LER HELE VEIEN...: Elon Musk kan nå smykke seg med tittelen som sjef for USAs mest verdifulle bilprodusent. Med en samlet børsverdi på 443 milliarder kroner overgår Tesla nå giganten General Motors (432 milliarder). Foto: NTB/Scanpix
LER HELE VEIEN...: Elon Musk kan nå smykke seg med tittelen som sjef for USAs mest verdifulle bilprodusent. Med en samlet børsverdi på 443 milliarder kroner overgår Tesla nå giganten General Motors (432 milliarder). Foto: NTB/ScanpixVis mer

Tesla har høyere markedsverdi enn General Motors

Nå er de størst på New York-børsen

Uten noen gang å ha gått med overskudd, er Tesla - som i fjor produserte 84.000 biler - nå mer verdt enn General Motors - som produserte nesten ti millioner.

Vi kunne for bare kort tid siden fortelle at den amerikanske elbilprodusenten Tesla Motors hadde gått forbi Ford i samlet aksjeverdi på New York-børsen.

slår Washington Post stort opp den smått sensasjonelle nyheten at Tesla også har gått forbi selveste General Motors (GM), USAs største bilprodusent. Samlet aksjeverdi mandag 10. april var 51,5 milliarder dollar, mot GMs verdi på 50,2 milliarder. Etter dagens kurs tilsvarer det henholdsvis 443 og 432 milliarder kroner.

Aksjekursen til Tesla, som var 40 dollar i 2013, nådde 312 dollar mandag.

Selskapet hadde en omsetning i 2016 på 5,6 milliarder dollar (48 milliarder kroner).

David og Goliat

Dette skjer til tross for at elbilprodusenten har slitt med både forsinkelser i produksjonsplanene og konflikter med enkelte kunder. Og til tross for at produksjonsvolumet er nærmest forsvinnende lite i forhold til de amerikanske storprodusentene GM, Ford og Fiat-Chrysler.

New York Times skrev i forbindelse med økningen i Teslas markedsverdi i forrige uke at dette viser optimismen for Teslas framtid, dette i motsetning til skepsisen til de tradisjonelle bilprodusentene i Detroit.

Det pekes på at selv om både Ford og GM har hatt sunne resultater, så har Tesla noe de tradisjonelle bilprodusentene mangler, nemlig Wall Street-meglernes tro på en fremtidig dramatisk vekst.

Har mer tro på Teslas markedsverdi

– Investorene vil ha noe som kommer til å øke i verdi i løpet av en periode på seks måneder til seks år, og da passer Tesla perfekt. Det sier ansvarlig redaktør Karl Brauer i Kelley Blue Book (KBB), et stort amerikansk verdivurderingsselskap, til NY Times.

– Ingen tror Ford eller GM kan gjøre det samme.

FORBI FORD OG GM: Det er svært spesielt at Tesla, med en omsetning på 48 milliarder kroner, er verdsatt til 443 milliarder - uten å gå med overskudd.  Foto: NTB/Scanpix Vis mer

- Boblen må sprekke

En av bilindustriens tradisjonelle guruer, tidligere General Motors-sjef Bob Lutz, hevder ifølge Washington Post at, om Tesla som bil er bra, er den det ikke som forretningsmodell.

- Dette er den ultimate boblen, sier han. - Den er dømt til å sprekke. Han påpeker at produksjonskostnadene er høye og at de ikke blir dekket inn av salgsprisen. Og, legger han til: - alle tradisjonelle bilfirmaer vil snart ha et utvalg lignende elektriske biler.

Analysen deles ikke av analytikere som har mindre dype røtter i fortidens industri enn det Bob Lutz har. Riktignok mener noen av dem at dagens markedsverdi er basert på en i overkant «kreativ» evaluering av selskapet Tesla, men andre, som Ivan Feinseth som er investeringsansvarlig hos Tigress Financial Partner, sier til Washington Post at Tesla konkurrerer i et glissent marked. Tesla er høy-ytelses luksusbiler som tilfeldigvis har elektrisk drivlinje.

Langt fra bare biler

- Når man ser på Teslas vekstpotensial, distribusjonsnett, forsyningskjede og bilenes egenskaper i seg selv, fremstår verdien som mer realistisk, mener Feinseth. - Det er ikke uvanlig å verdsette vekstselskaper selv opp til et punkt der det kan virke litt sprøtt, sier han.

MER ENN BIL: Teslas toppsjef Elon Musk ser mye lenger enn til landeveien, med fremtidsrettede transportløsninger, utvinning av fornybar energi, energilagring, romfart - ja, helt frem mot en fremtidig fusjon mellom mennesket og teknologien. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Andre analytikere påpeker at Elon Musk og Tesla ikke begrenser seg til bilbransjen som sådan, men ser ut over og forbi industriens kunstige grenser til mobilitet generelt, til produksjon, utnyttelse og lagring av fornybar energi - og til en større grad av interaksjon mellom mennesket og teknologien.

Men en ting gjenstår før eller senere å bevise for at Tesla skal kunne fortsette å være så høyt verdsatt: At selskapet faktisk er i stand til å tjene penger.

Les også: