Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AGVis mer

Nå er super-Mercedesen her!

Vi har sett den, delvis tildekket både i virkeligheten og på spionbilder, og vi var meget spente.

Og nå er altså den nye Mercedes-sportsbilen klar for veien. Dens fulle navn er Mercedes-Benz SLS AMG, og den er i praksis etterfølgeren til SLR McLaren selv om det ikke lenger er den engelske produsenten men Mercedes' eget datterselskap Mercedes-AMG som er partneren for utvikling og produksjon.

Klassiker for det 21. århundret?

Super-GTen er spenstig i designen med et svært langt panser som har gjort det mulig å plassere motoren bak forakselen, noe som gir en god vektfordeling. Designen hinter både til SLR og til klassikeren fra 50-tallet - 300 SL som kom på markedet i 1955. Toseteren har relativt anselige dimensjoner med sine 464 centimeter i lengden og 194 centimeter i bredden. Som seg hør og bør en skikkelig GT-racer er bilen også lav: 126 centimeter.

6.2 V8

SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
Foto: Daimler AG
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
Foto: Daimler AG
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
SLS 63 AMG (C197) 2009
Foto: Daimler AG

Motoren er en oppgradert versjon av V8-motoren som sitter i flere av konsernets biler med betegnelsen 63 AMG. Og Mercedes fortsetter å insistere på at det er en 6,3-litersmotor og det til tross for at slagvolumet er 6.208 kubikkcentimeter og at det vrimler av "Professor Doktor"er og "Doktor Doktor"er i Daimler-konsernet, så de burde kunne konvertere korrekt fra ccm til liter...


Flust med krefter

Hvorsom er - motoren er allerede i utgangspunktet en knallgod maskin med masse krefter, og i SLS AMG får den enda fler. 571 hestekrefter pumper den ut, og et dreiemoment på 650 newtonmeter er på plass ved 4.750 omdreininger. Kreftene porsjoneres ut gjennom en syvtrinns AMG Speedshift-girkasse, en såkalt "multiclutch sports transmission" som sitter ved bakakselen og hjelper på vektfordelingen - som oppgis til 47% foran og 53% bak.

Supersport

SLS-karosseriet er svært lett, og vekten på hele bilen er begrenset til 1.620 kilo hvilket betyr at hver hestekraft ikke har mer enn 2,84 kilo å bevege. Så har da også bilen ytelser som er en supersportsbil verdig tross en makseffekt som er en del lavere enn den SLR McLaren kunne skilte med. Toppfarten er 317 kilometer i timen (av en eller annen mystisk grunn hevder Mercedes at den er elektronisk begrenset til denne hastigheten), og fra 0-100 er bilen minst like rask som forgjengeren; 3,8 sekunder er alt den nye Gullwingen trenger på den øvelsen.

Miljømessig kunne det sett adskillig verre ut; ved blandet kjøring skal forbruket være 1,32 liter per mil noe som gir et utslipp av CO2 på 314 gram per kilometer.

Mercedes SLS AMG Gullwing debuterer i Frankfurt i neste uke og utsalgsprisen, inklusive moms er i Tyskland fra omtrent 1,6 millioner kroner.

Les vår test fra i sommer av superbilen SLR McLaren her!