Foto: VW
Foto: VWVis mer

Nå er den klar

Det er store forventninger til neste Beetle, og nå er den her.

Berlin: Vi har prøvekjørt den nye om kommende Beetle, og dommen er klar. Nå er den rett rundt hjørnet i en butikk nær deg. Til nå er det produsert over 22,5 millioner eksemplarer av bilen med de mange navnene. Her hjemme handler det først og fremst om Bobla i gamle dager, og Beetle i nyere tid. Sistnevnte kom på markedet i 1998, er produsert i ca. 1 million eksemplarer, og ble kalt New Beetle. Hva skal man da kalle den nå nye Beetle? Beetle Coupé forstås.

Nye former

Den nye Beetle Coupé har vokst på så godt som alle vitale mål. Eneste målbare dimensjon som er blitt mindre er høyden. Dette taler godt for målsetningen, som nå er å ha laget en mer maskulin bil med mer sporty preg enn den forrige gjorde. Det skal legges til at den første retroversjonen ikke ble så godt mottatt som VW hadde håpet på. Derfor, når det ikke virket med de feminine trekkene, så har de nå laget den nye med mer maskuline trekk, i coupé-form. Den ikke ukjente designsjefen ga i grunnen veldig enkle beskjeder da bilen skulle tegnes. -Lag en ny original, sa designsjef Walter de Silva. Så ble gjort, men likevel med noen nye elementer.

Lanseringsfest i tre kanaler

Frontlyktene har fått LED-dekor som i mørket gir inntrykk av to sinte øyne. Nederst langs siden har Chris Lesmana, som har designet bilen, satt på en diger list han kaller mud-flaps. I praksis binder den for- og bakskjermen visuelt sammen, og gir bilen et inntrykk av å ha stigtrinn slik vi kjenner det igjen fra gamle dager.

Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: Fred Magne Skillebæk


Egotrip

Med lavere, bredere og lengre profil kan det være duket for mye bra, i det minste for dem som ønsker en sportslig bil. Det skal sies at Beetle Coupé naturligvis kun blir å få med to dører, og den tilfredsstiller dermed hovedresepten for en coupé. Derimot senkes anvendeligheten noe, selv om plassen i baksetet er akseptabel. De minste barna vil likevel ikke trives baki der, for selv om du står oppreist er de heldige om de ser ut over de høyde vinduskarmene. Dette er med andre ord en bil for egoisten og hans erobringer – en forsetebil, med baksetemulighet. Ingenting galt med det, for de skal også ha bil. Nye Beetle Coupé er for øvrig nesten snytt ut av nesa på konseptbilen VW Ragster, som første gang ble vist i Detroit i 2005. Da trodde mange den var en hot-rod versjon av New Beetle. Her er den, som Beetle Coupé.

Mini kommer med nye modeller, og er pekt ut som hovedkonkurrent

Flere gode motoralternativer

Under lanseringen var det begrenset med motoralternativer til stede. Vi fikk kjøre bilen med en 2-liters turbo som VW for anledningen henter 200 hk ut av. Ved ankomst Norge blir bilen å få med tre motoralternativer. Minste og rimeligste bensinalternativ er en 1,2TSI på 105 hk, samt en 1,4 TSI på 160 hk. Samtidig kommer det en dieselversjon, den velkjente 1,6 TDI på 105 hk. Alle disse motorene kan fås i kombinasjon med enten manuell girkasse eller en DSG automat.

Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW


Asfaltsleiker

Bobla har en motorsporthistorie, først og fremst fordi den var billig. Skulle man ha en virkelig racer, så fantes det andre og bedre alternativer. Den utgående New Beetle har også vært å få som værstingmodeller, men først nå, med Beetle Coupe, kan VW skryte på seg å ha laget en bil som virkelig har et potensial som en kjøremaskin. Den nye bilen finnes med flere forskjellige oppsett, og vi har blant annet også kjørt den med amerikansk understell, som antagelig passer bedre på andre siden av dammen. For Norge kommer det blant annet biler med sportsunderstell, og dette er understell som virkelig mener sport, så stivt og stumete som det er. Noen vil derimot ha det sånn. Da er det godt å vite at du ikke trenger bestille dette om du mener å ikke trenge det.

En VW du ikke har sett

3+1 utstyrsversjon

Designen på den nye modellen er helt klart frekkere enn forgjengeren. Den lavere taklinjen er godt synlig, og bilen ser både lengre og bredere ut, noe målene bekrefter. Ikke minst er det blitt en enorm bedring innvendig. Det laaange liggende dashbordet er nå byttet med et oppreist dashbord som på originalen. Luken til hanskerommet er også en kopi fra originalen, og når det først er snakk om en retro, så er det fint at detaljer som dette er med. Riktig nok har de nå hengslet den i overkant i stedet for underkant, men det får så være. I Europa kommer bilen i tre forskjellige utstyrsversjoner, kalt Beetle, Design og Sport. I tillegg kommer det to spesialversjoner, Black Turbo og White Turbo. Begge disse er bestykket med 200-hesteren som standard.

Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW


Ingen småtass

At bilens vitale mål har vokst merkes også innvendig. Selv om bilens høyde er lavere, så er det flust av takhøyde innvendig. Bakseteplassen er heller ikke dårlig. Bakenfor der er et bagasjerom som absolutt er akseptabelt. Det rommer fra 310 til 905 liter, avhengig av baksetekonfigurasjon. Motoren sitter som kjent foran, dessverre får vi nesten si. Mon tro om vi får leve så lenge at vi får se den bak igjen? Kanskje med elektromotor og batteripakke?

Nye Beetle Coupé kommer i 12 valgfrie farger, og med hjul i alt fra 16 til 19”. Ryktene skal likevel ha det til at 17” blir standard på alle modeller i Norge.

Godt priset


Den nye Beetle Coupé produseres i Mexico, i Puebla. Til Norge kommer den i november, og importøren har satt moderate mål for hvor mange biler de skal omsette. I 2012, som blir dens første hele kalenderår skal de selge 530 biler. Det burde la seg gjøre, for prissettingen er agressiv. Beetle Coupé skal lande et sted mellom Polo og Golf i pris, noe som må sies å være bra. Forrige modell lå et godt stykke over Golf, noe som ikke var så bra. Startprisen for en Beetle Coupé 1,2 TSI er antydet til å bli ca. 235.000 kroner. Hovedkonkurrentene er pekt ut til å bli Mini, Alfa Romeo Mito og Citroën DS3.

Foto: VW Vis mer