Volt blir på mange måter en ganske vanlig familiebil Foto: GM
Volt blir på mange måter en ganske vanlig familiebil Foto: GMVis mer

Nå blir den endelig klar

Chevrolet Volt blir verdens første serieproduserte ladbare hybrid for salg på det åpne markedet. Nå er den priset og klar – for amerikanerne.

Chevrolet Volt må kunne kalles en amerikansk bilrevolusjon. Dette er en ladbar hybrid, en såkalt plug in-hybrid, som kan kjøre flere mil bare på ren strøm og som dermed vil få et svært lavt samlet forbruk.

250.000 kroner

Volt kommer til å koste fra 41.000 amerikanske dollar. Det tilsvarer drøyt 250.000 norske kroner. I tillegg kommer eventuelle avgifter i Norge, men det er ennå uvisst hvordan disse skal beregnes. De første bilene skal være klare for forhandlere i USA allerede mot slutten av året.

Produksjonen blir begrenset i år, men neste år skal man produsere 10.000 eksemplarer, mens 2012 vil gi oss 30.000 nye Volt, i følge greencarreports.com

Norge i 2012?

Det nevnes ikke noe om Europa i denne omgang, men vil anta at den kommer også hit, trolig en gang rundt 2012. Med utgangspunkt i den amerikanske prisen, og den norske elbilpolitikken, er det ikke utenkelig at Volt kan komme til å koste et sted i nærheten av 300.000 kroner om den kommer til Norge.

Opel

Om ikke annet kommer den i alle fall som Opel Ampera. Denne er ventet på det europeiske markedet om om lag halvannet år.

Bakgrunn

Ladbare hybrider, eller såkalte plug in-hybrider, er det neste store skrittet innen bilverdenen og utviklingen mot helelektriske biler. Ladbare hybrider kan lades på samme måte som elbiler og kjøre en viss strekning i alle normale hastigheter på bare strøm.

Når batteripakken er tom, kobler en forbrenningsmotor inn og lader typisk batteriene uten å drive bilen direkte. Elmotoren blir dermed det som driver bilen. Hvor langt bilene kan kjøre på ren strøm, er forskjellig fra bil til bil.

Volt blir på mange måter en ganske vanlig familiebil Foto: GM



Mye snakk

Den amerikanske kriserammede bilgiganten GM har snakket lenge om Volt, trolig for å holde spenningen oppe før den var klar for markedet. Samtidig har det vært tydelig at diverse andre produsenter også jobber med slike biler. Toyota har blant annet 600 ladbare Priuser ute i traffikken for testing.

Vi har testet Prius Plug-in Hybrid.

Men dessverre kommer ikke Toyotas bil i salg før 2012, omtrent samtidig som de fleste ladbare hybrider og rene elbiler kommer fra de store produsentene på det europeiske markedet.

Teknologi

Volt (og Ampera) kan kjøres drøyt 60 kilometer på ren strøm med fulladede batterier. Det vil ta omtrent 3 timer å lade batteripakken på 16 kWh. Når batterinivået nærmer seg bunn, slår en 1,4-liters bensinmotor inn og lader batteriene. Den totale aksjonsradiusen før tanken er tom vil da være om lag 500 kilometer.

Elmotoren har 150 hestekrefter og sender Volt av gårde fra stillestående til 100 på rundt 9 sekunder. Volt er i tillegg en ganske vanlig familiebil med plassforhold som man forventer av en mellomklassebil. Dersom den kommer til Norge og Europa innen to år, er det med andre ord god grunn til å tro at den vil lykkes.

GM har også vist en fleksibil-versjon av Volt.