Den ble vist i Detroit tidligere denne måneden (januar 2012)og nå kan vi legge ut alle bildene samt en forklarende video. Lexus vil utfordre Mercedes, men gir også et spark til Ferrari. Designen er mildt sagt original. Foto: Lexus
Den ble vist i Detroit tidligere denne måneden (januar 2012)og nå kan vi legge ut alle bildene samt en forklarende video. Lexus vil utfordre Mercedes, men gir også et spark til Ferrari. Designen er mildt sagt original. Foto: LexusVis mer

Nå er Lexus LF-LC på plass

Vi ga dere noen smakebiter på denne for noen uker siden. Nå er det fullstendige bildematerialet på plass.

Lexus viste LF-LC, superbilen med hybrid drivlinje, i Detroit nylig. Der var den en av de absolutte stjernene. LF-LC er designet av Lexus' Calty Design Studio i Newport Beach etter oppfordring fra Lexus-senteret i Japan, og produsenten tok sikte på å vekke oppmerksomhet i Detroit. Det lyktes den med til gangs.

Hva synes du?

Imidlertid var ikke alle helt overbevist, og meningene delte seg omtrent på midten: Mange synes LF-LC er helt nydelig, mens andre finner den gyselig. Likegyldig er det så å si ingen som stiller seg. Vi inviterer deg for øvrig til å avgi din stemme lenger ned: Er dette pent? Dere avgjør.

Eksteriørbilder:

Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
KONSEPTET: Dette er LF-LC, konseptbilen fra 2012. Det er med glede vi konstaterer at Lexus har våget å ta den så å si helt ut i produksjon. Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Den ble vist i Detroit tidligere denne måneden (januar 2012)og nå kan vi legge ut alle bildene samt en forklarende video. Lexus vil utfordre Mercedes, men gir også et spark til Ferrari. Designen er mildt sagt original. Foto: Lexus
Foto: Lexus


Kommer snart

Hva med deg?

Synes du Lexus LF-LC er pen? (Avsluttet)
Ja!(83%) 2028
Nei!(13%) 310
Er likegyldig(4%) 94
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For øvrig offentliggjorde Lexus noe mer informasjon om bilen enn det vi kunne by på forrige gang. Det vi visste var at Lexus med denne konseptbilen "utforsker" fremtidens stilretning for merket. I tillegg får vi vite at merket er inne i sin "mest omfattende endringsprosess noensinne", for å sitere Karl Schlicht, som er direktør for produkt- og markedsplanlegging. I praksis skal dette bety at elementer av designen denne 2+2 sportskupéen byr på, vil bli å finne på de nye modellene Lexus skal lansere de neste par årene.

Organisk? OK...

Lexus' egen beskrivelse av designen både utvendig og innvendig synes vi det er relativt uinteressant å videreformidle. Men interiøret skal være produsert av en stor grad av organiske materialer - noe som visstnok skal reflekteres i den organiske inspirasjonen bak den ytre designen. For vår del foreslår vi rett og slett å studere bilder og video nærmere.

Se videoen for å forstå mer:


Smart og interaktiv

For øvrig er bilen naturligvis utstyrt for nettskyens tidsalder med allestedsnærværende kilder til data, informasjon og underholdning. Den er utrustet med de tidsmessige interaktive grensesnittene; kontrollpanelet består av berøringsskjermer og informasjon og navigasjon presenteres på to 12,3-tommers skjermer.

Norges-suksess

I Norge tok Lexus-salget seg kraftig opp i fjor, til tross for en fraværende GS av forrige generasjon og nedgang i salget av hybrid-SUV-en RX 450h. Alt i alt fant nemlig 461 nye biler av merket Lexus eier her til lands - opp fra 172 året før. Det er selvfølgelig kompaktbilen CT 200h som står for økningen, men det gjør jo at Lexus blir et mer utbredt merke som fler kan forholde seg til.

Her kan du for øvrig lese vår test av Lexus CT 200h.

Interiørbilder:

Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus
Foto: Lexus


Vi har kjørt superbilen

Samtidig dyrker også Lexus en stadig mer sportslig profil; etter den heftige BMW M3-konkurrenten IS F i 2008 (les vår banetest her!), ble den mektige supersportsbilen LFA lansert. Den har fått fantastiske rundetider på Nürburgrings nordsløyfe og gjort mye for merkeverdien.

Vi var der da rekordrunden ble kjørt, og vi fikk kjørt noen heftige runder selv også. Les her om vår kjøring av Lexus LFA på Nürburgring.