AVBANGLIFISERT STASJONSVOGN: Splitterny BMW 5-serie Touring Foto: BMW
AVBANGLIFISERT STASJONSVOGN: Splitterny BMW 5-serie Touring Foto: BMWVis mer

Nå er den her!

Fjerde generasjon BMW 5-serie Touring er på plass.

Omtrent samtidig med at de første eksemplarene av BMWs nye 5-serie er på vei til kunder, presenterer BMW stasjonsvognutgaven - som mange har ventet på i spenning.

Klassisk BMW

Spennende synes vi ikke designet er. Den er jo direkte basert på 5-serien som nylig ble lansert som sedan og som var et skritt tilbake til de "trygge BMW-verdiene" når det gjelder design. Og dette er, etter vår mening, solid og konservativt - og dermed sannsynligvis vellykket - BMW-design.

Fjerde generasjonen BMW stasjonsvogn i øvre mellomklasse er for øvrig en stor bil.

Den er basert på 7-seriens plattform og har en akselavstand på nesten tre meter (296,8 centimeter). Det er nesten ti centimeter mer enn Mercedes E-klasse. Den langstrakte fronten bidrar både til den dynamiske fasongen, og skal også sikre god vektbalanse. Derimot spiser den noe av potensialet for innvendig plass.

Vil den slå Mercedes?

Vi er selvsagt spent på hvordan bilen vil gjøre det som utfordrer til den svært gode Mercedes E-klasse T-modell som vi har testet i vinter. Les våre tester av den her (200 T CDI) og her (220 T CDI).

AVBANGLIFISERT: Nye BMW 5-serie stasjonsvogn har klassisk, konservativ og elegant BMW-design. Foto: BMW Vis mer


Ikke størst bagasjerom men...

På et punkt er den i hvertfall ikke bedre: Bagasjeromsplass. Selv om denne er øket med 60 liter til 560 liter (mulighet for 590), er Mercedesen langt rommeligere med sine nesten 700 liter. (Merk: Alt dette er produsentenes egne mål).

Men BMW har vel regnet med at "Taxi-faktoren" ikke er noen nødvendighet når man ikke heter Mercedes og heller ville gått utover den harmoniske design de har etterstrebet. Dessuten har BMW en alternativ modell som kan favne videre i markedet, nemlig den luksuriøse kjempe-kombien 5-serie GT (Gran Turismo). Her finner du omtale av vår prøvekjøring av den.

Praktisk i massevis

Ved behov kan bagasjerommets volum også økes til 1.670 liter og baksetene kan foldes i 40-20-40-konfigurasjon. I tillegg kan bakseteryggens vinkel varieres med opp til 11 grader. Som Mercedes har BMW prioritert enkel og automatisk betjening av bakseteryggene. F.eks. følger bagasjeromsdekselet automatisk med ned når luken lukkes, og bakvinduet på BMWen kan åpnes separat - det svinger oppover ved et knappetrykk. Fjerde generasjon 5-serie Touring posisjonerer seg altså som BMWs hittil smarteste og mest fleksible.

Dynamisk

I forhold til ovenfor nevnte BMW 5 GT er nok 5 Touring klart mer "BMW-aktig" når det kommer til kjøreegenskaper. Dette er jo ikke annet enn stasjonsvogn-utgaven av den meget velkjørende nye femmeren.

Les vår prøvekjøring av nye BMW 5-serie her!

Stasjonsvognen har selvsagt noen tilleggsutfordringer i forhold til sedanen. Den har derfor luftfjæring bak som standardutstyr, og automatisk nivåregulering. Som på sedanen tilbys Dynamic Driving Control - som inkluderer adaptivt understell med mulighet for individuelle valg av innstillinger på oppsettet. Dynamic Driving Control påvirker en rekke forhold. Både styring, gassrespons, girvalg, sjalting og demping påvirkes. Demperne er utstyrt med ventiler, som regulerer kompresjon og returdemping. Det betyr i praksis at du styrer hvor fort demperen kan komprimeres og strekkes ut igjen.

Foto: BMW
AVBANGLIFISERT STASJONSVOGN: Splitterny BMW 5-serie Touring Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
TURKAMERAT: Neste 5-serie vil få bedre plass i bagasjrerommet enn dagens (bildet). Foto: BMW
Foto: BMW
Fire motoriseringer fra start Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
AVBANGLIFISERT: Nye BMW 5-serie stasjonsvogn har klassisk, konservativ og elegant BMW-design. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Fire generasjoner BMW 5-serie Touring Foto: BMW
Fire generasjoner BMW 5-serie Touring Foto: BMW
Foto: BMW


Fire motorer fra start

Fire motoriseringer fra start Foto: BMW Vis mer


Ved markedsintroduksjonen kommer nye 5-serie Touring med et utvalg av to dieselmotorer og to bensinmotorer. Innstegsmodellen er 520d og den er utstyrt med den toliters, firesylindrede turbodieselen som i normal utførelse yter 184 hestekrefter. Til Norge antar vi at den nedtunede 163-hestersversjonen vil erstatte den, men dreiemomentet forblir solide 380 newtonmeter mellom 1.750 og 2.750 omdreininger. 0-100 går unna på 8,3 sekunder både med manuell manuell girkasse (seks trinn) og med automat (åtte trinn).

Denne motoren gjør det mulig for BMW å skilte med lavt normforbruk og -utslipp; henholdsvis 0,52 liter per mil og 137 gram per kilometer.

530d har en treliters rekkesekser, utvikler 245 hester og 540 newtonmeter. Forbruk: 0,64 liter per mil (0,63 med automat) og utslipp: 169 g/km (165 med automat). 0-100: 6,4 sekunder.

Bensinmotorene heter 523i og 535i. Begge har treliters rekkeseksere; 535i har en biturboløsning som gir 306 hestekrefter og 400 newtonmeter - allerede fra 1.200 omdreininger! 323i nøyer seg med 204 hester og 270 newtonmeter. Og mens 535i Touring klarer 0-100 på 6,0 sekunder (6,1 med automat), bruker 523i Touring 8,2 (8,4 med automat). CO2-utslipp på de to er henholdsvis 185 og 201 gram per kilometer (182 og 197 med automat.

Fire generasjoner BMW 5-serie Touring Foto: BMW Vis mer


BMW 5-serie Touring ventes til Norge i september/oktober.

Priser

Prisene er ikke offisielle enda, men vi har nylig gjort kvalifiserte spekulasjoner som vi gjengir her. Med utgangspunkt i prisene under, som er prisene for hele 5-serie sedan-modellrekken, legger du på rundt 40.000 for å få cirka-prisen på stasjonsvognsutgaven - for de versjoner det angår.

 GirkasseSylindreHkNml/mil0 til 100PrisAvgift
523iManuellR62042700,767,9580 600263 015
 AutomatR62042700,768,2605 900268 267
 Sportsaut.R62042700,768,2610 900268 267
528iManuellR62583100,786,6721 700378 535
 AutomatR62583100,766,7740 400377 282
 Sportsaut.R62583100,766,7745 400377 282
535iManuellR63064000,856,0893 700511 143
 AutomatR63064000,846,1909 600507 039
 Sportsaut.R63064000,846,1914 600507 039
550iAutomatV84076001,045,01 348 400815 050
 Sportsaut.V84076001,045,01 353 400815 050
520dManuellR41633800,508,1474 000162 235
 AutomatR41633800,528,1498 500166 764
 Sportsaut.R41633800,528,1503 500166 764
525dManuellR62044500,627,2604 500263 805
 AutomatR62044500,617,2625 800265 056
 Sportsaut.R62044500,617,2630 800265 056
530dManuellR62455400,636,3724 800352 333
 AutomatR62455400,616,3741 300348 852
 Sportsaut.R62455400,616,3746 300348 852
"i" betyr bensinbil og "d" betyr dieselbil.