INGEN REVOLUSJON: Det er liten tvil om hva det er vi har med å gjøre her. Designmessig er nye BMW 5-serie en ganske forsiktig evolusjon av forgjengeren. Foto: BMW
INGEN REVOLUSJON: Det er liten tvil om hva det er vi har med å gjøre her. Designmessig er nye BMW 5-serie en ganske forsiktig evolusjon av forgjengeren. Foto: BMWVis mer

Helt ny BMW 5-serie

Nå er BMW på banen for fullt

Med en helt ny Mercedes-Benz E-klasse på markedet trengte BMW en fornyelse i klassen. Og, som bestilt: Her er den nye 5-serie fra München. Joda - helt ny!

BMW er inne i en suksessperiode og er for tiden det tredje mest solgte bilmerket i Norge. I en dynamisk og ganske ung modellrekke, er det 5-serien som er blitt moden for utskiftning, etter å ha fått forsterket konkurranse - senest fra Volvo med sin S90 / V90.

Og selv om Mercedes-Benz totalt sett utvilsomt har vært referansen lengst i premium-storbilsegmentet med det som i dag er E-klasse, har BMW vært en seriøs konkurrent svært lenge, og til tider vært eneren i klassen

BMW 5-serie dukket opp i 1972, og har siden blitt solgt i 7,6 millioner eksemplarer i verden gjennom seks generasjoner.

Blir større

Nå presenterer BMW altså den syvende. Og à propos tallet syv, kan vi se at nykommeren nærmer seg den nye 7-serien, på samme måte som forgjengeren nærmet seg datidens 7-serie da den kom.

VOKSER: Nye 5-serie er over 4,93 meter lang og har lengst akselavstand i klassen: 297,5 centimeter. Foto: BMW Vis mer

Dette gjelder ikke minst størrelsesmessig. Bilene i denne klassen nærmer seg ubønnhørlig fem meter i lengde - Volvo S90 er 496 og Mercedes E-klasse 492 centimeter og nye 5-serie plasserer seg mellom de to med sin 493,5 centimeter.

Bilen er også bredere - 187 centimeter - men bare en anelse høyere, 146,6 centimeter. Luftmotstanden er redusert med 10 prosent og er oppsiktsvekkkende 0.22 på den mest effektive versjonen.

FAVORISERER DYNAMIKK: Med 100 kilo lavere vekt og svært lav luftmotstand, bør nye 5-serie være mer effektiv på veien enn forgjengeren. Foto: BMW Vis mer

BMW oppgir at bagasjevolumet er på 530 liter, opp 10 liter fra forrige generasjon.

BMW opplyser at chassiet er redesignet etter produsentens prinsipp for vektfordeling og vridningstabilitet. Gjennom utstrakt bruk av aluminium og magnesium er også nye 5-serie blitt opptil 100 kg lettere enn sin forgjenger.

Vil gi mer luksusfølelse

Om eksteriøret har klare fellestrekk med nye BMW 7-serie, gjelder det samme for interiøret. BMW vil at den nye 5-serie skal fremstå som mer luksuriøs enn tidligere - noe som er nødvendig, skal de ha noe håp om å holde tritt med Mercedes, som utvilsomt har lagt listen svært høyt på dette punktet. 5-serien blir beskrevet som romsligere enn forgjengeren og nå skal det i baksetet være plass til opptil 3 barneseter, med ISOFIX-fester på de ytterste plassene. Sammenlignet med forrige generasjon skal også støynivået være redusert.

VIL HEVE NIVÅET: BMW skal ha satset på å forsterke luksusfølelsen ombord. Foto: BMW Vis mer

Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem med sin berøringsskjerm der man selv kan posisjonere de ulike ikonene. BMW 5-serie kommer også med «vifte-funksjon» (Gesture control), som først ble introdusert med nye BMW 7-serie. Denne funksjonen gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser. iDrive-systemet kan også sørge for å automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur.

For de som ønsker en ekstra god lydopplevelse, tilbys et high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i syntetisk diamant, 16 høyttalere og en effekt på 1400 watt.

To bensin, to diesel

Ved lanseringen i februar 2017 tilbys først to dieselmotorer og to bensinmotorer. Alle alternativene kan leveres med kombinasjonen 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift.

Tekniske data:

Modell: Dreiemoment: 0-100 km/t: Toppfart: Forbruk: C02-utslipp:
520d xDrive, 190 hk (aut.) 400 Nm 7,6 sek 237 km/t Fra 0,42 l/mil Fra 112 g/km
530d xDrive, 265 hk (aut.) 620 Nm 5,4 sek 250 km/t Fra 0,47 l/mil Fra 125 g/km
530i xDrive, 252 hk (aut.) 350 Nm 6,0 sek 250 km/t Fra 0,57 l/mil Fra 133 g/km
540i xDrive, 340 hk (aut.) 450 Nm 4,8 sek 250 km/t Fra 0,67 l/mil Fra 156 g/km

Ladbar hybrid

I mars 2017 kommer også BMW 530e iPerformance, som er en ladbar hybrid. Den har drivlinjen vi kjenner fra 330e. Samlet effekt fra den firesylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er 252 hestekrefter, med et dreiemoment på 420 newtonmeter. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 6,2 sekunder og bilen kan kjøres i ren elektrisk drift i opptil 140 km/t. Elektrisk rekkevidde oppgir BMW til 45 kilometer.

KRAFTPAKKE: Fra start og frem til M-versjonen kommer, er dette toppversjonen. 540i xDrive yter 340 hester. Foto: BMW Vis mer

Grunnversjon og M-versjon

I samme periode kommer også en innstegsmodell - 520d EfficentDynamics Edition - og en toppmodell - M550i xDrive.

Førstnevnte har en toliters dieselmotor på 190 hk under panseret, 8-trinns automatgir og et C02-utslipp som er oppgitt til lave 102 gram per kilometer. Toppmodellen (foreløpig, presiserer BMW), er M550i xDrive som er utstyrt med en 4,4 liters V8-bensinmotor, 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift.

Maksimal effekt er 462 hestekrefter og dreiemomentet 650 newtonmeter. Sprinten fra 0-100 km/t skal ikke ta mer enn 4,0 sekunder - hvilket tyder på at BMW tar på alvor utfordringen fra Mercedes-AMG og Audis RS, for det er raskere enn dagens M5 og betyr at en kommende M5 antakelig vil ta sikte på å sette en ny standard.

GESTUELL BETJENING: Som storebror 7-serie, vil også 5-serie få mulighetne for å betjene enkelte funksjoner ved å vifte med hendene. Foto: BMW Vis mer

Bedre utstyrt

Vi regner med at BMW som vanlig vil ha en policy med ekstrautstyrs-menyer lange som vonde år, men de oppgir tross alt at man blant standardutstyret blant annet finner LED-hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil (utvendig også innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene (40:20:40 deling), ConnectedDrive online-tjenester og del-elektriske seter.

Selvsagt kommer nye 5-serie også med det siste innen førerassistanse. Den adaptive cruisekontrollen er videreutviklet og fungerer nå fra 0-210 km/t. Dermed vil bilen automatisk stoppe opp når det blir kø og kjøre opp til den innstilte hastigheten når trafikken tillater det.

En egen køkjøringsassistent sørger for å avlaste sjåføren når trafikkbildet tillater det. Det tas med det ett skritt videre innen autonom kjøring (autopilot-funksjoner).

KOMMANDOSENTRALEN: Det meste av kjøreinnstillinger kan betjenes herfra. 8-trinnsautomat er standard. Foto: BMW Vis mer

Fjernkontroll og -kommunikasjon

Med «Remote Control Parkering» kan føreren parkere med hjelp av en fjernkontroll. Og med «Remote View» gis du muligheten til å følge med på hva som skjer rundt BMW 5-serie fra mobilen.

For å integrere telefonen med systemet i bilen, og navigere trådløst på apper via skjermen i bilen tilbys Apple CarPlay. Ved å koble seg på BMWs car-to-car-løsning vil også nye BMW 5-serie modeller kunne kommunisere direkte med hverandre og varsle om dårlig vær og førerforhold, ulykker og andre potensielle farer.

– I hovedsak kan vi altså tilby nye BMW 5-serie, med mer teknikk og mer standardutstyr enn tidligere, til samme pris som utgående modell, kan Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, fortelle.

De første nye BMW 5-serie-modellene er tilgjengelig for bestilling i løpet av november og bilen blir som nevnt tilgjengelig fra februar.

Les også:

Priser - nye BMW 5-serie

Versjon Pris (uten frakt og levering)
BMW 520d fra kr. 492.000,-
BMW 520d, automat fra kr. 514.900,-
BMW 520d xDrive, automat fra kr. 558.600,-
BMW 530d xDrive, automat fra kr. 704.600,-
BMW 530i xDrive, automat fra kr. 653.600,-
BMW 540i xDrive, automat fra kr. 832.200,-
BMW M550i xDrive, automat fra kr. 1.217.800,-