SNART HELT BORTE? De tradisjonelle bensinstasjonskjedene er kanskje bort fra Norske landeveier om få år. Nå er det «energiselskapene» som spesialiserer seg på å servere drivstoff til norske forbrukere. Foto: Lasse Svensson / KVP / SCANPIX
SNART HELT BORTE? De tradisjonelle bensinstasjonskjedene er kanskje bort fra Norske landeveier om få år. Nå er det «energiselskapene» som spesialiserer seg på å servere drivstoff til norske forbrukere. Foto: Lasse Svensson / KVP / SCANPIXVis mer

Bensinstasjoner i Norge

Nå «forsvinner» også Esso

Bare navnet består - bak bensinstasjonsnavnene skjuler det seg egentlig helt andre eiere.

I dag er det kun Esso igjen som helintegrerte oljeselskap i Norge, med aktivitet både i Nordsjøen og på bensinstasjonsmarkedet.

Men nå er også det kapittelet på vei mot slutten. For i februar ble det kjent at irske DCC har blitt enige med Exxon Mobil om oppkjøp av deres resterende 142 Esso-stasjoner i vårt langstrakte land.

Halvparten av stasjonene i Norge borte

Det har skjedd mye med det norske markedet de siste årene. De tradisjonelle stasjonseierne har forduftet. Dessuten har halvparten av bensinstasjonene i landet forsvunnet - bare siden 1990.

Mange fortviler, fordi det aldri har vært dyrere å fylle tanken i Norge. Selv om det hjelper noe om du vet å fylle på riktig tidspunkt.

Bensinstasjonskjedene eies nå av andre aktører, og kaller seg nå energiselskaper.

– Effekten av dette er at selskapene som eier stasjonene i større grad kan kjøpe inn de produktene de vil selge på et fritt grunnlag, sier generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk
Petroleumsinstitutt (NP) til Dinside.

– Det hele er en del av en bransjeglidning fra bensinstasjoner til energistasjoner - med fokus på hva folk trenger av energi, i form av drivstoff til bilen og mat til magen, forklarer hun.

Shell: Drives under lisens

Esso er snart ikke Esso lenger. De fleste har fått med seg at Statoil er borte. Men er ikke Shell ett av de største oljeselskapene i verden? Jo,
men Shell-bensinstasjonene er
egentlig ikke Shell, de heller.

For. I 2015 kjøpte det finske selskapet St1 opp Shells 420 stasjoner i Norge. De drives fortsatt under lisens fra det mektige oljeselskapet. Det samme har skjedd i Sverige, hvor navnet på stasjonene trolig endres i løpet av en overgangsperiode på ti år, ifølge Wikipedia.

DRIVES UNDER LISENS: De norske Shell-stasjonene drives av finske St1.
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

St1 drifter nå i underkant av 400 Shell-stasjoner her til lands. Shell-navnet har vært uendret i Norge, siden starten i 1912.

St1 driver også 39 automat-stasjoner under eget navn i Norge, men kjeden har blitt bedt om å selge disse for at Konkurranse-tilsynet skulle gi grønt lys for oppkjøpet av Shell-stasjonene.

I januar 2016 ble Blue Energy Holding enig med St1 om oppkjøpet, men avtalen strandet noen måneder etter, fordi Konkurransetilsynet mente oppkjøperne «ikke er tilstrekkelig uavhengig og egnet».

YX «stjeler» fra Shell

Uno-X Gruppen eies av Reitan-gruppen (Rema 1000 etc). Uno-X består over 160 ubetjente automatstasjoner i Norge. Gruppen eier også stasjonskjeden YX Norge, tidligere Hydro Texaco, som har om lag 210 stasjoner over det ganske land i dag.

AVSLUTTER KAPITELLET: Magnus Reitan i Reitan servicehandel avslørte i 2007 at 7eleven hadde inngått samarbeid med Shell. I 2019 skifter imidlertid 7Eleven lag, til et samarbeid med YX.
 Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX Vis mer

For å forvirre litt: Reitan-eide 7Eleven har siden 2007 drevet «butikken» i samarbeid med Shell (etterhvert St1). Den avtalen utløper i 2019, og da vil 7Eleven istedenfor dukke opp hos Reitangruppens egen kjede, YX.

Samtidig gjør 7Eleven-konkurrent Deli de Luca sitt inntog på Esso-stasjonene.

Circle K

Norges største bensinstasjonskjede, Statoil Fuel & Retail, ble kjøpt opp av kanadiske Alimentation Couche-Tard for 16 milliarder kroner helt tilbake i 2012.

Før stasjonene ble «Statoil» var kjeden også kjent under navnene MIL, BP og Norol.

Fram til 2016 beholdt imidlertid Couche-Tard Statoil-navnet på bensinstasjonene. Så foretok kjeden en radikal navneendring på alle sine stasjoner i verden.

SLUTT FOR Noroil- og Statoil-stasjonene: Konserndirektør i Statoil, Harald Norvik, proklamerte i 1990 at selskapet gjennom Noroil og bensinstasjonene skulle opp i eliten av verdens oljeselskaper.
Foto: Per Svensson / Aftenposten Vis mer

Det nye navnet, Circle K, stammer fra en kjede amerikanske matbutikker, som Couche-Tard kjøpte i 2003.

Couche-Tard jobber fortsatt med å profilere om sine stasjoner i Norge.

Esso

Avtalen mellom Exxon Mobile og irske DCC - ifølge Financial Times verdt 2,43 milliarder norske kroner - vil trolig sluttføres i tidsrommet oktober-desember 2017, om Konkurransetilsynet godkjenner avtalen.

Esso-butikkene, som allerede i dag er drevet av Norgesgruppen, skal overføres til DCC, ifølge E24.

SISTE PÅ VEI UT: Om Konkurransetilsynet godkjenner avtalen mellom Exxon Mobile og finske DCC er det ikke flere helintegrerte oljeselskap igjen i Norge.
Foto: Rolf M. Aagaard / Aftenposten Vis mer

– Det vil ikke bli noen umiddelbar forskjell for forbrukerne. Esso-navnet beholdes, og det er de samme samme Esso-produktene som skal leveres. Bare med en annen eier, uttalte pressetalsmann Tore Revå til E24.

DCC har allerede kjøpt opp Exxon Mobils stasjoner i flere Europeiske land - som for eksempel Frankrike.

Best og andre

Best er relativt ferske på markedet. Kjeden er ifølge seg selve eneste forhandlereide stasjonskjede i Norge, og det finnes 128 av dem i landet. Ifølge Wikipedia ble kjeden startet opp i 1999 som en reaksjon på oljeselskapenes forretningsvilkår for norske forhandlere.

– BRANSJEGLIDNING: Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt forklarer at bensinstasjonene har forandret sin rolle med årene.  Foto: NP Vis mer

Best samarbeider i dag med Circle K, hvor man kan benytte Circle K-, NAF- og Coop-kort.

Bunker Oil har cirka 55 betjente og ubetjente stasjoner i Norge - hovedsakelig langs kysten. Har deriblant landets nordligste bensinstasjon, i Mehamn. Et norsk selskap med hovedkontor i Ålesund.

På Vestlandet finner man også den mindre kjeden Tanken. Den ble startet i 2015 for å være en motvekt
mot de større kjedenes antatte
prissamarbeid.

Olje- og energisenteret oppgir å ha 46 stasjoner mellom Østfold og Sør-Trøndelag, smidd på samme idé som Tanken.

Alle de nevnte «energistasjonene» selger produkter med en andel biodrivstoff. Noen stasjoner har tilbud om lading av elbiler. I tillegg finnes det noen egne fyllestasjoner for hydrogen.

LES OGSÅ:
Dette er den dyre leasing-fella mange havner i
Finn.no: Langt fra noen dieselkrise
Sverige solgte færre elbiler i 2016