<b>NÅ BLIR DET LOV:</b> Fra 1. juli kan du kjøre ståhjuling i Norge, innenfor gitte rammer. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
NÅ BLIR DET LOV: Fra 1. juli kan du kjøre ståhjuling i Norge, innenfor gitte rammer. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Nå er det lov!

Fra 1. juli kan du kjøre selvbalanserende kjøretøy i Norge.

Nå er det i boks: Fra 1. juli kan du altså kjøre lovlig med selvbalanserende kjøretøy som Segway og liknende, på norske veier.

- Jeg er veldig glad for at vi nå får dette på plass. Selvbalanserende kjøretøy vil være til glede og nytte for mange, både for turistnæringer og arbeidsplasser med lange avstander sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, i en pressemelding.

I statsråd i dag er det fastsatt en rekke regelverksendringer som fører til at selvbalanserende kjøretøy blir lovlig i Norge. Regelverksendringene trer i kraft 1. juli i år.

Vi har testet to type selvbalanserende kjøretøy, her kan du lese hva vi synes:

Segway i København: Ja, vi er frelst!
Ninebot: Billigere og lettere enn Segway

GLEDE: Selvbalanserende kjøretøy vil være til glede og nytte for mange, sier FrPs Bård Hoksrud. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Innsigelser ikke tatt til følge

Vegdirektoratet har hatt jobben med å utforme et regelverk som skulle legge til rette for at bruken av Segway kunne iverksettes i tråd med norske regler. Dette har medført endringer i flere ledd i vegtrafikkloven.

Les også: Dette kan bli kjørereglene, her er forslaget

Regjeringen hadde lagt flere føringer på hvordan regelverket for bruk av ståhjulinger skulle se ut, som at det ikke skulle være pålagt med hjelm og at det ikke skulle være registreringsplikt eller forsikringsplikt etter bilansvarsloven.

Dette er punkter som både forsikringsbransjen og trafikksikkerhetsorganisasjoner som Trygg Trafikk hadde innsigelser mot, på bakgrunn av en forventet økning i trafikkulykker. Forsikringsbransjen mener også at det er forventet større skaderisiko med kjøring med selvbalanserende kjøretøy, enn det er med sykkel og elsykkel - som kjøretøyene nå sidestilles med på disse punktene.

Dette er imidlertid ikke tatt til følge, og du kan nå kjøre uten hjelm og uten forsikring etter bilansvarsloven.

Hoksrud oppfordrer likevel til bruk av hjelm.

- Jeg vil oppfordre folk til å bruke hjelm, kjøre forsiktig og ta hensyn til andre trafikanter, sier statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

Vegdirektoratet har også bemerket at et hjelmkrav ville være hensiktsmessig. Likevel har Samferdselsdepartementet valgt å se bort fra dette.

IKKE PÅBUDT: Det er ikke påbudt med hjelm. Ikke alle er like glade for det. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Dette blir reglene:

Tekniske krav
Kjøretøyet skal ha en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen. Bredden skal ikke være over 85 cm og vekten ikke over 70 kilo.

Kjøretøyet skal være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser. Det stilles også krav til bremsekraft. Kjøretøyet skal i tillegg ha signalhorn eller signalklokke, tilsvarende det som brukes på sykkel.

I høringssvaret fra Politidirektoratet bemerkes det at det ikke vil være mulig å foreta fartskontroll med for eksempel lasere, som de benytter til kontroller i dag. Dette på grunn av kravene som stilles til kjøretøyet for at laserne skal kunne måle korrekt - som måleflate og refleksjon.

Politidirektoratet stilte seg også kritisk til hvordan kravet til bremseeffekt skal kunne håndheves, da det er vanskelig å måle bremseeffekt på disse kjøretøyene. De ønsket at kjøretøyene skulle godkjennes før innførsel til landet.

Det vil ikke være krav om bruk av hjelm. Det vil heller ikke stilles krav om obligatorisk opplæring.

Se også video: Slik kontrolleres politiets laserfartsmålere

Aldersgrense og registrering
Det innføres 16 års aldersgrense for å kjøre selvbalanserende kjøretøy, men ikke krav om registrering eller egen forsikring.

Hvor kan du kjøre med selvbalanserende kjøretøy?
Selvbalanserende kjøretøy kan brukes på samme arealer som er tillatt for sykkel, det vil si på fortau, sykkelfelt, gangfelt og på høyre side i vegbanen. Det vil ikke være lov å bruke kjøretøyet på veger med fartsgrense over 60 kilometer i timen. Det vil heller ikke være lov å bruke kjøretøyet i utmark og på vann som er isbelagte.

Sanksjon
Hvis du blir tatt for å kjøre med selvbalanserende kjøretøy på veier hvor fartsgrensen er over 60 km/t, vil satsen på forelegget være 2.000 kroner. Brudd på andre trafikkregler fører til et forenklet forelegg, med halv sats. Satsene for slike overtredelser varierer i størrelse.