Nå kan du bygge bilen din selv. Foto: Colourbox.com
Nå kan du bygge bilen din selv. Foto: Colourbox.comVis mer

Nå kan du bygge bilen selv

Ny forskrift åpner for at du kan få bygge bilen din selv.

– Forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy er nå vedtatt. Det betyr at privatpersoner kan få adgang til å bygge kjøretøyer til eget bruk, sier samferdselsminister Marit Arnstad i en pressemelding torsdag.

Dette har ikke vært mulig å gjøre tidligere. Man har kunnet restaurere og reparere, men altså ikke bygge opp et nytt kjøretøy fra grunnen av. Det betyr at du for eksempel kan bygge dette byggesettet fra Toyota.

– Dette er et helt nytt regelververk, og gjelder mer omfattende byggeprosjekter fra grunnen av, som det ikke har vært mulig å få tilgang på tidligere, forteller Unni Augland Eik, seniorrådgiver i seksjon for kjøretøyteknikk hos Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Les også: Slik blir den nye engangsavgiften

Påtrykk fra bransjen

Forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy ble vedtatt 10. oktober i år og gir privatpersoner adgang til å bygge kjøretøy til eget bruk etter et nærmere beskrevet teknisk regelverk.

Forskriften kommer etter at Vegdirektoratet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet har utredet muligheten for en godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøyer. Forslag til forskrift var på høring høsten 2012.

Ifølge Augland Eik, var det ønske fra bransjen selv som utløste forarbeidet med den nye forskriften. «Bransjen» her er organisasjoner som AMCAR og NMCU - altså entusiastorganisasjoner.

– AMCAR har jobbet med dette på nær ukentlig basis siden 2009, og føler at dette er en stor seier for oss som organisasjon og motormiljøet i sin helhet. Vi er fortsatt ikke ferdig med saken. For tiden jobber vi med den avgiftsmessige biten av selve ordningen, og vi jobber både for å kunne utgi en bygge håndbok basert på regelverket og etablering av teknisk kompetente kontrollører og veiledere i forbindelse med at man i en byggeprosess vil trenge en del rådgiving, dokumenter og tester relatert til kjøretøyet, byggingen og delene, sier Hilberg Ove Johansen i AMCAR til DinSide.

Dette kan du bygge

Forskriften gjelder bygging av kjøretøy, som er nærmere spesifisert som MC og bil. I forskriften settes det krav til både søkeprosess og dokumentasjon.

Dette innebærer at dersom du ønsker å bygge et kjøretøy selv for bruk på offentlig veg, må du kunne fremvise en grundig plan, og må få godkjennelse for denne planen før byggestart.

I forskriften stilles det også tekniske krav til kjøretøyene som må oppfylles, men det vil bli lempet på tekniske krav innenfor rammen av det som er« trafikksikkerhetsmessig forsvarlig».

Du må søke om godkjennelse av prosjektet til godkjenningsmyndighetene, som er trafikkstasjonene. Dersom prosjektet ditt godkjennes, vil du følges opp med kontroller gjennom byggeperioden.

Nøyaktig hvordan denne prosessen blir, er imidlertid ikke helt spikret ennå.

– Rammen er kommet, i forskriften. Men rutinene er ikke på plass ennå, det jobber vi med fortløpende, forteller Augland Eik.

Les også: Vegvesenet fjerner «glemt »regel

Dette vil det koste

I forskriften er det vedtatt en begrensning på hvor mange kjøretøy som kan godkjennes etter denne ordningen årlig: 100 biler og 130 MC-er.

Det vil imidlertid ikke bli gratis med oppfølging og besiktigelser hos godkjenningsmyndighetene.

En «pakke» med fire oppfølginger og godkjenninger vil ifølge Augland Eik koste 5.000 kroner for selvbygget MC og 6.000 kroner i kontrollgebyr for selvbygget bil.

I tillegg kommer øvrige avgifter til Toll- og avgiftsdirektoratet, altså engangsavgiften og årsavgiften.

Augland Eik tror størrelsen på denne avgiften vil ha en innvirkning på hvor mange som vil gå inn på et slikt byggeprosjekt.

– Avhengig av hva avgiften blir, vil presset kunne bli stort eller lite, sier Augland Eik.

Johansen i AMCAR sier til DinSide at de ønsker at amatørbygde kjøretøy skal få slippe engangsavgiften.

– Det er lett for Finansdepartementet å «stoppe en slik ordning» med å sette avgiftene så høyt at folk hverken har råd eller ser seg råd til å amatørbygge et kjøretøy. Vi peker på at antallsbegrensningen i seg selv reduserer omfanget av de økonomiske konsekvensene så mye at vi mener et rent selvbygget kjøretøy burde være avgiftsfritt, som et 30-år gammelt kjøretøy. Så kan man heller legge på en forsiktig engangsavgift på byggesett bil og byggesett motorsykkel. Men her også i en realistisk grad slik at det blir samsvar mellom kjøretøyets verdi og de faktiske bygge kostnadene, sier Johansen.

Forskriften trer i kraft 1.1. 2014 og gjelder ikke byggeprosjekter som er påbegynt før denne dato.

Enhver bil som er godkjent av Biltilsynet, må også ansvarsforsikres.

– Forsikringsbransjen plikter å tilby ansvarsforsikring for disse bilene. Men vi kan velge om vi vil tilby kasko eller delkasko. Prisen vil avhenge av hva slags kjøretøy det er, uttaler Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til DinSide.no

Forskriften er ennå ikke ute på Lovdata, men forventes å finnes der i løpet av få dager.