Wholecord, uoriginal ladekabel fra EV-institute koster fra 3.300 kroner. Men tør du å kjøpe den hvis bilprodusenten truer med å frata deg garantien? Foto: EV-INSTITUTE
Wholecord, uoriginal ladekabel fra EV-institute koster fra 3.300 kroner. Men tør du å kjøpe den hvis bilprodusenten truer med å frata deg garantien? Foto: EV-INSTITUTEVis mer

Nå blir elbileierne sinte

Mens uoriginale ladekabler kan fås til under halv pris, truer bilprodusentene med at du mister garantien. Det blir det bråk av.

Som DinSide kunne fortelle i forrige uke, er det vanlig at ladekablene til elbiler koster mange tusen kroner. Dyrest er kabelen til Citroën C-Zero, som Citroën-forhandlerne forlanger hele 7.604 kroner for.

Det gir en meterpris på utrolige 1521 kroner for en ledning, og alle prisene får du her!

Heldigvis finnes det rimeligere og gode alternativer.

Pris fra 3.300 kroner

Og vi kan ta kabler fra EV-Institute som eksempel. De leverer nemlig ladekabler til blant annet BMW i3, Mitsubishi i-MIEF, Nissan Leaf, Tesla Model S og VW e-Up!.

Prisen er fra 3.300 kroner, og innehaver Petter Ofstad kan melde om stor interesse til tross for at de kun har eksistert siden november:

- Vi så at prisene ikke hang i hop med hva det burde koste. Dette var et marked der bilforhandlerne har veldig god fortjeneste, sier Ofstad til DinSide.no. Men de trenger ikke å være så dyre, og da så vi muligheten til å tilby gode alternativer til en langt lavere pris, fortsetter han.

Og de er ikke alene.


Salto tilbyr flere ulike løsninger på ladefronten, også alternative ladekabler for de fleste elbiler som BMW i3, Nissan Leaf, Tesla Model S og VW e-Up!. Deres kabel koster 5.900 kroner. En tredje leverandør er Elbil-Shop AS, som har drevet med elbil i 10 år. De leverer kabler hvor du kan justere fra 6 ampere til 16 ampere strømstyrke. De koster 4.500 kroner pluss leveringsomkostninger. Elbilhjelpen.no kan også nevnes, som leverer alternative ladekabler fra 3.990 kroner, og det finnes helt sikkert også andre alternativer.

Spørsmålet er likevel om kundene vil tørre å benytte seg av tilbudet.

Du kan miste garantien

For når vi tar en telefon til de ulike importørene på elbil-markedet og spør om hvordan det er med garantien hvis man benytter en uoriginal ladekabel, blir flere av dem tause og må undersøke saken.

Her er svarene vi har fått, og som du ser varierer praksisen fra merke til merke:

  • BMW: Det er en bransjestandard for slike kabler, så lenge den uoriginale ladekabelen oppfyller de og er godkjent vil det ikke ha noe å si for garantien.

  • Citroën: Dersom det oppstår en feil på bilen som kan relateres til den uoriginale ladekabelen, vil dette ikke dekkes av garantien.

  • Ford: Hvilken som helst ladekabel kan brukes så lenge den har samme spesifikasjon som Fords kabel. Det vil med andre ord si at den må inneholde kontrollboksen som beskytter elektronikken i bilen. Hvis disse krav opprettholdes vil det ikke påvirke garantien.

  • Mitsubishi: Garantien bortfaller om det benyttes uoriginalt ladeutstyr til bilen. Oppdatert 21/1: Les mer: Garantien gjelder likevel, sier Mitsubishi.

  • Nissan: Med benyttelse av en ladekabel som ikke er Nissan-godkjent, gjelder ikke garantien dersom det skulle skje noe alvorlig eller oppstå en feil som følge av bruk av en annen ladekabel som er en ikke-autorisert del.

  • Peugeot: I utgangspunktet er det ikke slik at en uoriginal del medfører frafall av garanti. Men det må være en kabel som tilfredsstiller lovverket og er godkjent til formålet i Norge. Eventuelle skader som kan relateres til uoriginal kabel vil ikke dekkes av garantien.

  • Tesla: Vi forholder oss til vår garanti. Den gjelder kun for Tesla sine produkter og Tesla-validerte tredjepartsprodukter. Med en uoriginal og ikke Tesla-godkjent ladekabel risikerer du å miste garantien.

  • VW: Avventer svar på problemstillingen fra fabrikken i Tyskland.

Og det er et svar den norske Elbilforeningen IKKE liker

Snorre Sletvold liker ikke det han hører fra flere av importørene. Foto: Elbilforeningen Vis mer


- Vi i Elbilforeningen vil ikke godta at bilimportørene bruker svekket garanti som argument for at ikke kunder skal velge uoriginale ladekabler, sier Snorre Sletvold, generalsekretær i Norsk Elbilforening når vi spør.

- Selv de uoriginale ladekablene baserer seg på de samme forhold som de originale kablene. De leverer altså bare den strømmen bilen ber om at de skal levere. Jeg har vanskelig for å se hvilken skade dette skal kunne påføre bilen som kan få noen følger for garantien.

- Tvert imot vil jeg si at dette er som å lukke døra for alternative løsninger, og det er i strid med EU-regelverket om fri konkurranse, fortsetter Sletvold.

Men holder døra på gløtt

Sletvold påpeker likevel at det selvsagt må være et Europa-godkjent ladeprodukt som benyttes, og ikke hjemmelagde eller farlige piratprodukter.

- I utgangspunktet er det dessuten umulig for bilimportørene å overvåke hvilken lader kunden har brukt. I motsatt fall har en gjort det uten at kunden kjenner til det. I Oslo kommune kommer det dessuten snart nye ladeløsninger (Type 2-kontakt) som krever at mange elbil-eiere må skaffe seg en alternativ ladekabel, avslutter Sletvold.

Hva synes du om bilprodusentenes og importørenes valg? Del det gjerne med oss i debatten under.

BMW i3 Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Nissan Leaf Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Citroën C-Zero Foto: Knut Arne Marcussen / Autofil
Ford Focus Electric Foto: FORD
Prøvekjørt av Mitsubishi I-Miev. Elbil fra Japan. Søster til Citroën C-Zero og Peugeot i-On. Foto: Knut Arne Marcussen
Peugeot iOn Foto: Peugeot
Tesla Model S Foto: STEIN INGE STØLEN
Volkswagen e-Up! Foto: Stein Inge Stølen
Wholecord, uoriginal ladekabel fra EV-institute koster fra 3.300 kroner. Men tør du å kjøpe den hvis bilprodusenten truer med å frata deg garantien? Foto: EV-INSTITUTE

Elbilene nevnt i artikkelen får du bilder av her: