<b>STILLE:</b> Ford har lagt ned masse arbeid i å få ned støynivået i luksusversjonen Vignale. Foto: FORD
STILLE: Ford har lagt ned masse arbeid i å få ned støynivået i luksusversjonen Vignale. Foto: FORDVis mer

Nå blir det stille i Ford

Avansert støyreduksjon begynner nå å nærme seg folkebilene.

Det blir stadig vanligere med aktiv støydemping i hodetelefoner. Svindyre luksusbiler har også hatt dette en stund, men nå gjør Ford systemet tilgjengelig på biler folk flest har råd til. I hvertfall nesten.

LES OGSÅ: Stortest av 8 hodetelefoner med aktiv støydemping

Lydbølger

Ved å plassere tre mikrofoner på strategiske plasser i kupéen, i tillegg til egne høyttalere for støyreduksjon, vil mikrofonene registrere uønskede lydbølger og sende motbølger som nøytraliserer eller reduserer dette. Systemet fungerer svært godt i hodetelefoner, hvor det er ønskelig at det meste av lyden utenfra skal reduseres.

Denne får garantert IKKE støyreduksjon

Inni en bil blir det litt annerledes. Man vil gjerne kunne høre de andre i bilen og favorittprogrammet på radioen. Man vil også høre motoren når du trykker klampen i bånn.

KOMPLISERT: Man ønser å filtrere bort støy, men samtidig beholde godlyden. Foto: FORD
GJØR OPPTAK: Mikrofoner tar opp lyden og spiller den av i motfase gjennom høyttalerne. Foto: Ford
SIMULERER: Mikrofoner gjør jobben som mekaniske ører i testlaboratoriet. Foto: FORD
SONY: Det er konsertmester Sony som leverer det aktive lydsystemet. Foto: FORD
STILLE: Ford har lagt ned masse arbeid i å få ned støynivået i luksusversjonen Vignale. Foto: Ford
FLERE TILTAK: Ved hjelp av ekstra lydisolering, samt aktiv støyreduksjon fra Sony, setter Ford ny standard i segmentet. Foto: FORD
STILLE: Ford har lagt ned masse arbeid i å få ned støynivået i luksusversjonen Vignale. Foto: FORD
HYSJ: Nå skal det bli stille i Ford ved hjelp av teknologien som brukes i høretelefoner. Foto: FORD


Forhåndsprogrammert datakraft sørger for at man blir kvitt uønsket støy fra vind, dekk og slag fra understellet, og demper støy fra motor og transmisjon. Det er Sony som leverer systemet i Ford.

Ford med genial funksjon

Flere triks

Det tas flere midler i bruk for å få ned støyen i biler med dette systemet. Det brukes blant annet skum i stedet for glassfiber som isolasjon i motorrommet, noe som reduserer støyen med to desibel. Beskyttelsesplatene under bilen har også fått ekstra støydemping.

Andre innerskjermer og ekstra isolasjon i dørene reduserer dekkstøy, og endringer i bakhjulsopphenget har redusert støyen med opp til tre decibel.

I tillegg blir bilene utstyrt med såkalt akustisk glass. Frontruta og de to fremre siderutene får et tynt akustisk lag som reduserer inntrengning av vindsøy forårsaket av luftstrømmen rundt A-stolpene.

Bare på toppmodellen

Foreløpig finnes systemet bare på Ford Mondeo i luksusversjonen Vignale. Det som skiller den fra ordinær Mondeo er spesiell lakk med over to timers poleringsjobb på fabrikken, flere sjekkpunkter under produksjonen, bling-bling grill, dørhåndtak , listverk og eksosanlegg, gullkantet serviceavtale og ikke minst lekkert skinninteriør med jålete rutemønster.

Avslørt ny Vignale

Ford har allerede bekreftet at S-Max kommer som Vignale og de har lovet at det kommer flere.

Trolig har de selv røpet at den nye SUVen Edge, som blir lansert i slutten av første kvartal i 2016, kommer som Vignale. Den er allerede annonsert med støyreduksjonssystemet på Ford Norges hjemmesider, og siden systemet i følge Ford selv er forbeholdt Vignale, blir den nok å få med Bling og skinn den også.

Høyst sannsynlig kommer denne som Vignale også.