Fargen blir i fremtiden et resultat av en analyse av bevegelsene dine.  Foto: Cato Steinsvåg
Fargen blir i fremtiden et resultat av en analyse av bevegelsene dine. Foto: Cato SteinsvågVis mer

Nå blir trafikklysene intelligente

Analyserer adferden vår før de velger rødt eller grønt.

I fremtiden kan det være at trafikkbildet blir utstyrt med såkalte intelligente trafikklys. I hvert fall om et felles forskningsprosjekt mellom Statens vegvesen og NTNU bærer frukter.

Resultatet blir i så fall at trafikklyset vet hvor du skal, og det før du faktisk kommer frem til krysset.

Kjører på rødt

Målet med de intelligente lysene er først og fremst å spare miljøet for unødige utslipp som en følge av at biler må stoppe og kjøre i gang igjen. En gunstig effekt er også den frustrasjonen fotgjengere opplever ved å stå rolig og vente på ingen ting før de får grønt.

– Jo mindre bilene må stanse og kjøre videre, jo mindre utslipp av CO2 og NOx, forteller Anders Kofos-Petersen på NTNU sine nettsider.

ALT OM TRAFIKKSIKKERHET

Vet hvor du skal

For kunne gjøre dette på en god måte må lyset analysere trafikkbildet, både med tanke på de harde og de mye trafikantene. Allerede før du er kommet til kryss har lyset startet en analyse av hvorvidt du er en forbipasserende, eller om du kommer til å stoppe for å krysse gaten. Om du har til hensikt å krysse, så starter lyset kalkuleringen som igjen resulterer i at du får grønt lys så snart som mulig, basert på tilsvarende kalkulering av den øvrige trafikken.

Pausefisker

Hva om du kommer gående med ski? Foto: Nick Laham/Getty Images/All Over Press Vis mer


De intelligente lysene analyserer først og fremst menneskenes adferd. Mange trykker i dag på knappen, men velger å løpe over på rødt. Dagens lys tar ikke hensyn til dette, og fortsetter prosessen med å gi deg rødt så snart det er mulig, og deretter holder det grønne til de regner med at du er kommet over. I mellomtiden står bilene og venter på ingenting.

Et annet eksempel Kofod-Petersen trekker frem er gamle fru Jørgensen, som med gåstolen trenger lenger tid for å nå frem til den andre siden.

Den store barnesetetesten 2012

3D-analyse

Teknologien baserer seg på kameraløsninger, som blant annet fanger opp blikkretninger hos fotgjengerne. Ved hjelp av 3D-kameraer kan de også beregne avstander til gitte punkter. Det området kameraet er i stand til å analysere kalles punktskyen, og alle objekter innfor denne punktskyen blir analysert. Med i analysen finnes blant annet skuldervinkler, hoftevinkel og hastighet. Til sammen gir disse elementene nok informasjon for et riktig resultat av kalkuleringene.

De intelligente trafikklysene skal testes i et lyskryss i Trondheim i løpet av høsten, og derfra håper Kofod-Petersen at systemet kan tas i normalt bruk på større basis.

En lysende idé

– Planene framover er å samordne intelligente trafikklys i videre utvikling av trafikksystemer. Dernest vil det være snakk om å klassifisere fotgjengere, forbedre veikryss og på sikt klassifisere biler og sykler, avslutter Kofod-Petersen på NTNU.no.