Foto: Renault
Foto: RenaultVis mer

Nå kan den bestilles!

Renault-Nissan-alliansen er langt fremme når det gjelder elbilprosjekter i stor skala.

Siden Tesla med sin eldrevne roadster beviste at strømdrift kan brukes til mye mer enn mikrobiler til bybruk, har elbil blitt et stadig hetere tema. Selv om selve strømproduksjonen ikke er uproblematisk i forhold til globale utslipp, anses det totalt sett at dreining mot mer bruk av elektrisitet på mellomlang sikt vil være den mest hensiktsmessige løsningen for miljøet. For lokalmiljøet i tettbygde strøk er elbilenes fordel allerede opplagt.

Les om vår prøvekjøring av Tesla Roadster her.

Stadig mer troverdig

De fleste av de store bilprodusentene har i dag et eller flere prosjekter på gang. Mitsubishis småbil i-MiEV er den første moderne, fireseters "normale" elbilen vi har prøvekjørt - men det er fortsatt en liten bil fortrinnsvis beregnet på bykjøring/småkjøring. (Les om våre erfaringer med den bilen her, og her.)

Visjoner under utrulling

Renault/Nissan er blant de mer ambisiøse og visjonære. Planene som er under gjennomføring inkluderer ikke bare teknologien og utvikling av biler, men også utvikling av batteriteknologi, planlegging av infrastruktur sammen med partnere samt inngåelse av partnerskap og avtaler med regjeringer, lokale myndigheter, leiebilfirmaer og leasingselskap. Vi har fulgt spent med på denne utviklingen siden alliansens toppsjef, Carlos Ghosn, utredet for disse planene under en samtale vi hadde med ham for to år siden.

10% i 2020?

Renault vurderer at elektriske kjøretøyer vil stå for 10 prosent av verdensmarkedet i år 2020. Alliansen har satt av fire milliarder Euro - eller vel 30 milliarder kroner - til sitt såkalte nullutslippsprogram. (Det presiseres at med null utslipp mener man fravær av utslipp av skadelig eksos fra selve bilen). 1.000 personer fra hver av de to produsentene arbeider med elbiler. I 2008, 2009 og 2010 er det inngått over 50 samarbeidsavtaler, deriblant med statene Israel, Danmark, Nederland og Portugal, med Tennessee, Oregon og Massachusetts (USA), byene Houston, Washington DC og Phoenix (USA), Mexico City, Barcelona, Vancouver og flere byer. Avtalene omfatter også noen av verdens største forsynere av elkraft som RWE (Tyskland), EDF (Frankrike), ENEL (Italia) samt leasing- og utleieselskaper (Hertz, AVIS, LeasePlan)...

Massive samarbeidsavtaler

Mange europeiske land trår til med støtte og konkrete prosjekter for utvikling av den nødvendige infrastruktur (ladestasjoner m.m.) for elbiler. Flere pilotprosjekter er igangsatt, blant annet i et fylke (Yvelines) vest for Paris, i Nordrhein-Westfalen i Tyskland (RWE-samarbeid), i Lombardia i Italia (i samarbeid med el-selskapet A2A). Samarbeidet mellom Better Place og Renault-Nissan har muliggjort en avtale med Danmark og Israel om leveranse av infrastruktur og 100.000 elbiler fra nå og frem til 2016. Infrastruktur vil bestå både av hurtigladestasjoner og batteribyttestasjoner ("strømstasjoner"), etter samme prinsipp som bensinstasjoner og som i praksis gir bortimot uendelig rekkevidde).
Les om batteribytte-stasjonen her - med demo-video.

Men konkret hva slags biler er det så som er på vei, i denne første fasen av utviklingen av et vidtrekkende elbilmarked?

Foto: Renault
Foto: Renault


Familiebilene kommer

Nissan var først ute av de to partnerne med å presentere sin elektrisk drevne familiebil Leaf. Vi skrev om den i fjor sommer. Nå følger altså Renault på med de to første av en serie på fire elbiler, hver beregnet på et forskjellige bruksområder. Disse beskrives her.

Fluence Z.E.

Bilene vi ser bilder av her er Renault Fluence Z.E, som er familiesedanen som nærmer seg produksjon. Det er nå altså ikke lenger snakk om noen konseptbil. Den andre er elversjonen av varebilen Kangoo, Kangoo Express Z.E. (Z.E. står for Zero Emission eller null utslipp). Det dreier Bilen er basert på Mégane-plattformen i kompaktklassen, men er stor som en mellomklassebil som Passat. Den måler 475 centimeter i lengden. Det er 13 centimeter mer enn den bensindrevne brodermodellen. Det er for å plassere batteriet delvis bak baksetet uten å måtte ofre bagasjeplass. Fluence Z.E. er 181 centimeter bred og 146 centimeter høy. Fortsatt typiske mellomklasse-mål. Bilen har plass til en familie på fem og normalt med bagasje. Designen er litt spesiell for elversjonen både innvendig og utvendig. Bilen veier 1.543 kilo, det er lettere enn vi fryktet og ikke så aller verst i denne kategorien.

Beskjeden, men sterk drivlinje

Her har det ikke vært om å gjøre å imponere med kjempekrefter eller voldsom rekkevidde. Dette er første fase i det man håper skal gi stadig bedre og mer kostnadseffektive produkter. Men bilen har da en enkel og grei elmotor som yter opptil 95 hestekrefter ved 11.000 omdreininger (hum... 70 kW, siden vi snakker om en elbil - men det går ut på ett), samt et dugendes dreiemoment på 226 newtonmeter som skal være tilgjengelig til enhver tid.

Batteriet har en kapasitet på 22 kWh. Det er litiumionbasert og veier 250 kilo. (Motoren veier bare 160 kilo og hele bilen klokker som nevnt inn på under 1.550 kilo, omtrent som en Ford Mondeo). Batterit kan lades på tre måter; den klassiske metoden som fortsatt fordrer en ladetid på seks til åtte timer med vanlig stikkontakt, lading ved en hurtigladestasjon - som vil ta en halv time, eller den kjappe metoden på en batteribyttestasjon, der å "fylle drivstoff" faktisk går fortere enn å fylle på en vanlig bensinstasjon - nemlig tre minutter. Slik foregår det.

Ved blandet kjøring skal dette gi en rekkevidde som i denne omgang er begrenset til 160 kilometer mellom ladinger/batteribytter. Bilen er for øvrig utstyrt med et GPS-system som inkluderer referanser til infrastrukturen - den sier altså fra hvor du finner neste lade/strømstasjon og hvor mye det haster å komme seg dit.

Fluence ZE skal på markedet om cirka et år og det er altså mulig å registrere seg allerede nå. Her er den norskspråklige websiden for de som vil melde sin interesse eller rett og slett er nysgjerrige.

Ikke dyrere

Renault oppgir ingen prislapp, og eierforholdet vil bli annerledes enn hva som er tilfelle med de tradisjonelle biltypene. En ny økonomisk modell er blitt lagt til grunn, i det minste i første fase hvor produksjonen ikke vil ha nådd stor skala. Det legges opp til at selve bilen eies mens batterier sammen med bruk av infrastruktur leies/leases. Uansett skal den totale bilkostnaden, ifølge produsenten, bli lavere enn for en tilsvarende bil med forbrenningsmotor.

Starten på en epoke - eller...?

HVA MED DEG?

Tror du elbiler er fremtiden? (Avsluttet)
Ja, delvis(52%) 429
Ja, fullstendig(36%) 295
Nei(13%) 104
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det vi ser her er nok opptakten til noe som kommer til å forandre vår bilhverdag betraktelig i årene som kommer. Men som leseren vil ha skjønt er dette fortsatt et marked i stadiet for "early beginners", altså entusiaster og folk med et sterkt ønske om å bidra til videreutviklingen av denne type teknologi. Det er som med all ny teknologi - stor skala er en forutsetning for å få ned prisene, og teknologien vil stadig utvikle seg i mer effektiv - og dermed mer attraktiv - retning. Mye tyder på at det kun er få år igjen til vi ser konturene av et massemarked - hvis det da ikke skulle vise seg at hypotesene og kalkylene i bunnen var helt feil...

Også Tesla har vist en elektrisk familiebil. Les om Model S her!