BEDRE FLYT: I forhold til den massive fremtoningen til forgjengeren, har den helt nye Lexus LS fått en slankere og mer dynamisk linjeføring. 5. generasjon LS er blitt både lengre og lavere enn tidligere, samtidig er den også en god del lettere. Foto: Lexus
BEDRE FLYT: I forhold til den massive fremtoningen til forgjengeren, har den helt nye Lexus LS fått en slankere og mer dynamisk linjeføring. 5. generasjon LS er blitt både lengre og lavere enn tidligere, samtidig er den også en god del lettere. Foto: LexusVis mer

Helt ny Lexus LS avduket

Nå får BMW og Mercedes luksus-konkurranse

Lexus-flaggskip presentert på bilmessen i Detroit.

Det er hele 9 år siden vi testet denne bilens forgjenger første gang. Vi ble mektig imponert, og kalte Lexus LS 600hL verdens mest avanserte bil da den kom på markedet i 2008.

Siden den gang har Lexus introdusert nye modeller i alle segmenter der de er aktive, fra kompaktklassen med CT 200h, via hybrid-utfordreren til BMW 3-serie og Audi A4, nemlig IS 300h, til storbilen GS 300h - og 450h. For ikke å nevne SUV-ene - den kompakte BMW X3-utfordreren NX 300h og den store RX 450h, som vi kjørte helt ny for et drøyt år siden.

Først nå vises selveste flaggskipet, LS-etterfølgeren, på bilutstillingen i Detroit, USA. Drar du kjensel på linjeføringen? Ikke så rart - en forløper for denne bilen ble vist for et drøyt år siden, i form av den hydrogendrevne konseptbilen LF-FC

Etablert luksus

Det er 28 år siden Toyota entret luksusbil-klassen med et brak via sitt nye luksus-merke, Lexus.

Med sin LS 400 satte de i 1990 en ny standard for nivå på service og kundetilfredshet, og greide raskt å markere seg som troverdige aktører i denne særs konkurranseutsatte bilkategorien.

I USA klarte de til og med å passere både Mercedes-Benz og BMW på salgsstatistikken.

I Europa har det selvsagt vært tøffere, i konkurranse med hjemmemarkedets stjerner, Mercedes, BMW, Audi og Jaguar.

Men gradvis har Lexus oppnådd en høy grad av status også her, med en egen eksklusivitet – takket være spesielle tekniske løsninger og mindre utbredelse i markedet.

I første halvår 2016 slo Lexus alle sine tidligere salgsrekorder i Europa. I Norge solgte Lexus for første gang mer enn 1000 biler i 2015, og 2016 ble rekordåret så langt, med 1.163 registrerte nye Lexus her i landet.

KLASSISK-MODERNE: Luksus på Lexus-flaggskip-vis betyr romslighetsfølelse, høyverdig kvalitetsfølelse ned på detaljnivå, og nyeste teknologi, skal vi tro informasjon og bilder fra produsenten i forbindelse med visningen av den nye generasjon LS. Foto: Lexus Vis mer

Og nå er det altså tid for fornyelse av selve flaggskipet, en bil som er spesielt viktig for merket, da den skal vise hva Lexus skal stå for de neste årene.

Produsenten understreker at den tar med seg de definerende elementene luksus, detaljkvalitet, ytelser og sikkerhet fra tidligere generasjoner. Men nye LS skal tilføre en dynamisk tilleggsdimensjon både på designsiden og når det gjelder veiegenskaper.

Fremgangsmåten har vært å starte med blanke ark for å redefinere fra bunnen av hva en Lexus flaggskip-sedan skal være i 2017, som om merket skulle lanseres på nytt.

En rød tråd i filosofien som ligger bak skal være det japanske gjestfrihetskonseptet - Omotenashi. I praksis skal det komme til uttrykk ved at fører og passasjerer føler seg velkommen, og ved at bilen tilfredsstiller deres behov og ønsker når det gjelder komfort og sikkerhet.

LAVERE: Nye Lexus LS er lavere og har lavere tyngdepunkt enn forgjengeren. Den har også lengre akselavstand og er basert på en ny, stivere plattform. Kjøredynamikken skal ha blitt vektlagt en god del mer enn før, med samme komfortnivå. Foto: Lexus Vis mer

Dynamisk, men komfortabel

Som nevnt er også kjøredynamikk og bedre og skarpere kjøreegenskaper tillagt vekt; det hele uten å gå på akkord med komfortnivået Lexus er kjent for, ifølge produsenten.

Det er et godt utgangspunkt at bilen er basert på en helt ny arkitektur beregnet for merkets overklasse-produkter. Plattformens navn er GA-L og LS er ikke første modell som benytter den - det er den sportslige sports-GT-en LC 500 coupé som har innviet den i en kortere utgave.

Det skal være den stiveste plattformen en Lexus har hatt noen gang, og avstivingen, samt bruk av lettvektsmaterialer, skal bidra til et mer sportslig avstemt chassis. Hjuloppheng og demping kan justeres elektronisk fra høyeste komfort til mest sportslige oppsett, «Sport +».

LS er basert på en versjon av GA-L-plattformen med lang akselavstand - hele 312,5 centimeter. Det er 3,5 centimeter lengre enn lang versjon av den utgående modellen. Nye LS tilbys for øvrig kun i lang versjon - bilens fulle lengde er 523,5 centimeter, eller omtrent det samme som Mercedes-Benz S-klasse i lang versjon.

Videre er LS 190 centimeter bred og 145 centimeter høy - det er 1,5 centimeter lavere enn forgjengeren. Dette skal ikke ha gått på bekostning av takhøyden i interiøret.

28-VEIS JUSTERING: Komfortsetene i skinn er selvsagt både ventilert og oppvarmet, har massasjefunksjon og kan justeres til enhver ønskelig sitteposisjon. Foto: Lexus Vis mer

LS presenteres med én drivlinje i Detroit. Denne består av en ny V6 bensinmotor i kombinasjon med en 10-trinns automatgirkasse. Lexus hevder girkassen skal være like rask i bruk som en dobbelkløtsjkasse, selv om den er av den klassiske typen med momentomformer. Den kan om ønskelig betjenes med hendler på rattet.

V6-motoren er en 3,5-liters biturbomotor som yter 421 hestekrefter med et dreiemoment på 600 newtonmeter. 0 til 100 kilometer i timen skal ta 4,5 sekunder.

I denne omgang er Lexus LS presentert med amerikanske spesifikasjoner, men den utgaven vi vil få i Norge, vil ha en hybrid drivlinje. Denne vil forhåpentligvis bli presentert på bilutstillingen i Genève, og vi vil da komme tilbake til de europeiske spesifikasjonene.

Forgjengerens hybriddrivlinje hadde for sin del en samlet ytelse på 445 hestekrefter - vi regner ikke med at dette vil bli redusert.

Hit til landet vil bilen komme senere på året - og da som hybrid.

Les også:

Flere bilder:

Alle foto: Lexus