<b>FEILSLÅTT:</b> Diesellobbyen klarte å få politikerne på ville veier i 2007. Har elbil- og hybridlobbyen klart det samme? Foto: NTB SCANPIX
FEILSLÅTT: Diesellobbyen klarte å få politikerne på ville veier i 2007. Har elbil- og hybridlobbyen klart det samme? Foto: NTB SCANPIXVis mer

Nå gir de dieselbilene kjøreforbud. Hva blir det neste?

KOMMENTAR: Uforutsigbar politikk og avgjørelser tatt på sviktende grunnlag.

Jeg ble provosert under dieseldebatten på NRK 1 torsdag 4. februar. Der står en smilende Heikki Holmås og påstår at dieseltiltaket fra 2007 var vellykket. Resultatet vet vi. Flere tusen har fått problemer med helsa, flere dør hvert år på grunn av luftforurensning og halve Norge vil slite med stort verditap på bilene de ble oppfordret til å kjøpe.

LES OGSÅ: Klart for dieselforbud i Oslo

Tror Holmås at 75 prosent av den moderne bilparken bare plutselig blir borte? Tror han at alle bare kan gå å kjøpe en ny bil hver gang politikerne ombestemmer seg?

Hvor miljøvennlig hadde det vært?

Er det riktig å innføre dieselforbud i Oslo?

(Avsluttet)
Nei, det er andre og bedre måter å kutte utslippene på(89%) 5243
Ja, det er smart for å få ned utslippene(11%) 647
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Bil er den største investeringen vi gjør etter huskjøp. I motsetning til et hus som stiger i verdi, er et bilkjøp forbundet med store kostnader. De fleste har bilen i mange år og ønsker forutsigbarhet om hvor de kan bruke bilen og hvor mye du kan forvente å få igjen for den når du skal selge.

For en måned siden tro nye avgiftsregler i kraft. Plutselig ble det mer gunstig å kjøpe spreke bensinbiler og store tunge hybrid-SUVer. Trenden ser vi klart allerede i årets første måned. Samtidig straffer man vanlige folk som skal kjøre til og fra jobb - i dieselbilen de ble oppfordret til å kjøpe for noen år tilbake.

Dieselgate-saken er neppe bare et problem for Volkswagen. Det er flere som sliter med høye utslippstall. Hvor lang tid tar det før politikerne finner ut at hybrid- og elbiler ikke er så bra for miljøet som de trodde og diskvalifiserer disse med et pennestrøk?

Bilene som selges i mellomtiden, må vi leve med de neste 15 til 20 år. Potensielle miljøbomber med velsignelse fra politikere som ikke har satt seg inn i sakene før de tar beslutninger.

ALLE vet at dagens oppgitte utslippstall fra den europeiske målemetoden NECD (New European Driving Cycle) ikke er riktige. Utslippene er opptil 40 prosent høyere på flere bilmodeller, ifølge den europeiske miljøorganisasjonen Transport og Miljø (T & E). De nye ladbare hybridene er skreddersydde til denne testen for å komme ut i andre enden med lave CO2-utslipp. Dersom ikke disse lades hyppig - og bare brukes til småkjøring - er dette potensielle klimabomber.

Det sier seg selv at slike typiske hyttebiler kjøres lengre distanser og at gjennomsnittsforbruket derfor blir langt høyere.

Om få år kommer det nye og bedre målinger av reelt utslipp, World Light Test Procedure.

Hadde det ikke vært bedre å vente med en avgiftsomlegging til man faktisk vet hvor store utslippene egentlig er?

Det er vanskelig å tenke langsiktig både for forbrukere og importører med slike folk bak rattet. Slik styring passer bedre for kortsiktige spekulanter enn for miljøet.

LES OGSÅ: Så mye av utslippene kommer fra vedovner