NÆRMER SEG AUTOPILOTEN: Tesla er i front i kampen om å få selvkjørende biler på norske og internasjonale veier. Foto: Tesla-China
NÆRMER SEG AUTOPILOTEN: Tesla er i front i kampen om å få selvkjørende biler på norske og internasjonale veier. Foto: Tesla-ChinaVis mer

Teslas selvkjørende elbil er satt i produksjon

Nå kan den kjøre helt av seg selv

Fra og med i dag blir alle nye Tesla-biler klargjort for å kjøre av seg selv.

– Nå vil hver eneste nye Tesla kunne styre seg selv.

Det fortalte en stolt Elon Musk på en pressekonferanse natt til torsdag. Ifølge amerikanske medier mener Tesla-gründeren at bilene som fra i dag av ruller ut fra fabrikken i California har nådd høyeste nivå (5) autonome kjøreegenskaper. Det vil si at de skal kunne være helt selvgående.

Dette er gode nyheter ettersom Tesla nå merker presset fra kinesiske LeEco LeSEE på elbilmarkedet.

Se Teslas egen demonstrasjon av autopiloten nederst i artikkelen.

Slik illustrerer Tesla autopiloten de nå har satt i produksjon.
Slik illustrerer Tesla autopiloten de nå har satt i produksjon.
Slik illustrerer Tesla autopiloten de nå har satt i produksjon.
Slik illustrerer Tesla autopiloten de nå har satt i produksjon.
Slik illustrerer Tesla autopiloten de nå har satt i produksjon.

Dagens «autopilot» i Tesla-bilene er nemlig i praksis kun en avansert cruisekontroll, som får problemer med en gang du skal gjøre mye mer enn å holde avstand til bilen foran eller holde fila på motorveien.

I fjor ble vår motorredaksjon kjørt rundt av en selvgående Mercedes-Benz i USA.

– Overgår mennesket

Men med åtte surround-kameraer rundt bilen og oppdaterte ultrasoniske sensorer skal Musks biler nå gjenkjenne harde og myke objekter omtrent dobbelt så langt unna som det forrige systemet.

– Systemet ser i alle retninger samtidig og på bølgelengder som går langt forbi menneskelige sanser, forteller kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, til Dinside.

– Radaren kan se gjennom tungt regnvær, tåke, støv, og til og med bilen foran deg, forklarer han engasjert.

For å behandle all informasjonen har Tesla utstyrt bilene med en ny datamaskin, som skal være 40 ganger kraftigere enn forrige generasjon. I sum mener selskapet at systemet vil se verden på en måte som en menneskelig sjåfør ikke greier.

Men.

Tesla er fortsatt ikke helt i mål. For selv om det nye systemet er satt i produksjon, er det ikke ferdig testet ennå.

– Før aktivering av de nye funksjonene vil vi kalibrere systemet gjennom millioner av kilometer med kjøredata, fra den virkelige verden, for å forsikre forbedringer av både sikkerhet og bekvemmelighet, forklarer Sandvold Roland.

ENGASJERT: Tesla-gründer Elon Musk presenterte utviklingen på en pressekonferanse natt til torsdag. Foto: AFP Photo / Eric Piermont Vis mer

Setter ingen tidsfrist for selvgående elbiler

Derfor vil enn så lenge de aller nyeste Teslaene til og med mangle funksjoner som er tilgjengelig på biler med første generasjon Autopilot – inkludert enkelte funksjoner som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, feltholder og aktiv cruisekontroll.

– Etterhvert som disse funksjonene blir validert på en robust måte vil vi aktivere dem trådløst, sammen med et hurtigvoksende sett med helt nye funksjoner, forsikrer Even Sandvold Roland.

– Når vil Tesla kunne kjøre av seg selv på norske veier?

– Det er det for tidlig å spekulere i. Det er en stor og omfattende prosess å få et slikt system regulatorisk godkjent, svarer kommunikasjonssjefen.

– Som Tesla tidligere har uttalt er det langsiktige målet å utvikle et selvkjørende system, som gir minst ti ganger høyere sikkerhet enn manuell kjøring.

Se video av den selvkjørende Teslaen som også parkerer seg selv: