<b>MÅ HA BELTE:</b> Bussene som kjører utenfor byen er utstyrt med sikkerhetsbelte. Sitter du i et sete med belte uten å benytte deg av det, kan det vente en bot på 1.500 kroner.  Foto: NTB SCANPIX
MÅ HA BELTE: Bussene som kjører utenfor byen er utstyrt med sikkerhetsbelte. Sitter du i et sete med belte uten å benytte deg av det, kan det vente en bot på 1.500 kroner. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Nå får du 1.500 kroner i bot om du dropper belte

Nå øker Statens vegvesen fokuset på bruk av belte i buss ytterligere.

I forrige uke utførte Statens vegvesen en landsdekkende beltekontroll rettet mot landets busspassasjerer.

Hele 16.300 busspassasjerer ble kontrollert, 3.600 brukte ikke belte.

Det utgjør en andel på 22 prosent passasjerer uten belte, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Det er en nedgang på 3 prosent i forhold til i fjor, da andelen var på 25 prosent.

LES OGSÅ: Norge best på trafikksikkerhet

Økt fokus

- Det er fortsatt mange som «glemmer» belte, selv om de har det tilgjengelig, forteller Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

- Vi vil det skal bli like naturlig å feste beltet i buss som i bil. Gebyret er ikke viktig for oss, men et virkemiddel for å forsterke alvoret. Beltet redder liv, også i buss, fortsetter Lutnæs.

Få ulykker med buss

MÅ HA BELTE: Det er busser av denne typen, og ikke bybussene, som er gjenstand for beltepåbudet. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Om veier du 60 kilo, blir din vekt som om du var et objekt på 1,6 tonn dersom bussen kolliderer i 80 kilometer i timen.

Da vi i fjor omtalte samme tema, hadde vegvesenet akkurat hatt en tilsvarende mindre kontroll. Da var andelen på personer som ikke brukte belte på 29 prosent.

Jon Molnes uttalte da at det i utgangspunktet er svært få bussulykker med dødsfall.

- Det er utgangspunktet svært få ulykker med dødsfall hvor buss er involvert, men der det er dødsfall er det ofte slik at passasjeren kastes ut av bussen, eller kommer i klem under den ved en velt. De som bruker belte sitter igjen i setet, uttalte Molnes dengang.

LES OGSÅ: Bor du i et område som burde ha økt trafikksikkerheten?

Deles inn i klasser

En kan jo da spørre seg hvorfor det ikke er belte på alle busser. Det forklarte Molnes da med at bussene er delt inn i tre klasser, og at Norge følger de samme reglene som EU.

- Bybussenes fordel er at de kan frakte mange mennesker, har rask på- og avstigning, et godt antall ståplasser og er ment for lave hastigheter. Disse bussene er det svært få alvorlige ulykker med, (men som vi så nylig - unntak forekommer), og gevinsten er da effektiviteten, forklarte Molnes.

LES OGSÅ: Mange eldre burde ikke hatt lappen

Snakk sammen om beltebruk

For passasjerer under 15 år er det sjåførens ansvar at beltet er på, i buss som i bil.

Lutnæs ser at dette kan være krevende for sjåføren, og håper denne kampanjen kan bidra til økt fokus på beltebruk.

- Vi håper også at foreldre kan snakke med barna sine om beltebruk og selv gå foran som gode rollemodeller, i buss som i bil.

- I bilen er vi på verdenstoppen i bruk av belte. Vi vil ha de samme vanene med på bussturen. Både for din egen sikkerhet og sikkerheten til de du reiser med. Det er veldig enkelt å spare de 1.500 kronene det kan koste å glemme beltet, avslutter Lutnæs.