<B>HELRÅTT KUNSTVERK: </B>Bugatti har bygd ni biler i Legend-serien. Her Rembrandt Bugatti, som er basert på 16.4 Grand Sport Vitesse. Den 8-liter store W16-motoren yter 1200 hk og 1500 Nm og gjør 0-100 km på 2,6 sekunder. Toppfart: 408,84 km/t - med taket nede!  Foto: BUGATTI
HELRÅTT KUNSTVERK: Bugatti har bygd ni biler i Legend-serien. Her Rembrandt Bugatti, som er basert på 16.4 Grand Sport Vitesse. Den 8-liter store W16-motoren yter 1200 hk og 1500 Nm og gjør 0-100 km på 2,6 sekunder. Toppfart: 408,84 km/t - med taket nede! Foto: BUGATTIVis mer

Nå er det slutt for verdens råeste superbil

Etter ti år er eventyret Veyron over. Den siste modellen er allerede solgt.

Totalt er det bygd 450 eksemplarer av Veyron, som inkluderer den første coupeen, Super Sport, Grand Sport, Grand Sport Vitesse og Legends-serien. I Genéve-mesen som åpner til uka, viser de den siste - en spesiell «La Finale»-bil, som allerede er solgt til en kunde fra Midtøsten.

LES OGSÅ: Bugatti Veyron mistet fartsrekorden

Veyron begynte som et utopisk prosjekt etter Ettore Bugattis ønske om å lage verdens raskeste bil. Eieren Volkswagen ville vise muskler, og bestemte seg for å sette i gang med prosjektet og lanserte konseptbilen EB 118/4 Veyron i 1999.

I 2001 ble produksjonsmodellen EB 16/4 Veyron presentert, og i løpet av året ble det bestemt at den skulle settes i produksjon i 2003. Etter mange år med tekniske utfordringer, utforkjøringer, bilbranner og milliarder av kroner, sto den omsider klar i 2005.

LES OGSÅ: Bygde sin egen Veyron-kopi

Foto: BUGATTI
Foto: BUGATTI
Foto: BUGATTI
Foto: Fred Magne Skillebæk


450 solgte biler
Siden den dagen er det alle de 450 eksemplarene av Veyron solgt.

5. desember 2013 ble den firehundrede Bugattien kjøpt fra Molsheim. Det var den siste av i alt tre Grand Sport Vitesse «Jean-Perre Wimille»-utgaver som er en del av serien «Les Légendes de Bugatti», en serie som hyller Bugatti-legender.

Bilen ble ikke overraskende kjøpt av en kunde fra Midtøsten for den nette summen av 2,13 millioner euro, før skatter, avgifter og frakt er medregnet. Noe som tilsvarer om lag 18,4 millioner norske kroner, ifølge dagens kurs.

LES OGSÅ: Hennessey Venom F5 skal klare 467 km/t

Et stykke ingeniørkunst
Med Veyron klarte Bugatti det som for mange virket umulig: De har presset de fysiske lovene så langt det går og satte en helt ny standard for superbiler. De har klart å kombinere både ekstrem ytelse, luksus og brukervennlighet.

De klarte også å gjøre den til en bruksbil, med blant annet klimaanlegg, stereo og luksuriøst interiør, mens andre superbiler ofte er ribbet for utstyr uten å oppnå de samme ytelsene.

Da den ble lansert, uttalte president i Bugatti, Dr Wolfgang Schreiber, følgende:

- Med Veyron har Bugatti etablert seg som det mest eksklusive og mest luksuriøse superbilmerke i verden. Veyron er en unik suksesshistorie og setter en høy standard for Bugattis framtid.

Når de spesialproduserte Michelin-dekkene er utslitt, må bilen sendes til Frankrike. Hele prosessen koster over 500 000 kroner. Foto: BUGATTI Vis mer


SE VIDEO: 19-millioners Bugatti-plask

Ekstrem rekordholder
Alle legende-bilene er basert på Veyron Grand Sport Vitesse. Den har 1.200 hestekrefter, et hinsides dreiemoment på 1.500 NM og gjør 0-100 på 2,6 sekunder.

0-200 km/t er unnagjort på bare 7,1 sekunder, og den bruker bare 5,8 sekunder på å gå fra 200-0 igjen. Med andre ord; skrubben er ikke til å kimse av, heller.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse har fortsatt rekorden som verdens raskeste roadster, med en toppfart på 408,84 km/t.

Den 4. juli 2010 kjørte Bugattis offisielle testfører, Pierre Henri Raphanel, Super Sport-utgaven og ble klokket inn med en gjennomsnittsfart på 431,072 km/t på testbanen Ehra-Lessien. Dermed tok den tilbake tittelen fra amerikanske SSC Ultimate Aero TT som raskeste serieproduserte bil for all tid.

LES OGSÅ: Denne stasjonsvogna banker Ferrari

Bilhistorie, kunst og teknologi
Bugatti ble grunlagt for over 100 år siden i den lille franske byen Molsheim. De eies i dag av Volkswagen Group, men er fortsatt tro til sitt motto: «Art, Form, Technique». De kombinerer sine kunstneriske røtter til sin italienske grunnlegger med fransk savoir-vivre og tysk produksjons dedikasjon, presisjon og dyktighet.

Utviklingen av Bugatti Veyron er en av de største, om ikke den største, teknologiske utfordringen i bilhistorien. Den er i dag et bevis på at alt er nesten alt er mulig og at grenser stadig flyttes.

Det er verdt å nevne at produksjonsprisen per bil er myyyyye høyere enn salgsprisen...

Bilen er oppkalt etter racersjåføren Pierre Veyron, som vant 24-timersløpet på Le Mans i 1939, da han kjørte for det opprinnelige Bugatti-selskapet.

LES OGSÅ: Vi har testet Lexus LF-A

Levende legende
Når Veyron nummer 450 ruller ut på veien, settes det punktum for det heftigste og mest kostbare prosjektet i bilhistorien. Enn så lenge er Veyron en levende legende i bilverden og har satt en ny standard for superbiler. Og vi tror det vil ta lang tid før noen skyver Veyron ned fra tronen.

- Veyron er unik selv ti år etter lanseringen, sier Bugatti-sjef Wolfgang Durheimer. - Den er ikke bare et mesterverk av moderne bildesign, den er mer et stykke bil-kunst.

Nytt eventyr?

Men det er mulig at Veyron-navnet ikke blir borte. Bugatti har allerede en superbil-etterfølger under utvikling. Det snakkes om at den vil få sin egen versjon av den enorme 8,0-liters motoren - med en kraft som er presset opp til 1.518 hk. Det betyr at Veyron-etterfølgeren sannsynligvis vil knuse tallene til originalen.

Den nye bilen vil trolig bli avduket i 2016.

LES OGSÅ: Dyr kjøretur - politiet beslagla pappas Veyron