LADBAR GOLF-KONKURRENT: Forkledd som mini-SUV er nye Mini Countryman en ganske romslig kompaktbil. Den ladbare versjonen med sine 224 hestekrefter blir et alternativ til blant andre VW Golf GTE og Audi A3 e-tron, med firehjulsdrift som esset i ermet. Foto: Mini
LADBAR GOLF-KONKURRENT: Forkledd som mini-SUV er nye Mini Countryman en ganske romslig kompaktbil. Den ladbare versjonen med sine 224 hestekrefter blir et alternativ til blant andre VW Golf GTE og Audi A3 e-tron, med firehjulsdrift som esset i ermet. Foto: MiniVis mer

Nye Mini Cooper S E Countryman All4

Nå får VW Golf GTE en seriøs ladbar konkurrent

Første ladbare Mini blir den største Minien og får den elektrifiserte drivlinjen til BMWs 225xe Active Tourer. Kommer til Norge i juni.

Det er faktisk ikke noe nytt at det kommer en Mini med elmotor - for over åtte år siden kunne vi fortelle at merket lanserte sin egen elbil. Den ble imidlertid produsert i begrenset opplag og for begrensede markeder og erfaringene BMW-konsernet opparbeidet med den, hjalp dem under utviklingen av BMW i3. Elektriske Mini kom ikke til Norge.

Første ladbare hybrid

Men denne gangen er Norge blant fokusmarkedene idet Mini lanserer en ladbar hybrid for første gang.

Tidligere i vinter prøvekjørte vi den nyeste generasjonen Mini Countryman, som nå er blitt en fullverdig og ganske romslig kompaktbil i Golf-klassen, men med noen SUV-egenskaper i tillegg.

Nå kommer nye Countryman, som første modell fra Mini, som ladbar hybrid, altså med muligheten for å kjøre utslippsfritt i bymiljøet. Det vil ikke være bilens eneste fordel: Den får hybriddrivlinjen (motorer og transmisjon) fra BMW, som vi tidligere har testet i BMWs Active Tourer.

STOR: Til å være en "Mini", er Countryman ganske så røslig - den har de samme dimensjonene som en VW Golf, sånn omtrent. Foto: Mini Vis mer

Fra 370.000 kroner

Den blir altså rimelig sprek, med sine 224 hestekrefter som resulterer av kombinasjonen av effekten fra en 3-sylindret 1,5-liters bensinmotor og en synkron elektromotor. Prisen er cirka 370.000 kroner pluss frakt og levering. (Golf GTE med 204 hester koster fra 345.000, men uten firehjulsdrift og hevet understell).

Bilens fulle navn er Mini Cooper S E Countryman All4, der E indikerer elektrifisert drivlinje og All4 står for firehjulsdrift.

Takket være den europeiske testsyklusen (NEDC), som favoriserer denne typen drivlinje i tillegg til å være generelt overoptimistisk, får vi dermed et normert forbrukstall som er oppgitt til lave 0,21 til 0,23 liter per mil (avhengig av hjuldimensjon), og derav følgende CO2verdier på 49 - 52 gram per kilometer.

LANDEVEIS-SUV: Selv med sine crossover-tendenser - plastbreddere rundt hjulbuene og høyere bakkeklaring - egner Mini Countryman seg best til kjøring på asfalt. Og der kan den faktisk være ganske underholdende å ratte... Foto: Mini Vis mer

3-sylindre pluss strøm

Under panseret forsyner den 3-sylindrede bensinmotoren på 136 hestekrefter forhjulene med krefter, mens bakhjulene drives av elektromotoren, som yter 65 kW (88 hester). Sistnevnte er plassert under baksetet sammen med litiumion batteripakken på 7,6 kWt.

Bilen vil grunnet de ekstra komponentene få en del ekstra vekt å dra på. Men så gir drivlinjen mye trekkraft og de oppgitte ytelsene tyder på at bilen vil oppleves minst like sprek som sin større BMW-fetter.

RUNDTOMKRING: Uansett versjon: Mini.interiøret er mye rundinger. Best å ikke ha for lett for å bli svimmel... Foto: Mini Vis mer

Maksimalt dreiemoment er anselige 385 newtonmeter, og sprinten fra 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 6,8 sekunder. Rekkevidden på elmotor alene oppgis av Mini til opptil 42 kilometer. Da er det i stor grad bakhjulene som sørger for fremdriften. Når bensinmotoren overtar, går bilen over til å være i hovedsak forhjulsdrevet.

Melder behovet seg, kobles i begge tilfellene firehjulsdriften inn. Ordren om dette går til styringsenheten via DSC-systemets (stabilitetskontrollens) sensorer.

Strøm, bensin eller begge deler

UNIKT: Nyeste generasjon har premium-finish og helt egenartede betjeningsdetaljer uansett versjon - også denne S E-versjonen av Countryman. Foto: Mini Vis mer

Det kan velges mellom tre kjøremodi. Første modus er Auto eDrive, der bilen kjøres i hovedsak elektrisk opp til 80 kilometer i timen og bensinmotoren gir drahjelp over den hastigheten, særlig ved rask akselerasjon og når gjenstående batterikapasitet faller under syv prosent.

Modus nummer to er Max eDrive, der elektrisk kjøring foregår opp til 125 kilometer i timen. Forbrenningsmotoren trår dessuten inn ved kickdown.

Tredje modus er Save Battery, der bensinmotoren driver bilen og holder batteriet ladet over 90 prosent, om nødvendig ved å lade via startmotoren som fungerer som generator.

GREPA KAR: Godt veigrep takket være firehjulsdrift "ved behov" og lavt tyngdepunkt, bør karakterisere denne Countryman som de øvrige vi tidligere har testet. Foto: Mini Vis mer

Batteriet skal kunne fullades på 2 timer og 15 minutter ved 3,6 kW-kapasitet på laderen. Brukes en vanlig husholdningskontakt som strømforsyning er ladetiden oppgitt til 3 timer og 15 minutter.

Bensintanken er begrenset til 36 liter. Baksetene kan, som i de andre Countryman, foldes helt eller delvis (40/20/40), og kan ikke skyves i lengderetningen, men seteryggens vinkel kan justeres. Bagasjerommet er noe mindre enn i en ordinær Countryman.

Les også: