<b>HELT NY:</b> Til høsten kommer nye Mini Clubman som er blitt ny innerst til ytterst. Foto: MINI
HELT NY: Til høsten kommer nye Mini Clubman som er blitt ny innerst til ytterst. Foto: MINIVis mer

Nå er den blitt praktisk også!

Den største av de minste skal kapre nye kundegrupper for Mini.

I fjor kom den nye generasjonen Mini. Det ble tidlig klart at BMW, som står bak Mini, hadde planer om å utvide modellutvalget betraktelig med den nye serien.

Hittil har vi fått femdørs-utgaven av standard Mini, senere vet vi at det kommer ny Countryman, men nå først er altså den neste utgaven av Clubman klar.

Det helt åpenbare er at bilen blir betydelig større enn forgjengeren, som var heller trang og upraktisk.

Lengden er økt fra 396 cm til 425 cm - en forlengelse på hele 29 cm.

Selv om bilen i utgangspunktet var av beskjeden størrelse, er det sjelden vi ser så stor vekst fra en generasjon til den neste.

BEKYMRINGSFULLT: Enkelte vil hevde at Clubman er blitt for stor og mister særpreg. Foto: MINI Vis mer


De sikter seg inn mot det såkalte premium kompaktsegmentet, som i dag kjennetegnes av alt fra Audi A3 og Q3, Mercedes A-klasse og GLA samt Volvo V40.

Fire dører

Forrige generasjon Clubman ble aldri noen salgssuksess i Norge. Til det var bilen for upraktisk. Den hadde et lite bagasjerom, kun tre dører - hvor adkomsten til baksetet var ved først å åpne passasjerdøren, før en kunne fra innsiden åpne bakdøren som attpåtil vendte motsatt vei.

Det var sikkert en fiffig gimmick på tegnebordet hos nyutdannete bildesignere, men neppe like festlig for kundene som skulle benytte seg av dette dag ut og dag inn.

Les også: Hvilken bør du velge av BMW X1 og Mercedes-Benz GLA?

Nykommeren får derfor, kjedelig nok vil kanskje noen mene, fire konvensjonelle sidedører. Til gjengjeld er bakdøren stadig todelt og sidehengslet for å skape tilstrekkelig særpreg. Og det er de som er ute etter noe spesielt, noe ekstra, Mini sikter seg inn mot. De som er ute etter noe mer enn bare en bil å bruke fra A til B.

Se flere bilder av nye Mini Clubman her

2-dører:Bakdørene er fortsatt to i tallet og sidehengslet. Foto: MINI
HORISONTAL: Baklyktene har inntatt horisontalen til fordel for vertikalen. Foto: MINI
FØLGER SLEKTEN: Interiøret får mye likheter med fjorårets nye generasjon Mini. Foto: MINI
STØRRE: Bagasjerommet tar i mot fra 360- til 1.250 liter. Foto: MINI
ROMSLIGERE: Økt lengde og bredde bør gi mye bedre plass innvendig. Foto: MINI
LANGSTRAKT: Akselavstanden er økt med 11 cm. Foto: MINI



I tillegg til designet hevder de at kjørefølelsen skal fortsatt skal imponere. Den praktiske nytteverdien er bedre ved at blant annet bagasjerommet er økt fra 260- til 360 liters volum. Utover det skal finishen innvendig ha tatt nye steg, slik vi erfarte med ordinære Mini.

Clubman får også de nye motorene, i første omgang tre alternativer. En firesylindret diesel på 150 hestekrefter, en tresylindret bensinmotor på 136 hestekrefter og en firesylindret bensinmotor med 192 hestekrefter. Nytt er også muligheten for åttetrinns automatkasse på Cooper S og Cooper D, altså de kraftigst nevnte.

Les også: Dette bilmerket har de mest fornøyde eierne

Nytt utstyr kommer også, sånn som ulike kjøreassistanse-systemer, sikkerhetssystemer og bekvemmelighetsløsninger.

Prisen på nye Mini Clubman begynner på 269.000 kroner (kun Cooper-utgave i første omgang), det er opp cirka 20.000 fra forgjengeren, og bilen kommer til Norge i løpet av oktober.

En kul "walk-around" video av bilen kan du se her.

Den økte størrelsen og alminneliggjøringen med fire dører, vil garantert få mange Mini-entusiaster til å steile. Hva tror du? Er Mini i ferd med å gjøre bilene for store og alminnelige? Diskutér i kommentarfeltet nedenfor!