<b>FORSIKTIGE ENDRINGER:</b> Nye lykter og ny grill er blant hovedendringene på nye Mazda 6. Foto: Mazda
FORSIKTIGE ENDRINGER: Nye lykter og ny grill er blant hovedendringene på nye Mazda 6. Foto: MazdaVis mer

Nå får Mazda 6 firehjulstrekk!

Endelig får Ford Mondeo og VW Passat konkurranse om norske 4x4-kunder.

Mazda er på hugget og har allerede vist fram det vi tror blir en kommende bestselger SUV-klassen, nemlig nye CX-3. Men også 2015-modellen av Mazda 6 får nå en midtlivsoppdatering.

Målet er selvsagt å gjøre den bedre rustet i kampen mot nye Ford Mondeo og VW Passat, og middelet er firehjulstrekk.

Endelig firehjulstrekk

Fra og med februar/mars vil altså japanerne tilby Mazda 6 med sitt nyutviklede AWD-system, noe de ikke har hatt på plass siden førstegenerasjon Mazda 6.

OPPGRADERT: Interiøret har fått finere materialer, blant annet mykere skinn på rattet. Foto: Mazda Vis mer

Og det blir garantert attraktivt ettersom en av tre nye biler nå selges med 4x4.


En høy andel nordmenn foretrekker også kombinasjonen firehjulstrekk og automatgir, noe Mazda nå kan tilby sammen med den kjente dieselmotoren på 2,2-liter og 150- eller 175 hestekrefter.

Men firehjulstrekk er ikke alt.

25 prosent mindre støy

Modellen har ellers fått ny 7-tommer info- og navi-skjerm samt innretninger som head-up-display, elektrisk håndbrekk og varme i baksetene.

Mazda skryter også av at de har jobbet for å bedre komforten.

Det nye fjæringssystemet skal redusere støynivået på vei med grovt underlag med rundt 10 prosent, og med omtrent 25 prosent på motorvei.

LINJELEKKER: Mazdas designspråk står seg godt blant dagens nye biler. Foto: Mazda Vis mer


Økt sikkerhet

Sikkerhetssystemet i-ACTIVSENSE er forbedret ved at blindsonevarslingen overvåker et større område, autobrems fungerer bakover i lave hastigheter og Rear Cross Traffic Alert skanner ca. 7 meter i hver retning etter farer når du skal rygge.

Priser

Mazda6 stasjonsvogn med diesel og AWD vil koste fra ca. 380.000 kroner med utstyrsnivå Vision. Topputgaven med 175-dieselhester, automatgir og Optimum-utstyrsnivå vil koste omtrent 450.000 kroner.

Inngangsmodellen plasserer seg dermed lavere i pris enn de nevnte tyske konkurrentene.