Fisker Karma er en sportssedan som på mange måter konkurrerer med Porsche Panamera og Aston Martin Rapide
Fisker Karma er en sportssedan som på mange måter konkurrerer med Porsche Panamera og Aston Martin RapideVis mer

Nå er de i gang med superbilen

Den spektakulære plugin-hybriden Fisker Karma skal masseproduseres fra februar neste år.

Noen har en litt annerledes tilnærming til miljøtemaet enn andre. Fisker Karma er en stor sportssedan med imponerende ytelser, og et svært lavt forbruk. Trikset ligger i plugin-teknologien.

480 kilometer

Karma er i utgangspunktet en ren elbil, men er også utstyrt med en 2,0-liters turbomotor som kan lade batteriet ved behov. Ved pen kjøring har Karma en rekkevidde på opptil 80 kilometer kun med energi hentet fra litium-batteriene. Deretter setter bensinmotoren inn og sørger for å utvide rekkevidden til totalt 480 kilometer.

83 gram CO2

Forbruket vil naturligvis avhenge av kjørelengden og strømnivået på batteriet, men de offisielle tallene er 0,35 liter per mil og 83 gram CO2. Det er naturligvis rekordlavt for en bil som dette, men på kortere turer med fulladet batteri, vil man altså være i stand til å kjøre helt utslippsfritt.

Rask

Ytelsene er ikke dårligere av den grunn. 0-100 skal gå på omtrent 6 sekunder og toppfarten ligger på 200 kilometer i timen. Fisker oppgir ikke effekten i sine tekniske data, men trolig kan den produsere drøye 400 hestekrefter fra sine to el-motorer.

Fisker Karma er en sportssedan som på mange måter konkurrerer med Porsche Panamera og Aston Martin Rapide



2011

Fisker Karma, som for øvrig har en dansk opphavsmann, ble vist første gang i 2007 og til tross for enkelte forsinkelser, er de fortsatt tidlig ute med denne bilen. En kilde uttalte i følge Autobloggreen til Reuters for kort tid tilbake at de første 70-100 bilene skal produseres allerede i år. Disse vil bli brukt hovedsakelig til testvirksomhet, men full produksjon skal altså ikke være lenger unna enn februar neste år.

Før Tesla S

Det betyr at den ligger litt lenger frem i løypa enn det som trolig blir hovedkonkurrenten, nemlig Tesla S. Dette er også en stor sportssedan, men i motsetning til Karma, har Tesla S ingen hjelpemotor. Den stoler kun på elektrisk kraft og har derfor en noe kortere rekkevidde. Denne bilen skal i følge Tesla selv komme i 2012.

Kilde: Autobloggreen.com