Da blir det bare mer komplisert med en egen forsikring for elbilen, forklarer Rysstad.

- Elbilforeningen mener jo en slik forsikring er på sin plass?

- Det får tiden vise. Det er ulike oppfatninger, og vi gjør våre vurderinger. Vår helt klare oppfatning er at det ikke er behov for en egen forsikring på dette, fastslår kommunikasjonssjefen, men legger til at alle forsikringer - være seg bil eller annet - hele tiden vurderes fortløpende.

Fornøyd med profilen

Stortinget har bestemt at det i 2025 ikke lenger skal selges bensin- og dieselbiler i Norge - noe som er oppsiktsvekkende i verdenssammenheng.

I dag er det over 115.000 elbiler her til lands. Elbilforeningen er derfor glade for at det nå kommer en tilpasset forsikring til denne gruppen.

FORNØYDE: Adm. dir. i Storebrand Forsikring, Frederik Weibull, og generalsekretær i Norsk elbilforeing, Christina Bu, ved signering av samarbeidsavtale om Norges første elbilforsikring. Foto: Norsk Elbilforening Vis mer

- En elbil er mer driftssikker enn en ordinær bil. Den har færre bevegelige deler og trenger mindre vedlikehold enn fossile biler. Vi vet også at elbilistene er forbrukersmarte, ansvarlige og dermed kan ha lavere skadeprosent. Da er det ikke urimelig at de får dette «tilbakebetalt» gjennom gode forsikringsvilkår, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

- Dette produktet har fått den gode profilen vi har bedt om på vegne av våre medlemmer, og det er på etterspørsel fra dem vi har laget dette tilbudet. Vi kommer til å sørge for at forsikringen som tilbys hele tiden utvikler seg i tråd med medlemmenes behov og tilbakemeldinger, sier hun.

PS: Også Tryg Forsikring sier at de vil komme med et egent forsikrings-alternativ for elbilister i løpet av 2017.

LES OGSÅ:
Volvo skal utfordre Tesla med et nytt luksus-bilmerke
Oppskrift med video: Slik lukeparkerer du med bil
Oppsiktsvekkende prisoversikt over nye bilnøkler