I forhold til Nissan har Peugeot valgt stikk motsatt strategi når det gjelder design for sin nye kompakt-SUV, eller rettere sagt crossover, 2008. Bilen har et tydelig preg av ny generasjon Peugeot og det kler etter vår mening bilen godt. Foto: Peugeot
I forhold til Nissan har Peugeot valgt stikk motsatt strategi når det gjelder design for sin nye kompakt-SUV, eller rettere sagt crossover, 2008. Bilen har et tydelig preg av ny generasjon Peugeot og det kler etter vår mening bilen godt. Foto: Peugeot Vis mer

Nå er Peugeot 2008 offisiell

Peugeot går rett i strupen på Nissan Juke.

Peugeot går rett på sak i sin pressemelding: Peugeot 2008 er en kompakt bil med ekstra bakkeklaring som følger opp etter suksessen 3008. Sistnevnte er en kompakt crossover som har såpass god plass at den for mange er tilstrekkelig som familiebil.

Mindre = billigere

Nykommeren er en mindre bil, basert på 208 (konkurrent til Polo, Yaris og Fiesta). Den vil dermed bli et rimeligere alternativ i crossover-klassen, der bilene skal kombinere fleksibiliteten til en kompakt bil med god innvendig plass, fleksible løsninger og høy sitteposisjon.

Peugeot med rimelig folke-SUV

Peugeot har som uttalt ambisjon å gjøre den til en ny folkebil. Den har gode forutsetninger som 208-avlegger. Den lille nykommerener er nemlig en bil som så langt har solgt meget bra i Europa. 208 presterte i fjor også bra i Norge. Den plasserte seg nemlig på tredjeplass i småbilsegmentet med 1.358 registrerte eksemplarer ifølge OFVs liste selv om den først ble lansert sent på våren og dermed måtte nøye seg med åtte måneder i markedet.

Test av Peugeot 208

Crossoveren Peugeot 2008 får utpreget folke-SUV-styling. Foto: Peugeot Vis mer


Mer plass

2008 blir derimot en god del romsligere. Den er 416 centimeter lang, og kan dermed ikke kalles småbil selv om den er basert på en småbilplattform. En 208 er til sammenligning 397 centimeter lang.

Støtfangerne, både foran og bak, og kanalene har sorte detaljer og offroad-“skliplater” for å understreke den røffere stilen. På bildene har 2008 en nydesignet 17-tommers lettmetallfelg.

Peugeot med en GTI for vår tid

Dette er Peugeots designspråk anno 2013. Lyktene skal reflektere løve-logoen med sitt kattedyr-aktige uttrykk og til og med "katte-pupiller" bak glassene. Foto: Peugeot Vis mer


Tendensen har vært tydelig en god stund, ikke bare her i Norge: SUV-er og crossovere svarer til et behov eller ønske hos en stadig større kundegruppe som vil å ha en relativt høy sittestilling med dertil hørende lettvint adgang og luftig kupé.

At bilens utseende gir visse assosiasjoner til fordums terrengbiler, og at den gjerne kan tilby bedre fremkommelighet og oversikt i trafikken enn de lavere og mer klassiske personbilene, er tilleggselementer som gjør de moderne folke-SUV-ene attraktive for mange.

Les også: Peugeot med urban crossover

Følger Nissan - igjen

Historien gjentar seg. Det var Nissan som, med sin Qashqai, for alvor satte i gang det moderne crossover-markedet med en bil som i større grad enn tidligere ble en kombinasjon av personbil og SUV. Som vi skrev da den ble lansert: Denne bilen kunne anses som et godt og romsligere alternativ til en bil i VW Golf-klassen, og et rimeligere SUV-alternativ.

Denne oppskriften fulgte Peugeot da crossoveren 3008 ble lansert våren 2009 – den dro logikken enda lengre i retning personbilfilosofien ved i første omgang ikke å tilby den med firehjulsdrift overhodet. Men 3008 solgte bra, og bekreftet dermed at dette er et konsept som passer godt i dagens bilmarked. I dag har de fleste merker kompakte folke-SUV-er på markedet, hvorav også rimeligere varianter uten drift på alle fire, noe svært mange bilkjøpere strengt tatt ikke trenger.

Nå gjentas altså strategien med 2008, som er en av de første B-segmentbaserte crossoverne, men også her var Nissan først ute med sin temmelig spesielle Juke.

Flere produsenter er på vei med biler i dette nye segmentet, blant annet:

Volkswagen, med sin Taigun

Ford, med småtøffingen Ecosport

2008 kombinerer 208-stilen med SUV-designelementer Foto: Peugeot Vis mer


Nye motorer

Motorisering nevnes bare i en bisetning, men 2008 kommer med kjente motorer fra Peugeot. Det er e-HDi dieselmotorer og nye tresylindrede bensinmotorer. CO2-utslipp skal være presset ned under 100 gram CO2 per kilometer på de mest effektive versjonene.

Peugeot 2008 ble vist som konseptbil på bilutstillingen i Paris i høst, og allerede da ble det varslet at bilen ville settes i produksjon i år. 2008 er merkets første bil som er utviklet og designet parallelt i Peugeots anlegg i Sao Paulo, Shanghai og Paris. Produksjonen av bilen vil også bli internasjonal. Både Mulhouse (Frankrike), Wuhan (Kina) og Porto Real (Brasil) vil ha produksjonslinje for 2008.

2008 vises på bilmessen i Geneve i mars og kommer til Norge i juni. Prisene er ikke klare, men skal ifølge Peugeot bli på den hyggelige siden. Det kommer vi for vår del tilbake til når den tid kommer.